zot raadsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

zot raadsel

we geraken en niet uit de graag een beetje hulp

Je zit met 3 man op café en legt elk €10 in de pot. De rekening is €25 en je krijgt €5 terug. Jullie geven de ober €2 dringeld en verdelen de overige €3 door 3, nl. €1 de man. wanneer je nu allemaal optelt klopt dit als een bus; €25 + €2 + 3 x €1 = €30. Maar wat doe je met de volgende redenering?

Je legt €10 in de pot en krijgt €1 terug, dus je geeft €9 de man uit. €9 x 3 personen= €27 + €2 (van het dringgeld )= €29

Waar is die 30ste euro naartoe?

groetjes

dan

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: zot raadsel

Je laatste redenering klopt helemaal niet. Van die €27 moet je net het drinkgeld aftrekken om de rekening te krijgen, €27-€2 = €25.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: zot raadsel

Nergens, je telt dingen op die niks met elkaar te maken hebben.

In totaal hebben ze 27 euro uitgegeven, 25 aan de drank en 2 aan de ober.

Die drogredenering snijdt net zoveel hout als wanneer je zou zeggen:

"Je geeft €9 de man uit, €9 x 3 personen = €27 + €25 (voor de drank) = €52, waar komt die 22 euro ineens vandaan?"
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: zot raadsel

dandoedel schreef:Je legt €10 in de pot en krijgt €1 terug, dus je geeft €9 de man uit.  €9 x 3 personen= €27 + €2 (van het drinkgeld )= €29  

Waar is die 30ste euro naartoe?
Lees goed wat je hier zegt:

Je legt €10 in de pot en krijgt €1 terug, dus je geeft €9 de man uit.

Daarmee is het verhaal ten einde.

Nu ga je daar €2 bijtellen, en suggereert daarmee dat er €27 + €2 = €29 is uitgegeven.

Dat is niet zo, zoals je al had uitgerekend, want ze hebben in totaal €27 uitgegeven.

Waaraan is het geld uitgegeven? Aan consumpties €25 en aan fooi €2, dus samen €27.

Je hebt de vragen "wat is er uitgegeven" verhaspeld met de vraag "waaraan is het uitgegeven".

Omdat die vragen erg veel op elkaar lijken is de verwarring begrijpelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: zot raadsel

Je vindt dit zeker ook via google, "missing dollar" bijvoorbeeld (gewoonlijk in een ander verhaaltje, met een hotel...)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: zot raadsel

Je redenering klopt langs geen kanten.

Je geeft 27 euro uit, krijgt elk 1 euro terug. (30-27-3=0)

En dan plots krijg je het idee om 2 euro uit het niets te laten verschijnen en die weer aan de ober te geven, dan die bij de 27 op te tellen en zeggen dat er een ontbreekt...

Volgens jou heb je dus 30-27-3-2 euro in het totaal en dat is -2 euro? Ik dacht het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: zot raadsel

Je redenering klopt langs geen kanten.
Volgens mij is het wel duidelijk zo :wink:

Reageer