Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Ik ben momenteel bezig met een energiebesparingsonderzoek, waarbij we als vanzelfsprekend ook kijken naar de pieken in het energieverbruik. Pieken in energieverbruik ontstaan doordat in één keer veel energie wordt afgenomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak 's ochtends als alle machines opgestart worden en dus extra energie vragen om op snelheid of temperatuur te komen oid. Energiebedrijven rekenen extra veel geld voor deze pieken, omdat ze de pieken zoveel mogelijk willen elimineren. Als ze rekening moeten houden met pieken, betekent dat namelijk dat ze een grotere capaciteit moeten hebben dan gemiddeld wordt afgenomen om te zorgen dat tijdens de afname van pieken het licht niet uitgaat. Maar nu de kern van mijn vraag: wat gebeurt er met de buffercapaciteit op het moment dat er geen pieken worden afgenomen? Waar gaat die energie naartoe? Wordt dit gewoon als warmte in de koeltorens afgevoerd, gebeurt er iets nuttigs mee of schakelt de centrale terug in capaciteit (wat volgens mij nooit 1 op 1 kan lopen)?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

......of schakelt de centrale terug in capaciteit (wat volgens mij nooit 1 op 1 kan lopen)?
Precies wat je zegt, de centrales regelen terug. En dat loopt altijd een beetje achter de feiten aan.

In een ander draadje had ik al uitgelegd dat de klappen in eerste instantie worden opgevangen door de energie die is opgeslagen in de draaiende massa van de turbogeneratoren. Als de vermogensvraag afneemt of toeneemt zal het toerental van de generatoren hoger resp. lager worden en de stoomregelaar regelt dat dan bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Of beter gezegd, wat gebeurt er dan met de overtollige energie?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

De uiteindelijk overtollige energie komt even terecht bij de andere elektriciteitsgebruikers, of ze dat nou leuk vinden of niet.

Indien plotseling het elektriciteitsverbruik daalt zal het voltage, en wellicht ook de frequentie, van het elektriciteitsnet iets stijgen waardoor alle andere gebruikers ietsje meer energie zullen gebruiken totdat de elektriciteitsproductie aangepast is en voltage en frequentie weer normaal zijn. Dit gaat via beheerder Tennet http://www.tennet.org/
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Op zeer snelle termijn komt of gaat de energie inderdaad gewoon in de draaiende massa - zie het als een groot vliegwiel dat iets langzamer of sneller gaat draaien om het zo te bufferen.

Op iets langere termijn kan je toevoer van stoom aan de turbine verlagen, wat resulteerd in opwarming van het koelwater. Op nog iets langere termijn word dat weer opgevangen door het gestookte vermogen te verlagen. Hoe snel dat laatste kan hangt af van de centrale, bij een gasgestookte gaat het bijv veel sneller dan bij een nucleare reactor.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Op iets langere termijn kan je toevoer van stoom aan de turbine verlagen, wat resulteert in opwarming van het koelwater.
Waarom zou het koelwater opwarmen? Als de stoomklep terugregelt zullen druk en temperatuur in de ketel iets oplopen, en dat heeft tot gevolg dat de gaskraan een stukje dichtgaat. Zo'n centrale is gewoon een keten van regelkringen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Mocht het overschot van energie ineens te hoog worden, dan wil dit ook nog wel eens opgevangen worden door bijvoorbeeld de straatverlichting overdag aan te schakelen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Als ik het zo lees wordt er toch aardig wat energie verspild zo. Kan dat niet opgevangen worden in een soort van (gigantische) accu's oid?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Mocht het overschot van energie ineens te hoog  worden, dan wil dit ook nog wel eens opgevangen worden door bijvoorbeeld de straatverlichting overdag aan te schakelen.
Nou zit ik al 35 jaar bij een energiebedrijf, maar dit heb ik nog nooit gehoord.

Waar doen ze dat dan?

Berichten: 12.262

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Waarom zou het koelwater opwarmen? Als de stoomklep terugregelt zullen druk en temperatuur in de ketel iets oplopen, en dat heeft tot gevolg dat de gaskraan een stukje dichtgaat. Zo'n centrale is gewoon een keten van regelkringen.
Met 'iets langer' bedoelde ik stellen dat er enige tijd zit tussen het terugregelen van de stoom en het terugregelen van de gaskraan - al zal dit bij gas wel snel gaan vergeleken met bijv kolen of afvalstook. In het interrim loopt de temperatuur en/of druk dus even op.
Mocht het overschot van energie ineens te hoog worden, dan wil dit ook nog wel eens opgevangen worden door bijvoorbeeld de straatverlichting overdag aan te schakelen.
Waarom zou je dat doen? Als je per se energie moet lozen kun je gewoon de stoom deels naar de atmosfeer ventileren ipv de turbine in. Ook zonde van de energie, maar een stuk betrouwbaarder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Als je per se energie moet lozen kun je gewoon de stoom deels naar de atmosfeer ventileren ipv de turbine in.
Is dat toevallig de reden dat mijn kinderen de kerncentrale van Doel (die wij in de verte vanuit ons raam kunnen zien staan) de "wolkenfabriek" noemden??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

http://www.tennet.nl/bedrijfsvoering/veelg...lde_vragen.aspx
website schreef:Waarom branden overdag soms de straatlantaarns?

Energie laat zich niet opslaan. Voor kleine hoeveelheden zijn accu-systemen bruikbaar, maar onder hoogspanning lukt dit niet. In geval van overcapaciteit wordt er wel eens energie 'geloosd' om ervoor te zorgen dat de balans gehandhaafd blijft en de frequentie op 50 Hertz blijft. Dit om overbelasting van het net en apparatuur te voorkomen.
@Ger: het maken van gigantische accu's is niet zo simpel als het lijkt. Verder zul je een slim systeem moeten hebben die bepaald wanneer de accu's opgeladen of ontladen worden. Bij ECN is hier op dit moment onderzoek naar gaande.

@BenM: Het overschot hoeft niet perse vanuit een Nederlandse centrale te komen. Het kan ook van bijvoorbeeld windmolens of het buitenland komen. In dat geval kan het enkele minuten duren voordat de omschakeling is gemaakt om het net weer stabiel te krijgen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

@Ger: het maken van gigantische accu's is niet zo simpel als het lijkt. Verder zul je een slim systeem moeten hebben die bepaald wanneer de accu's opgeladen of ontladen worden. Bij ECN is hier op dit moment onderzoek naar gaande.
Dan kan je vast wel wat verklappen over welke richting het onderzoek op gaat [rr]

Maar goed, een gigantische Lithium-accu zal het niet worden, dat snap ik. Maar een soort systeem waarbij de uitstoot van overtollige stoom niet wordt uitgestoten maar wordt opgeslagen in een geïsoleerd drukvat?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Ger schreef:Dan kan je vast wel wat verklappen over welke richting het onderzoek op gaat [rr]

Maar goed, een gigantische Lithium-accu zal het niet worden, dat snap ik. Maar een soort systeem waarbij de uitstoot van overtollige stoom niet wordt uitgestoten maar wordt opgeslagen in een geïsoleerd drukvat?
De ideeen liggen toch meer richting de Lithium-ion accu's, aangezien ECN aanneemt dat de toekomstige energie-opwekking grotendeels gedecentraliseerd gebeurt (windmolens, zonnecellen, microWKK's en brandstofcellen) in plaatst van het gecentraliseerd opwekken zoals dat dus nu met centrales gebeurt.

Om de netbelasting en vraag/aanbod te sturen is men bezig met intelligente electriciteitsnetten (smart grids). ECN ontwikkelt hiervoor bijvoorbeeld de Powermatcher.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Elektriciteitscentrales - niet-afgenomen energie

Tennet is dag en nacht bezig om productie en afname van elektriciteit met elkaar in balans te houden door de elektriciteitsbedrijven aan te sturen. Die veranderen dan hun capaciteit een beetje door hun brandstofverbruik aan te passen, niet door energie weg te gooien met het koelwater of door stoom af te blazen naar atmosfeer. Dat laatste gebeurt alleen als een turbine in een centrale uitvalt maar dat heeft dan een oorzaak in die centrale. De wolken bij Doel komen uit de koeltorens die het koelwater (van de turbinecondensors) met lucht koelen door een deel hiervan te verdampen wat daarna in de bovenlucht weer (gedeeltelijk) condenseert.

De Europese norm EN50160 geeft toleranties voor zowel voltage als frequentie waaraan voldaan moet worden. In Nederland is dit dan NEN50160, in Duitsland DIN EN50160, in Engeland BS EN50160, enzovoort.

Zie bijvoorbeeld: http://ecoca.eed.usv.ro/NtpOneUsvRo/en50160.pdf

Fluctuaties in verbruik t.o.v. productie worden daardoor allereerst opgevangen door fluctuaties in voltage en frequentie. Naarmate deze de maximale +/- toleranties benaderen wordt, via Tennet, de elektriciteitsproductie aangepast. In feite verandert het verbruik niet echt zolang de productie nog niet is aangepast want als het voltage iets oploopt (door afnemende vraag) neemt het verbruik van alle andere gebruikers ongemerkt iets toe. Bij toenemende vraag gebeurt het omgekeerde. Het is ruwweg (maar niet helemaal) vergelijkbaar met het waterleidingnet. Neemt de watervraag toe doordat iedereen in de rust van een voetbalwedstrijd naar de wc rent dan daalt de druk (~ "voltage") waardoor iemand die toevallig zijn bad laat vollopen of onder de douche staat iets minder water krijgt, totdat het waterleidingbedrijf actie neemt en de druk weer stijgt naar de norm.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer