water op Mars??

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4.546

water op Mars??

check this out:
'Stromend water op Mars'  

Uitgegeven: 6 december 2006 17:31  

Laatst gewijzigd: 6 december 2006 18:36  

AMSTERDAM - Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA heeft mogelijk stromend water ontdekt op Mars. NASA heeft woensdag foto's vrijgegeven waarop water aan de oppervlakte van de planeet te zien is.  

De foto's zijn aan het begin van het jaar genomen. Het ruimtevaartagentschap geeft op woensdag een speciale persconferentie om de bevindingen toe te lichten. Deze is live te volgen op de website van NASA.  

Wetenschappers hebben onlangs de formatie van nieuwe kraters op de planeet gedocumenteerd en vonden daarbij felle, lichtgekleurde vlekken die niet aanwezig waren op eerdere foto's. Het zou gaan om modder, zout of vorst dat is achtergebleven toen het water, recentelijk, terugtrok door de kanalen op de planeet.
van http://www.nu.nl/news/909206/81/%27Stromen...op_Mars%27.html

:)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 21

Re: water op Mars??

Kon best er was al ijs ondekt en als je dan kijkt naar de temperaturen op mars is water dus ook mogelijk.

Berichten: 201

Re: water op Mars??

Beetje raar idd, dat zouden ze bij Nasa toch wel moeten weten in dat geval. Enige andere opties? Ik ben niet heel erg bekend op het planeten gebied maar heeft Mars geen warmere kern o.i.d. waardoor dit dus mogelijk zou zijn? Ik bedoel dat het naar de oppervlakte ging om wat voor rede dan ook? Dat er ijs is ondekt was al heel lang bekend als ik me niet vergis.
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Berichten: 824

Re: water op Mars??

Die persconverentie is denk ik ook niet geheel onbelangrijk om te bekijken. Vaak worden dit soort dingen zo gezegt dat het je doet geloven dat er water is. Site's als nu.nl zijn nou eenmaal dol op sterke verhalen. :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: water op Mars??

Kon best er was al ijs ondekt en als je dan kijkt naar de temperaturen op mars is water dus ook mogelijk.
Gewoon een simpele fase overgang. De temperatuur is er op Mars wel voor, en het zal ook niet de enige planeet zijn waar dit kan. Ik denk dat het op Venus evengoed mogelijk is (wel de donkere zijde uiteraard)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4.546

Re: water op Mars??

nja, wat Venus vooral zo heet houd is dat broeikaseffect en niet zozeer de zon als op Mars.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: water op Mars??

nja, wat Venus vooral zo heet houd is dat broeikaseffect en niet zozeer de zon als op Mars.
Als je aan de zonkant van Venus bent, krijg je toch ook aardig wat warmte van de zon toegestraald.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4.546

Re: water op Mars??

klopt, maar die warmte blijft onder dat wolkendek zitten en verspreid zich over de planeet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: water op Mars??

Klopt helemaal. Een heel typisch voorbeeld van het broeikaseffect. De warmte kan er wel in, maar er niet uit. Venus is dus 'the place to be' als je het warm wilt hebben. :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4.546

Re: water op Mars??

maar zo'n 465 (dacht ik) graden Celsius lijkt me iets té warm :) te warm voor vloeibaar water dus, wél warm genoeg voor metaalsneeuw dat is gevonden op bergtoppen daar. maar ondergronds op Mars is een ander vehaal, dit geeft wel een "boost" aan de mogelijkheid van klein leven op Mars.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: water op Mars??

maar zo'n 465 (dacht ik) graden Celsius lijkt me iets té warm :) te warm voor vloeibaar water dus, wél warm genoeg voor metaalsneeuw dat is gevonden op bergtoppen daar. maar ondergronds op Mars is een ander vehaal, dit geeft wel een "boost" aan de mogelijkheid van klein leven op Mars.


Dat is idd wel wat warm ja :wink: Maar mocht de Aarde vergaan, dan wordt Mars toch wel de planeet om naar toe te verhuizen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: water op Mars??

Site's als nu.nl zijn nou eenmaal dol op sterke verhalen.
NASA zelf is daar ook niet helemaal vies van... :wink:

De full story staat hier: http://www.nasa.gov/mission_pages/mars/new...s-20061206.html, met de 'voor en na' foto's. Dit is inderdaad directer bewijs dan tot nog toe voorhanden was, maar helemaal uit de lucht vallen komt dit ook weer niet, zie bijvoorbeeld: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap000626.html (waar het feit dat de scherpe kanten nog niet wegge-erodeerd zijn een indirect (qualitatief zo je wilt) bewijs geeft dat het water 'recent' heeft gevloeid.

Die 'revolutie' waar NASA over spreekt valt dus wel mee, maar je moet de pers natuurlijk iets smeuigs vertellen. NASA heeft wel eerder persberichten uitgebracht waar 'de Hubble iets ontdekt had', wat anderen al 10 jaar eerder hadden waargenomen. Het ligt er maar aan hoe je het brengt.

Maar zoals gezegd, het is zeker een stap voorwaarts, en daar wil ik niets aan afdoen.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: water op Mars??

De eerste keer dat er stromend water is waargenomen op een andere planeet dan de aarde. Dat is big :)

Berichten: 325

Re: water op Mars??

maar in die kleine stroompjes water kan daar wel leven zijn we zien het voor de eerste keer maar mischien is het er te kort om leven te hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: water op Mars??

Als er water, dan is volgens mij de kans dat er ooit leven is geweest gigantisch groot. De kans dat het er nu nog is is waarschijnlijk kleiner dan.

Reageer