[elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12

[elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Hallo,

Ik wil een kooi van faraday maken. Hoe doe ik dat? Ik wil er eigelijk ook een maken die doorzichtig is... kan dat???

---

Berichten: 142

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Ik wil een kooi van faraday maken. Hoe doe ik dat?
Dat is allemaal te zien van welke grootte je de kooi wilt maken - mensengrootte vergt massa's energie. Wat ik ooit heb gedaan is een oud vogelkootje gebruikt, en het werkte : Ik legde een walky talky in de kooi, en gebruikte de andere om te communiceren: de electrische signalen geraakten niet door de kooi.
Ik wil er eigelijk ook een maken die doorzichtig is... kan dat???
Op de spaken na is een kooi toch altijd doorzichtig?
Don't try the above at home!

Berichten: 23

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Je kan een houten frame met daarover kippen-, of horrengaas spannen (deur niet vergeten). Dit kan zowel met grote als kleine kooitjes.

edit: Ook moet je het aarden dus het gaas moet je op de aarde aansluiten. Als je gaan aarde voorhanden hebt kan je een pin (50-100 cm) in de grond slaan meT een kabel naar de kooi. Ik weet niet meer zeker of het echt nodig is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Het hangt er maar van af wat je allemaal wilt afschermen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een kooi van kippengaas voldoende is om b.v. een mobiele telefoon af te schermen.

Ik ben ooit in een professionele Faraday kooi geweest (Technische universiteit van Eindhoven). Die bestond uit een draagconstructie van stalen profielen, bekleed met aluminium platen. En daarbij geldt zelfs dat hoe groter de kooi is, hoe dunner de platen kunnen zijn. Vraag me even niet naar de verklaring want die heb ik niet paraat.

Zo'n kooi is dus niet doorzichtig.

Berichten: 142

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

klazon schreef: 

Zo'n kooi is dus niet doorzichtig.


Ik had het over m'n vogelkooitje ;-)
Don't try the above at home!

Berichten: 12

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Bedankt allemaal voor jullie reacties... maaruh...

een vogelkooitje.. ik heb geprobeert een mobiele telefoon in een vogelkooi te doen(vogelkooi stond op nat gras), maar het bereik van de telefoon leek niet af te nemen.. heeft een gsm dan te veel straling om tegen te worden gehouden door een vogelkooitje? en moet ik voor een gsm dan iets anders gebruiken?

het vermoeden van klazon zal dan wel kloppen... maar is er dan iets anders wat ik kan gebruiken? meerdere lage kippengaas misschien? graag wel echt in kooivorm, dus met spijlen, of gaas...

bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Fijner gaas nemen.

Over het algemeen geldt: hoe korter de golflengtes, hoe kleiner de mazen moeten zijn.

Maar als je echt alles tegen wilt houden dan zul je toch dichte platen moeten nemen.

Berichten: 142

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Roel37 schreef:een vogelkooitje.. ik heb geprobeert een mobiele telefoon in een vogelkooi te doen(vogelkooi stond op nat gras), maar het bereik van de telefoon leek niet af te nemen.. heeft een gsm dan te veel straling om tegen te worden gehouden door een vogelkooitje? en moet ik voor een gsm dan iets anders gebruiken?

bedankt
Heb je het geprobeerd met een gsm? volgens mij zijn de golflengtes van een gsm veel kleiner dan die van een walkie talkie (verklaart wss ook waarom de walkie talkie zo ver niet kan?)
Don't try the above at home!

Berichten: 12.262

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Klopt, GSM's zitten op 900 of 1800 MHz met navenante golflengtes van ca 30 resp 15 cm. De gaten in het gaas moeten (in elke richting, dus ook lengte van sleuven) fors kleiner zijn dan de golflengte. Kippengaas komt wel in de buurt van bruikbaar.

Maar gaas/draad is geen oneindig goede geleider, dus blijft het altijd demping en nooit volledige afscherming. 10 dB demping zal het wellicht best opleveren, maar dat hoeft niet eens een streepje verschil in bereik te maken op het toestel.
Ook moet je het aarden dus het gaas moet je op de aarde aansluiten.
De werking berust op geleiding in de kooi, wel of niet aarden maakt voor de demping geen enkel verschil.

De enorme kooiconstructies zijn gebouwd op andere specificaties, bijv 50+ dB demping tot 1 GHz - dan red je niet met een rolletje alufolie.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Ok, hele erg bedankt.. hier kan ik weer verder mee.. ik kan dus helaas niet een transparante kooi maken waarmee ik de straling sterk kan dempen(zodat de telefoon in de kooi niet meer kan bellen).. ik probeer het wel met een aluminium doos.

bedankt iedereen.

Berichten: 142

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Maw "Enemy of the State" heeft er een foutje bij ^^
Don't try the above at home!

Berichten: 12.262

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Je zou wel een transparante versie kunnen maken van glas met een geleidende coating (indium oid). Ik vermoed alleen dat de geleiding van zo'n coating dusdanig slecht is dat het hele effect nogal gaat tegenvallen, of het transparante er een beetje af gaat door een te dikke coating (zoals warmtewerende autoruiten die bijv een radardetector wel fors kunnen hinderen).
Victory through technology

Berichten: 380

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Goed maar hoe bouw je dan wel een goede kooi?

Hoe maak je een kooi voor een pc die bestookt wordt met korte gplven van een magnetron device?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

Hoe maak je een kooi voor een pc die bestookt wordt met korte golven van een magnetron device?
Magnetron device weggooien en andere magnetronoven kopen. Als je PC last van je magnetron begint te krijgen is dat hoog tijd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 142

Re: [elektromagnetisme] Hoe maak ik een kooi van faraday?

is een magnetron dan gevaarlijk na enige tijd van dienst?
Don't try the above at home!

Reageer