Het paranormale: bestaat het ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Het paranormale: bestaat het ?

Aangezien dit een forum is over wetenschap vroeg ik me af wat jullie hierover denken ?

over mezelf:

Zelf geloof ik er wel in en heb ik het ook beoefend.

Ik bestudeer het en leer ervan vandaar kan ik op de meeste vragen van jullie antwoord geven.

Als iemand met zijn hand op zijn hart durft te zeggen dat het niet bestaat of als iemand nieuwsgierig is wil ik zelfs nogwel een simpele oefening samenstellen en die gene het stap voor stap uitleggen.

Dus mijn vraag:

Wat vinden jullie van, Psi, Ki, entiteiten(geesten) enz.

PS.

Ik weet dat dit topic een slotje kan krijgen, maar dit is misschien je kans om antwoord te krijgen op onbeantwoorde vragen en kan je je mening geven over dit onderwerp :)

(sorry voor de brakke zinsopbouw net uit bed ^^)

Berichten: 4.546

Re: Het paranormale: bestaat het ?

bij deze onderwerpen zijn te veel factoren die een rol kunnen spelen (vb: psi wiel, zie de wiki erover) en dat je er dus bar weinig goeds over kan zeggen. toch is het wel interessant, als het bestaat is het in ieder geval niet paranormaal of bovennatuurlijk maar gewoon een deel van de natuur.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2

Re: Het paranormale: bestaat het ?

Ik noem het ook alleen maar paranormaal, omdat iedereen het zo noemt. :)

Het is eigenlijk niet paranormaal.. iedereen kan het gewoon beoefenen ^^

Als je maar genoeg wilskracht hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Het paranormale: bestaat het ?

Zo, even verplaatst, want in het filosofie/theologie/ethiek forum hoort dit niet thuis.

Ik heb wel e.e.a. wat ik hierover kwijt wil. Reactie volgt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Het paranormale: bestaat het ?

Wat ik over je vraag denk:

Het is niet duidelijk waar je heen wilt, het lijkt erop dat je wilt praten over hetgeen jij beoefent (waar je tot nu toe nogal vaag over doet). Als dat zo is, dan moet je dat maar doen, maar wees gewaarschuwd: dit is een wetenschapsforum, dit soort onderwerpen worden al gauw als onzin afgedaan. Je moet van goede huize komen wil je zaken die hier ondermeer als "vaag" worden beschouwd aannemelijk maken of de interesse wekken van mensen.

Je vraag:
Wat vinden jullie van, Psi, Ki, entiteiten(geesten) enz.
nodigt uit tot het geven van meningen. Je zult niet alle meningen even leuk vinden omdat ze in zullen druisen tegen waar jij in gelooft. Daar moet je tegen kunnen.

Verder zul je zelf vragen krijgen: is er een algemene (niet persoonlijke) historie/achtergrond van datgene waar je mee bezig bent, is er geloofwaardige documentatie over, wat zijn je argumenten m.b.t. de verschillende aannames die je maakt (de argumenten dat het bij jou gewoon werkt en veel mensen zeggen dat het werkt, etc. etc. kun je meteen weglaten - dat zegt niet zoveel vanuit een wetenschappelijk oogpunt).

M.a.w.: als je hier iets uit wilt dragen, zin hebt in kritische opmerkingen en je overtuiging aannemelijk kunt maken op een manier die past bij dit forum, kan hier een interessante discussie uit voortkomen en vindt die discussie misschien uiteindelijk wel haar weg naar een "serieuzer" forum dan dit cafe.

Als je het er alleen maar om gaat om erachter te komen hoe men hier denkt over buitenzintuigelijke waarnemingen dan wordt dit denk ik meer een topic in de trand van: "wat is jullie favoriete film", een opsomming van meningen ter informatie van alle gebruikers.

Dus: wil je slechts de meningen van anderen weten of wil je proberen anderen te overtuigen van iets?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer