Springen naar inhoud

Wetenschappelijk meningsverschil

• Log in om te kunnen reageren

Bananaan

Bananaan

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 10:25

Ik zit hier dus met mijn collega, en wij hebben allebij een andere visie op de herkomst van bananen...

Hoezo zijn bananen nu krom?

Graag alleen serieuze antwoorden.

Bvd Bananaan & zijn hulpje.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 10:35

Ik zit hier dus met mijn collega, en wij hebben allebij een andere visie op de herkomst van bananen...

Hoezo zijn bananen nu krom?

Graag alleen serieuze antwoorden.

Bvd Bananaan & zijn hulpje.

Daar heeft de wetenschap tot nu toe 2 verschillende antwoorden op.

Of de bananen groeien naar het licht toe, en groeien daarom krom, of de ruimte-tijd om bananen is door een locaal zwaartekrachtsveld desdanig vervormd dat wij ze krom observeren.

Bananaan

Bananaan

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 10:38

Maar een locaal zwaartekrachtsveld kan dan toch geen tros bananen krom trekken. Die elke banaan invidueel krom maakt in andere vormen dan de rest.

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:08

Dat van de kromming van de ruimte-tijd was wetenschappelijke humor [rr] Geweldig :wink:

Edit: Als er bij elke banaan een klein zwaartekrachtveld is, is het mogelijk!

Bananaan

Bananaan

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:50

Toch blijft het raar... Volgens mij kan een locaal zwaartekrachtsveld nooit de intentie hebben om die banaan krom te maken.

En ze groeien ook niet naar de zon, want ze zitten in een tros.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 december 2006 - 17:25

En ze groeien ook niet naar de zon, want ze zitten in een tros.

Wellicht is dat de reden? Eerst groeien ze recht maar naar verloop van tijd dan zitten er andere bananen in de weg en dan groeien ze daarna verder in de richting van de minste weerstand. Dit zou betekenen dat je onderaan elke tros wellicht een paar bijna rechte bananen zou moeten kunnen vinden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 18:37

ik dacht dat het iets te maken had met de afvoer van het regenwater dat optimaal moest gebeuren of zo :/
Don't try the above at home!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 19:54

nationale wetenschapsquiz 2000:

De kromme vorm is niet genetisch bepaald. Kleine, lichte bananen bijvoorbeeld groeien recht omhoog. En met een beetje ondersteuning groeit een grote banaan ook rechtdoor.

Het is niet de lichtinval. Het licht speelt wel een rol in de fotosynthese en de smaak van de banaan maar de vorm van de banaan wordt er niet door beÔnvloed.

De zwaartekracht is het juiste antwoord. De bananenvrucht heeft een zogeheten negatieve geotropie, dat wil zeggen dat de vrucht tegen de zwaartekracht in groeit. De stengel waaraan de tros zich ontwikkelt, groeit recht omhoog, maar buigt onder zijn eigen gewicht door. De bloemen wijzen dan naar beneden, maar aangezien de vruchten tegen de zwaartekracht in groeien krommen zij zich omhoog. De een meer dan de ander, afhankelijk van de plaats in de kam. Als je de lange groeistengel omhoog zou trekken zodat hij rechtop blijft staan, zouden de bloemen ook omhoog wijzen en krijg je rechte bananen.

Ik heb hem in Wikipedia ook maar even aangepast, want daar stond het een beetje onvolledig en bovendien met een storende fout erin.

Dat van die lokale ruimte-tijdkromming (ROFL [rr] )kan alleen maar bedoeld zijn om dit onderwerp in moderne natuurkunde te houden, want voor de rest heeft dit niks modern-natuurkundigs. Topicje voor biologie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures