verschil geloof en bijgeloof

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 33

verschil geloof en bijgeloof

Geloven wordt in het algemeen bedoeld dat je gelooft in een God. Wie dat ook mag zijn.

Met bijgeloof bedoeld men meestal geloven in een voorwerp of zoiets als vrijdag de dertiende (wat eigenlijk op geloof gebaseerd is).

Maar moeten we geloof en bijgeloof eigenlijk wel onderscheiden van elkaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: verschil geloof en bijgeloof

Met bijgeloof bedoeld men meestal geloven in een voorwerp of zoiets als vrijdag de dertiende (wat eigenlijk op geloof gebaseerd is)


Die logica zie ik niet. Komt mss omdat ik zowel niet geloof, als dat ik niet bijgelovig ben.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: verschil geloof en bijgeloof

Bijgeloof is soms een op anecdotes gebaseerde overtuiging waarbij meestal coïncidentie wordt aangezien voor causaliteit: Vrijdag de 13de bijvoorbeeld.

Soms komt bijgeloof neer op het projecteren van bepaalde interne aspecten op voorwerpen of rituelen om zo tijdelijk een bepaald gevoel te kunnen opwekken: De sporter die zijn 'gelukssokken' moet dragen tijdens een wedstrijd.

Geloof wordt in de bijbel in verband gebracht met het aangaan van een transactie die pas in de toekomst zal worden vervult; Geloof is een verzekerde garantie (zeg maar het contract) dat het overeengekomen product daadwerkelijk geleverd zal gaan worden in de toekomst, hoewel men op dit moment het product nog niet heeft ontvangen of kan zien.

Lichtgelovigheid kan men in deze context zien als het aangaan van zo'n transactie zonder een bewijs te ontvangen. Het is geen daadwerkelijke realiteit voor zo iemand, het is slechts een sociaal, cultureel of traditionele ritueel waarvan men denkt dat het voordeel oplevert (merk op de overeenkomsten met bijgeloof).

God is een realiteit voor iemand die echt gelooft en deze realiteit is niet los te zien van zijn of haar leven. Iemand die echt gelooft zal door de manier waarop deze handeld dit geloof (overduidelijk voor anderen) demonstreren.

Bijvoorbeeld: Iemand die echt gelooft in een god die geweld haat, kan zich niet vermaken met het kijken naar gewelddadige film. Dit is namelijk niet te combineren.

Merk op dat geloof een persoonlijke kwestie is: Het is een belangrijk onderdeel van de relatie die iemand heeft met zijn of haar god of goden. De bewijzen die de ene hebben overtuigt zullen voor iemand anders niet genoeg zijn.

Voor de mensen die denken dat ze geen (bij)geloof hebben: Waar heb jij je hoop op gevestigd? Wie of wat heeft volgens jouw de macht om de wereld (een beetje) te verbeteren? Waar ga je heen als je hulp nodig bent?

De basis van geloof is een fundamentele eigenschap van mensen: Zonder het (bij?)geloof in bijvoorbeeld de noodzaak van een overheid zou er geen overheid zijn. Zo zijn er meer voorbeelden te verzinnen. In conclusie: "Everybody got a gris-gris".
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 33

Re: verschil geloof en bijgeloof

@ PdeJongh : Vrijdag is de dag waarop Jezus stierf, dus een negatieve dag. Met het getal 13 was er ook iets in de bijbel. In ieder geval is het bijgeloof dan gebaseerd op het geloof.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: verschil geloof en bijgeloof

@ PdeJongh :   Vrijdag is de dag waarop Jezus stierf, dus een negatieve dag. Met het getal 13 was er ook iets in de bijbel. In ieder geval is het bijgeloof dan gebaseerd op het geloof.
Dat is wat ik bedoel met coïncidentie die wordt aangezien voor causaliteit.

Jezus stierf overigens op vrijdag 14 Nissan (op een Pascha) net voor zonsondergang. Ik ben mij niet bewust van enig gebruik van het getal 13 in de bijbel, symbolisch of anderszins, behalve dan als een aanduiding van een aantal.

In de Joodse tijdrekening loopt een dag van zonsondergang tot zonsondergang. Dus Jezus had het laatste avondmaal bij het begin van 14 Nissan, werd gedurende de nacht gevangen genomen en uiteindelijk laat in de middag terechtgesteld, hij stierf voor dat de zon onderging en werd voor de sabat (van vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang) begon in de grafgrot gelegd.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: verschil geloof en bijgeloof

Men zat met 13 aan tafel bij het laatste avondmaal.Ik ken er tientallen van die bijgelovige trekjes.Ik loop alleen niet onder een ladder.Ik wil geen hamer of ander stuk gereedschap op mijn kop krijgen.Dit is geen bijgeloof maar pure voorzichtigheid.

Berichten: 21

Re: verschil geloof en bijgeloof

Idd misschien was bijgeloof vroeger gewoon om mensen voorzichtiger te laten imgaan met zichzelf. Weet niet of het waar is maar het lijkt erop dat geloof en bijgeloof een tegenpool van elkaar zijn. Als je gelooft kom je in de hemel maar je moet wel voorzichtig met je leven zijn.

Re: verschil geloof en bijgeloof

Bij ons thuis geloofde men dat men ruzie kreeg,als je zout morste op de tafel.En waarachtig,in plaats van het te negeren,begon men er juist over te kibbelen.Messen mogen niet gekruist liggen op tafel.Een regenscherm doe je niet open in huis en als je ermee draait,draai je zo het ongeluk in huis.Uit een nest zwarte katjes werd er eentje gekozen met een wit plekje.Helemaal zwart deugde niet.Bijgeloof is ontstaan uit een mengsel van oud en nieuw geloof.In Brazilie bid men niet alleen tot Jezus,Maria en al de heiligen maar ook tot Macumba(soort duivel) en al zijn duistere volgelingen.Je voelt je veel veiliger als je met iedereen bevriend bent.

Berichten: 2.504

Re: verschil geloof en bijgeloof

Iets dat ik onlangs gehoord heb: op bruiloften geef je als cadeau nooit snijdende dingen. Mijn vader kreeg op zijn huwelijk een groot keukenmes van z'n oom, en daar heeft hij wat nu een halve euro is voor terug gegeven. Het mag een onnoembaar klein getal zijn, maar mijn vader is ervan overtuigd dat je dat moet doen, anders zal het huwelijk van de persoon die het niet afkoopt falen, zegt hij met volle overtuiging
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 12

Re: verschil geloof en bijgeloof

Geloof staat in mijn ogen gelijk aan hoop.

Je kunt zowel geloven in een god voor je hoop

Je kunt ook geloven in jezelf, wat je misschien meer zelfvertrouwen geeft

Bijgeloof, wordt door anderen zo genoemd omdat het hopeloos (geen hoop geeft) is, om in zulke dingen te geloven als vrijdag de dertiende bijvoorbeeld.

Onzinnig misschien wel.

Dus in die term (bijgeloof) ligt alleen een soort negatieve beoordeling van de gebruiker van die term.

Re: verschil geloof en bijgeloof

Ondanks het feit dat onze inwendige bouw gelijk is aan alle andere zoogdieren kan de mens niet aannemen dat we na de dood dezelfde weg opgaan.Rotten,uiteenvallen en opnieuw voedsel worden voor nieuw leven.Zo heeft de mens een uitweg gefantaseert.Eerst met vele goden,wat een beetje te ingewikkeld werd en dan met één God.Het heeft hem hoop en sommige slimmerikken slaan er munt uit.Geestelijken,gebedlezers,waarzeggers en allerhande duistere figuren profiteren van de niet denkende,onzekere mens.Geloof en bijgeloof brengen miljoenen in het laadje.Gedurende de oorlog moest je ver zoeken om een pastoor te vinden die honger had,terwijl het merendeel van de bevolking al lang vergeten was,wat een volle maag was.

Berichten: 1

Re: verschil geloof en bijgeloof

@ PdeJongh : Vrijdag is de dag waarop Jezus stierf, dus een negatieve dag. Met het getal 13 was er ook iets in de bijbel. In ieder geval is het bijgeloof dan gebaseerd op het geloof.
Vrijdag 13 was de dag dat de "zuivering" tegen de tempeliers werd gestart, dus een dag die je wel historisch kan plaatsen. Het volksgeloof bestempelde deze dag ( achteraf) dan ook als een dag van ongeluk.

Reageer