Springen naar inhoud

Kern Centrale Borssele.

• Log in om te kunnen reageren

Bananaan

Bananaan

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 10:29

Ik zit hier nogmaals met mijn nederig hulpje.

En wij hebben alweer een meningsverschil.

Waarom zijn Kerncentrales zo dik

Geplaatste afbeelding

Waarom is die koepel altijd zo groot? :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Koen007

Koen007

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 12:11

Die zijn zo dik omdat er zoveel gewapend beton rond zit. Dit is nodig om de buitenwereld te beschermen van dezwaar radioactieve kernreactor die er binnenin zit. Die betonnen constructie is er dacht ik zelfs op berekend om een inslag van een vliegtuig te weerstaan.

Bananaan

Bananaan

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:16

Hoezo bouwen ze zoiets dan niet in de grond.

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 18:58

In de grond bouwen van radioactieve kernreactor lost niets op: de straling zou gewoon je grondwater bestralen. En moest m'n kerncentral's in de grond bouwen zou dat zeer lastig zijn om stukken te vervangen, of lekken op te sporen
Don't try the above at home!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2006 - 01:32

Je zou de hele constructie best kunnen ingraven, voor de werking an sich maakt dat geen verschil. Zolang je precies hetzelfde gebouw maakt maar dan ondergronds is de kans op besmetting van grondwater ook niet groter.

Maar onderhoud word zoals gezegd wel erg lastig, ik denk dat het relatief aan het risico op een aanslag met een vliegtuig oid niet aantrekkelijk is.

Het veroorzaken van een complete breuk is sowieso een moeilijk karwei: Die koepel bestaat uit een paar meter dik beton, met daarin een stevig stalen reactorvat. Je moet ze beide breken wil er enige straling onstnappen.

Mocht iemand erin slagen het beton ernstig te beschadigen dient de centrale wel gecontroleerd uitgeschakeld te worden omdat de afscherming bij een meldown is weggevallen.

Wat grondwater betreft: bij het absolute doemscenario zijn reactoren zodanig gebouwd dat in dat geval de bulk van het radioactieve materiaal de grond in smelt. Dat gebeurt pas nadat de brandstofstaven gesmolten zijn door hitte van opgebouwde radioactieve splijtingsproducten (de echte reactie stopt zodra het koelwater annex moderator verdwenen is). Vervolgens dient deze smeltende massa zowel door het stalen vat heen te smelten, daarna door de metersdikke betonnen vloer van een 'zwembad' vol water (dat dus ook koelt). De aardigheid is dat die radioactieve massa niet heel goed oplosbaar is in water, en zelfs in dit geval de schade aan mensen beperkt blijft.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures