Onbewust Denken?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 43

Onbewust Denken?

Ik heb wel eens dat ik uit het niets dingen bedenk die ik vervolgens ga uitbreiden. Maar soms heb ik van een bepaald onderwerp al zoveel informatie bedacht dat ik me afvraag hoe ik dat allemaal al weet? Kan een mens onbewust denken?

Ik denk nu dat denken gebaseerd is op allemaal signalen die je hersenen ontvangen en dan contact met elkaar maken. Patronen creëren.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken

.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Onbewust Denken?

Een belangrijke vraag..

Een mens kan m.i. niet onbewust denken omdat denken nu juist een bewustzijnseigensschap is.

Wel zou je kunnen spreken van onbewuste processen die leiden tot een gedachte (of denkbeeld).

In principe komt elke gedachte, gevoel of andersoortig qualium onbewust tot stand.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Onbewust Denken?

Wellicht hebben jullie ook wel eens meegemaakt dat als je soms iemand iets hoort roepen maar dat je het eerst niet kunt verstaan en dan een paar seconden later begrijp je opeens wat ze riepen? Wellicht is dat wat hier bedoeld wordt?

Kan iemand een duidelijke definitie geven van de term (on)bewust en wat is denken?

Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld geen intern zelfgesprek zoals anderen dat zeggen wel te hebben. Beelddenken wordt het ook wel genoemd maar dat is eigenlijk te beperkt. Mijn denken is te vergelijken met bewust en constructief dromen (maar dan zonder slaap).

Ik maak mijn dromen gedurende de nacht ook meestal vrij bewust mee (voorzover dit dus bewust genoemd kan worden) en kan ze meestal sturen, maar ik heb in tussen tijd ontdekt dat niet iedereen deze ervaring heeft.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 43

Re: Onbewust Denken?

Denken en dromen komt op het zelfde neer. Je bent in een droom ook aan het denken. En ik doe dat vaak zeer bewust. Ik beheers het niet volledig om gestuurd te dromen, maar kom wel in de buurt. Ik denk dat voor de hersens een droom net zo echt is als overdag. Alleen is de informatie in een droom meer beperkt. De omgeving en dergelijke. Voor mij is het echt! Tot dat ik het verschil maak tussen de droom en de werkelijkheid. Je kijkt ook niet met je ogen, maar je hersens.

Onder onbewust denken versta ik dat je zonder dat je er echt met je gedachten bij bent toch onderwerpen behandeld/verwerkt. Ik heb namelijk vaak dat ik in 1x hele conclusies kan maken zonder er echt diep over nagedacht te hebben. Althans dat denk ik dus. Vandaar de vraag! Soms kan ik met beperkte informatie conclusies creëren die voor mij gevoel 100% waar zijn. 95% zijn ze ook waar. Maar ik vraag me wel af hoe ik zo snel iets besluit met zo weinig informatie. Want hoe weet ik of de informatie wel klopt? Heb ik dat onbewust al afgesloten?

Leg het misschien verkeerd uit, maar hier wil ik een beetje heen.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Onbewust Denken?

[quote='Don'tThinker']Onder onbewust denken versta ik dat je zonder dat je er echt met je gedachten bij bent toch onderwerpen behandeld/verwerkt. Ik heb namelijk vaak dat ik in 1x hele conclusies kan maken zonder er echt diep over nagedacht te hebben. Althans dat denk ik dus. Vandaar de vraag! Soms kan ik met beperkte informatie conclusies creëren die voor mij gevoel 100% waar zijn. 95% zijn ze ook waar. Maar ik vraag me wel af hoe ik zo snel iets besluit met zo weinig informatie. Want hoe weet ik of de informatie wel klopt? Heb ik dat onbewust al afgesloten?

Leg het misschien verkeerd uit, maar hier wil ik een beetje heen.[/quote]

Ik zou dat eerder intuitief denken noemen. Misschien is dat patroon inderdaad eerder aangemaakt en herken je het nu als zodanig. Een beetje het deja-vu gevoel.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Berichten: 206

Re: Onbewust Denken?

Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld geen intern zelfgesprek zoals anderen dat zeggen wel te hebben.
Als je niet 'in je hoofd tegen jezelf praat', hoe formuleer je dan tekst? Voordat ik iets zeg tegen iemand 'zeg ik eerst tegen mezelf' hoe ik het ga formuleren, en zeg het dan pas hardop. Maar als je niet in woorden denkt, dan kan je dat dus niet. Kan je wél nadenken met welke woorden je iets gaat zeggen voordat je ze uitspreekt, dan heb je dus wél een 'intern zelfgesprek' zoals je dat noemt.

Denk maar na: als je totaal niet in woorden zou denken, hoe kan je dan besluiten welke woordkeuze je doet voor een mededeling/gesprek/etc.?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Onbewust Denken?

Je hebt gelijk dat dit typen ook een soort van zelfgesprek is, maar dat is het ook eigenlijk weer niet. Ik ben pas tijdens mij 6de jaar begonnen met praten. En dat is nooit echt helemaal natuurlijk geworden. In tussen tijd kan ik dus inderdaad een zelfgesprek voeren als ik dat wil maar het komt niet vanzelf. Deze vaardigheid ontwikkelde zich pas rond de tijd dat ik 16 was.

De keuze van formulering kan ik eigenlijk alleen maken nadat ik een regel geschreven heb. Die ik daarna bewerk, en bewerk, en bewerk...

Voor gesprekken merk ik bij mij zelf dat ik vrij vaak min of meer terug val op stukjes die het in andere gesprekken met andere mensen goed deden...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 43

Re: Onbewust Denken?

In tussen tijd kan ik dus inderdaad een zelfgesprek voeren als ik dat wil maar het komt niet vanzelf. Deze vaardigheid ontwikkelde zich pas rond de tijd dat ik 16 was.  
Van wie of wat komt dat dan wel bij jouw?
Die ik daarna bewerk, en bewerk, en bewerk...
Dit doe ik ook wel regelmatig. Dat concludeert wel dat je over de geschreven tekst nadenkt. Wel of niet goed geformuleerd? Dit of dat? Zal het begrepen worden of niet. Ik noem maar wat voorbeelden. Maar dat zijn vaak vragen die mensen zichzelf stellen.

Terug op het onbewust denken. Dit doe ik dus onbewust. Ik ben er globaal wel bewust mee bezig, maar het gaat allemaal vanzelf de gedachtes. Ik stuur ze niet altijd bewust.

Berichten: 43

Re: Onbewust Denken?

Ik zou dat eerder intuïtief denken noemen. Misschien is dat patroon inderdaad eerder aangemaakt en herken je het nu als zodanig. Een beetje het deja-vu gevoel.


Daar had ik eerlijk gezegd nog niet goed aan gedacht. Ik ging er misschien wat te diep op in. Terwijl samenvattend intuïtief het meeste verklaard. Je herinnerd dan wel onbewust afgesloten gedachtes die je gebruikt voor je conclusie. Haha :)

Berichten: 150

Re: Onbewust Denken?

Iedereen denkt onbewust

Je denkt zelfs veeeeeeel beter na, als je onbewust denkt.

Het laagje waar je bewust mee nadenkt in je hersenen is maar 10%. Je denkt voor 90% onbewust. Daarom ook dit bekend voorbeeld:

2 mannen/vrouwen ( :wink: ) kopen een auto

Persoon A kijkt naar de auto's vraagt aan iedereen informatie, vraagt precies de info aan die hij nodig heeft.

Noteert alles etc etc

Hij weegt het ''bewust tegen elkaar op'' dus factoren als veiligheid, duurzaamheid snelheid.... en maakt een besluit

Persoon B bekijkt rustig de auto's

Slaapt en gaat na een paar daagjes gewoon op zijn/haar ( :wink: ) gevoel af en koopt dan de auto.

Uit onderzoek is gebleken dat persoon B na 1 jaar veel gelukkiger is met zijn/haar aankoop.

Ik hoef vast niet uit te leggen hoe dat komt.
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 4.546

Re: Onbewust Denken?

maar was de keuze ook daadwerkelijk beter :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Onbewust Denken?

maar was de keuze ook daadwerkelijk beter :)
Als je er gelukkiger van wordt: JA!

Dat is toch de maatstaaf lijkt me. Of dingen als millieu/geldoverwegingen etc een rol spelen hangt van de persoon af, of hij er van te voren al aan had gedacht of dat belangrijk was. Als hij dat voor het kopen van de auto belangrijk vond om rekening mee te houden, en hij is erg gelukkig met zn "onbewuste" keuze, dan zal in de mate van geluk ook dat een rol spelen, dus zal dat ook wel goed zitten. Lijkt mij.

