hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.546

hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

ter aanleiding van dat rib kneusing topic vroeg ik me hetzelfde af met een breuk/scheurtje in bijv je arm, been of ribben. uiteraard gips erom (duh :) ), maar bijv ook bepaalde dingen eten ofzo? dit is ook geen persoonlijke veaag, laat dat ook ff duidelijk zijn.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

tja, rust. Goede voeding is ook belangrijk, ik denk dan aan calcium om het calciumfosfaat aan te vullen in de beenderen. Verder gevarieerd eten is voldoende, dacht ik zo.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.546

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

calcium, dan denk je meteen aan zuivel dus dat moet goed zijn. alleen rust, ja dat is zo breed, zo algemeen, waar ligt de grens tussen rust houden dus wat mag je wel doen en wat niet. dit moet ik trouwens ook weten voor bio, voor de onderarm, onderbeen en ribben. is btw niet alleen HW, want ik zou zelf ook wel willen weten hoe we ervoor hadden kunnen zorgen dat de gebroken pols van mn broertjeniet nog 4 (totaal 10) weken in het gips moest omdat het npg niet helemaal goed geheeld was, was wel lullig om te zien :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Feitelijk doe je er niet zoveel aan, calcium eten kan geen kwaad, maar zorgt ook niet voor supersnelle genezing van een botbreuk. Dat komt vooral omdat calcium niet het tijdsbepalende aspect is. Osteocyten en -blasten moeten gewoon hun werk doen, en hoe snel dat gaat is vnl afhankelijk van de doorbloeding van het bot in kwestie.

Gips en dergelijke zorgen er vooral voor dat de fragmenten op hun plek blijven zodat het niet steeds opnieuw breekt (een helend bot is zwakker dan normaal), en ook in de juiste positie weer aan elkaar groeit.
Victory through technology

Berichten: 8

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Dan zou je bijvoorbeeld een zachte stroomvorm kunnen toepassen zoals MET (micro-electro-therapie).

Dit zorgt ervoor dat de doorbloeding gestimuleerd wordt ter hoogte van het "defect". Zodanig dat de aanmaak van nieuwe botcellen (osteoblasten en daarna oasteocyten) gestimuleerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Zoals hierboven al gezegd, doorbloeding is heel belangrijk, dus inspanning zou goed moeten zijn.

Alleen moet je wel zodanig een inspanning kiezen dat het gebroken deel niet te veel beweegt.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 3.165

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Dalton schreef:Zoals hierboven al gezegd, doorbloeding is heel belangrijk, dus inspanning zou goed moeten zijn.

Alleen moet je wel zodanig een inspanning kiezen dat het gebroken deel niet te veel beweegt.
Dit klopt [rr] Dit is tegenwoordig dan ook het doktersadvies bij de artsen die wat jonger zijn en/of met de tijd mee zijn.

Een soortgelijk verhaal gaat op voor griep. Vroeger zeiden ze op bed liggen (wat voor mij altijd al slecht voelde), tegenwoordig weten ze gelukkig beter en geven ze het advies om vooral buiten een stuk te gaan wandelen of iets dergelijks, zolang je je maar warm aankleedt.

Berichten: 41

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Zoals eerder gezegd kan de activiteit van osteoclasten/osteoblasten gestimuleerd worden met positieve/negatieve spanning. Voorwaarde is wel dat de spanning direct op het bot staat. Met de omliggende weefsels is dat niet mogelijk. Maar er bestaat ook stimulatie door het opwekken van een asymmetrisch magnetisch wisselveld. Waarbij de wisselfrequentie niet groter mag zijn dan 100 Hz en de fluxdichtheid tussen de 150-300 Gauss moet bedragen om effect te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Voor de duidelijkheid: er zijn geen goede wetenschappelijke onderzoeken (dubbel blind, gerandomiseerd, etc etc) die aantonen dat electro-therapie of magnetische velden voor snellere genezing zorgen!

Een botbreuk geneest via een aantal stadia, waarbij het belangrijk is dat de uiteinden inderdaad op elkaar aansluiten middels een gips, metalen plaat of een tuinstok. Whatever. Bij de breuk is er schade opgetreden aan het weefsel, dus er treedt eerst een soort ontstekingsreactie op met inderdaad witte bloedcellen en fibroblasten en nog heel veel meer. Doorbloeding is daarbij ook heel belangrijk (anders komen al die cellen niet op de juiste plek aan). Vevolgens is er een veranderd evenwicht tussen botafbraak (door fibroclasten) en botopbouw (door fibroblasten). Normaal (uiteraard varierend tussen mannen/vrouwen/jong/oud/sportend/computerend etc) zijn die in evenwicht (anders zou je - of geen botten hebben - of helemaal uit bot bestaan), maar nu is er ter plaatse van de botbreuk een verhoogde opbouw. Dit zorgt voor - in eerste instantie - een soort teveel aan bot - het zogenaamde callus. Daarna (dat is pas na weken) komt het normale evenwicht weer terug.

Mobilisatie, en dan met name belasting van elk bot zorgt voor een intensievere botafbraak en botaanbouw met uiteindelijk een soortgelijk evenwicht. Lichte mobilisatie na een botbreuk is dus goed. Teveel is nooit goed. Meestal zegt je lichaam zelf wel wanneer je teveel doet (pijn!).

Correct me if I am wrong!

gr,

Henk Johan

Berichten: 199

Re: hoe geneest een breuk/scheurtje in je bot zo snel mogelijk?

Tsja, kom ik weer met m'n Smeerwortel... maar dat wil je vast niet horen :(

Hoe dan ook, bij het lezen van het topic kwam bij mij de volgende vraag op:

Blijft het gips erom zitten tot het bot daadwerkelijk genezen is of voegen ze er 'voor de zekerheid' een paar weken aan toe?

Want wat hierboven staat, over dat belasting het bot verstevigt, heb ik ook geleerd. Je zou dus zeggen: zo vroeg mogelijk beginnen met lichte tot matige belasting en dat telkens opvoeren. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook waar dat een helend bot zwakker is, dus je wilt ook niet te vroeg belasten. Waar ligt de grens? En is pijn in dit geval een goede graadmeter ('stoppen als je pijn voelt'), of is pijn juist een teken dat je eigenlijk al te ver bent gegaan?

Tegelijkertijd meen ik me te herinneren dat belasting voornamelijk extra stevigheid geeft in alleen bepaalde delen van het bot, met name de uiteinden? En alleen in de richting waarin de belasting gegeven wordt, dus bij wijze van spreken bij een breuk van de femurschacht moet je erop gaan staan... hoe werkt dat dan bij een breuk van de heupkop? In welke richting moet je het dan belasten om het weer te verstevigen?

Reageer