Malaria

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Malaria

Als iemand wordt gestoken door de malaria mug (Anopheles-muskiet), worden er enkele sporozoïeten geinjecteerd. Deze parasieten (Plasmodium parasiet voorkoment in Plasmodium falciparum, vivax, ovale en malariae) komen uiteindelijk via de bloedbaan in de lever(cellen) aan. Zij dringen deze binnen en er wordt een leverschizont ontwikkeld. Hierin wordt een x aantal merozoïeten ontwikkeld (binnen de levercel) en deze komen vrij.

Nu is mijn vraag hoe veel merozoïeten dit ongeveer zijn. Dus de parasiet in de leverfase. Nu is het voor mij van belang hoeveel merozoïeten er vrijkomen in het kader van een praktische opdracht. Ik heb vele bronnen en instanties geraadpleegd maar vele spreken elkaar tegen. Zou iemand mij verder kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Malaria

Plasmodium vivax is een van de vier Plasmodium-soorten, die malaria verwekken bij de mens. De Wereld Gezondheidsorganisatie schat dat zo'n 200-300 miljoen mensen aan malaria lijden en dat er per jaar zo'n 2 miljoen aan sterven. Verder verzwakt en verarmt malaria de bevolking van vele gebieden. Hoewel men deze ziekte op dit ogenblik kan bestrijden met zeer doeltreffende middelen, toch zal ze nog geruime tijd de voornaamste menselijke ziekte blijven. Andere soorten zijn P.falciparum, P.malariae en P.ovale. P.falciparum is daarvan de gevaarlijkste; hij verwekt een zeer kwaadaardige malaria en is bovendien ook het meest resistent tegen de bestaande geneesmiddelen. Malaria is een ziekte van het bloed en heeft bijgevolg een weerslag op de gehele gezondheidstoestand van het lichaam. De symptomen zijn rillingen, koortsaanvallen, zwakte en vermagering. De ziekte kan evolueren tot genezing, dood of weerkerende terugval na genezing.

Cyclus

De levenscyclus van de parasiet verloopt ten dele in de mens en ten dele in een Anopheles-mug. Het

levensgedeelte in de mens noemt men schizogonie, het gedeelte dat verloopt in de mug, is de

sporogonie.

De schizogonie verloopt op de volgende manier:

· Een geparasiteerde Anopheles-mug brengt op het ogenblik dat ze bijt, met haar anticoagulerend speeksel ook Plasmodium - sporozoieten in de bloedbaan van de mens; deze sporozoieten zijn kleine, fusiforme parasieten met kleine kern. Onmiddellijk na het inbrengen verdwijnen de sporozoieten uit de bloedbaan; ongeveer 30 minuten later vindt men ze terug in de levercellen.

· In de levercel begint de sporozoiet te groeien ten koste van de levercel en neemt daarbij een amoeboïde vorm aan die men schizont noemt. Op zeker ogenblik zal de kern van de parasiet zich herhaaldelijk delen waarbij elke kern een klein deeltje cytoplasma tot zich neemt. De aldus gevormde merozoieten komen vrij doordat de levercel openbarst. Elke merozoiet dringt nu een nieuwe levercel binnen waar opnieuw de schizontvorm ontstaat. Dit cyclisch gebeuren zou om de 48 uren plaatsgrijpen. Bij P.vivax kunnen sommige sporozoieten nochtans maanden tot jaren inactief in levercellen slapen (hypnozoieten), om later de zieke terug te laten hervallen.

· Na een 10- tot 18-tal dagen treedt een nieuwe fase in : de merozoieten komen in de bloedbaan terecht. Ze dringen dan de rode bloedcellen binnen en van dat ogenblik af start de erythrocytaire cyclus.

· In de rode bloedcel vormt de merozoiet zich om tot een trofozoiet, die gaat groeien en tenslotte amoeboïde wordt. De kern gaat zich nu delen tot er 12-18 kerntjes aanwezig zijn; elke kern omgeeft zich met een weinig cytoplasma en vormt aldus een merozoiet. Op een bepaald ogenblik barst de bloedcel open en komen de nieuwe merozoieten met hun afbraakproducten in de bloedbaan terecht. De aldus vrijgekomen merozoieten dringen opnieuw de rode bloedcellen binnen.

· Na een aantal erythrocytaire schizogonieen gaan bepaalde merozoieten zich in de erytrocyten ontwikkelen tot geslachtelijke vormen nl. de mannelijke microgametocyten en de vrouwelijke macrogametocyten. Deze vormen blijven in de erytrocyten en zullen pas verder ontwikkelen als ze opgenomen worden door een Anopheles-mug; worden ze niet opgenomen, dan gaan ze ten gronde.

De sporogonie, die plaatsgrijpt in Anopheles, verloopt op de volgende wijze:

· Een Anopheles steekt een zieke en neemt bloed op, besmet met micro- en macrogametocyten. In de darm van de mug verteren de rode bloedcellen en komen de gametocyten vrij.

· Uit de macrogametocyt ontwikkelt zich een kogelvormige macrogameet of ovum. Uit de kern van de microgameet ontstaan door deling 4 tot 6 kerntjes, die in evenveel beweeglijke, langwerpige uitgroeisels van het protoplasma dringen; deze zullen zich tenslotte afsnoeren en aanleiding geven tot 4-6 beweeglijke microgameten.

· Elke macrogameet wordt in de middendarm van de mug bevrucht door een microgameet. De aldus ontstane zygote vormt zich om tot een langwerpige beweeglijke oökinete. Deze dringt door de darmwand van de mug en gaat zich nestelen op de oppervlakte van de maag van de mug. Daar wordt ze omgeven met een dubbele elastische membraan en wordt aldus een oöcyste.

· Deze gaat nu groeien waarbij de kern zich vele malen deelt, tenslotte bevat de snel groeiende oocyste (diameter 50-60 μm) enkele honderden tot meer dan tienduizend dochterkernen. Deze nemen elk wat cytoplasma tot zich, waardoor vele draadvormige sporozoieten ontstaan. Aldus is na 10 tot 20 dagen uit de oöcyste een sporocyste ontstaan, die verschillende duizenden sporozoieten bevat.

· Dan barst de sporocyste open en komen de sporozoieten vrij in de lichaamsholte van de mug, ze bereiken langs de bloedbaan van de mug de speekselklieren waar ze zich ophopen. Bij een beet van de mug komen met het speeksel ook de sporozoieten in de bloedbaan van de mens terecht en de cyclus is gesloten.

(bron: cursustekst dierkunde universiteit antwerpen)
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 29

Re: Malaria

Dat klopt, maar er staat niet hoeveel merozoïeten er vrijkomen nadat de leverschizont en dus ook een levercel is opengebarsten? Of lees ik er nu overheen?

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Malaria

Crap je hebt gelijk, wat een sukkel ben ik :) ... kan ik het hier

mee goedmaken?
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 4

Re: Malaria

lucifer schreef:Crap je hebt gelijk, wat een sukkel ben ik ;) ... kan ik het hier

mee goedmaken?
kan het zijn dat als je gebeten word door een Anopheles-muskieten dat jij in het meest ernsitge fase van malaria zit?

nl. de plasmodium falciparium en niet vivax..?

grtjs

Reageer