Ik heb ook wel eens over die onderzoeken gelezen (in de Quest?) en daaruit bleek ook dat de mensen die er na "een nachtje over geslapen te hebben" echt de beste keus maakten, rekening houdend met alle (technische) details. De conclusie was dus ook dat je hersenen onbewust alles beter op een rijtje kunnen zetten en goed vergelijken als je bewust ergens anders mee bezig bent (bijvoorbeeld slapen).

Hoe vaak gebeurd het niet dat je heeeeeel hard nadenkt over de naam van dat liedje, die artiest, acteur, tv serie, naam van kroeg etc.. en er met geen mogelijkheid op kan komen, tot 2 uur later je t eigenlijk al totaal vergeten was, iets anders aan het doen was, en het je opeens "te binnen schiet" ?! je hersenen zijn gewoon op de achtergrond hard aan het puzzelen en spitten geweest
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 43

Re: Onbewust Denken?

Het laagje waar je bewust mee nadenkt in je hersenen is maar 10%. Je denkt voor 90% onbewust.
Volgens mij klopt dit niet! Als het goed is gebruikt de mens gemiddeld 10% van de hersenen is de rest inactief. Misschien bedoel je 10% van deze 10% is bewust en de resterende 90% van de 10% actieve hersenen denkt onbewust?

2 mooie voorbeelden. Ik denk dan ook nog steeds dat je onbewust kan denken. Ik las wel iets neuronnetwerken. Hersencellen die door herkenning een soort relatie met elkaar krijgen. Dit zijn dan lichamelijke reacties op reacties. Dit kan ook het onbewust denken zijn, wat dus eigenlijk een soort van harde schijf is die aan het defragmenteren is. Of niet? Een theorie
Hoe vaak gebeurd het niet dat je heeeeeel hard nadenkt over de naam van dat liedje, die artiest, acteur, tv serie, naam van kroeg etc.. en er met geen mogelijkheid op kan komen, tot 2 uur later je t eigenlijk al totaal vergeten was, iets anders aan het doen was, en het je opeens "te binnen schiet" ?! je hersenen zijn gewoon op de achtergrond hard aan het puzzelen en spitten geweest.
Dit kan ook gewoon omdat je erover nagedacht hebt. Je onderbewustzijn zal hier nog bezig mee zijn. En opeens schiet je te binnen. Dan is het onderbewustzijn dus onbewust denken. Haha, de naam zegt al beetje.

Ook wel de vraag is ebantwoord, :) Alleen ga ik wel is zoeken naar wat wetenschappelijk bewijs. Dat post ik dan nog. Greetzz

Berichten: 150

Re: Onbewust Denken?

nabz schreef:Het laagje waar je bewust mee nadenkt in je hersenen is maar 10%. Je denkt voor 90% onbewust.
Volgens mij klopt dit niet! Als het goed is gebruikt de mens gemiddeld 10% van de hersenen is de rest inactief. Misschien bedoel je 10% van deze 10% is bewust en de resterende 90% van de 10% actieve hersenen denkt onbewust?

2 mooie voorbeelden. Ik denk dan ook nog steeds dat je onbewust kan denken. Ik las wel iets neuronnetwerken. Hersencellen die door herkenning een soort relatie met elkaar krijgen. Dit zijn dan lichamelijke reacties op reacties. Dit kan ook het onbewust denken zijn, wat dus eigenlijk een soort van harde schijf is die aan het defragmenteren is. Of niet? Een theorie
Hoe vaak gebeurd het niet dat je heeeeeel hard nadenkt over de naam van dat liedje, die artiest, acteur, tv serie, naam van kroeg etc.. en er met geen mogelijkheid op kan komen, tot 2 uur later je t eigenlijk al totaal vergeten was, iets anders aan het doen was, en het je opeens "te binnen schiet" ?! je hersenen zijn gewoon op de achtergrond hard aan het puzzelen en spitten geweest.
Dit kan ook gewoon omdat je erover nagedacht hebt. Je onderbewustzijn zal hier nog bezig mee zijn. En opeens schiet je te binnen. Dan is het onderbewustzijn dus onbewust denken. Haha, de naam zegt al beetje.

Ook wel de vraag is ebantwoord, [rr] Alleen ga ik wel is zoeken naar wat wetenschappelijk bewijs. Dat post ik dan nog. Greetzz
Wat is dit nou voor reactie??

Twijfel jij aan mijn gelijkheid?

Wees eens absoluut
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 91

Re: Onbewust Denken?

In Nijmegen wordt er onderzoek naar gedaan... (dijksterhuis is inmiddels van amsterdam terug naar nijmegen verhuist)

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/27028202/

Reageer