Springen naar inhoud

[Stromingsleer] Afvoer hemelwater

• Log in om te kunnen reageren

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:27

Situatie: er valt max 10,75 m³ water per uur op een terrein waarvan al het water dmv vrij verval naar slechts één afvoerbuis met een doorsnede van 110 mm geleid wordt. Nu weet ik dat er een manier is om te berekenen of deze buis voldoende is, maar ik kom er gewoon absoluut niet meer op. Hoe moet ik het berekenen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:42

Daar bestaan nomogrammen voor, en empirische formules. Ik heb zo wel eens afvoeren voor parkeerterreinen en naburige loodsen berekend, maar ik heb ze niet meer paraat. Eerste wat je moet weten is hoe lang die 110-er is en hoe sterk hij afloopt (mm/m). Knelputen in de vorm van t-aansluitingen en zo? Dan is de vraag wat daar nog voor buffercapaciteit ingebouwd zit in bezinkputjes, en hoe diep de leiding ligt om eventueel een drukopbouw in die 110-er te krijgen. Voordat de klant natte voeten krijgt: waarop is die 10,75 m³/uur gebaseerd? Stortbuien van 40 mm in een kwartier komen regelmatig (en steeds vaker) voor.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>
zoujuist een leidingnomogram gevonden, onder ideale omstandigheden heeft een leiding van 110 mm bij 11 m³/h een leidingweerstand van ongeveer 0,13 mvk/100 m.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:51

Ik heb zojuist aanvullende informatie gekregen (was een vraag van een klant van een collega, vandaar). Het water komt eerst in een verzamelput terecht, vanwaar het onder een helling van 1% door die buis van 110 mm (zonder appendages) naar het gemeentelijk riool valt. Het enige wat ik dus moet weten is hoe snel water stroomt onder vrij verval van 1% stroomt. Iemand enig idee hoe snel dit is of waar ik dat kan vinden?
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:56

zie de edit in mijn vorig bericht [rr]
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:13

0,13 mvk/100 m .... waar staat mvk voor en hoe moet ik dit inpassen in mijn berekening? Ik dacht namelijk het volgende:

Leiding diameter = 110 mm = 0,11 m = straal van 0,055 m [rr] doorsnede = 0,0095 m²
Als ik dit vermenigvuldig met de stroomsnelheid van water in een vrij verval van 1% dan heb ik bij benadering de maximale capaciteit toch? Voor de wrijvingsverliezen moet ik dan die 0,87 (=1-0,13) vermenigvuldigen met de maximale capaciteit?

Maar dan moet ik dus nog wel ergens die snelheid van vrij verval vandaan plukken...
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:55

Sorry, ik meende dat je met die terminologie wel bekend zou zijn.

Net als met krachten, als er krachtevenwicht is zal er geen versnelling meer zijn, maar blijft de snelheid constant.

100 m 110 leiding heeft een leidingweerstand van 0,13 mvk ofwel Meter Vloeistof Kolom. Een kolom water van 10 m (10 mvk) oefent een druk uit van ruwweg 1 bar, 1 kg/cm² ofwel 1000 hPa.

Volgens mijn nomogram, als er door 100 m 110 leiding 11 m³/h stroomt, geeft dit een weerstand van 0,13 mvk. Als je tussen begin en eind van die 100 m leiding dus dus een hoogteverschil hebt van 13 cm (vandaar die handige eenheid mvk) zal zich een debiet van maximaal 11 m³/h ontwikkelen.

Nou is dat theorie, voor propere gladde leidingen, zonder wervelingen, zonder vuil, en met een volledig vrije uitstroom en zo, dus een marge is wenselijk. Maar bij een afschot van 1% ofwel 1cm/m ofwel 100 cm/100 m zit je ruim boven die 13 cm/100 m. Bovendien heb je nog die verzamelput, waarin zich naar ik aanneem ook nog wel een effectieve water"kolom" kan vormen van minstens enige decimeters.

Voor 11 m³/h dus geen centje pijn.

Voor de consultancy-fees stuur ik nog wel een gepeperde nota...... [rr]

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:00

Hartstikke bedankt Jan! Geplaatste afbeelding
En over de consultancy-fees: is een biertje tijdens de volgende bijeenkomst voldoende? Of liever iets sterkers? [rr]

-edit- Nog even een vraag: waar heb je dat nomogram vandaan? Misschien handig voor in de toekomst!
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:11

Blijft de vraag of die 11 m³/h als gegeven wel veilig is. Dat komt overeen met een afvoerend oppervlak van niet meer dan 250 m² bij een echte plensbui.

Overigens
1) is het dan altijd nog de vraag of de HWA van de gemeente het wel aankan en dan kan je desnoods 500-leidingen leggen, maar dan kan het nog niet weg.
2) heb je echt wel wat reserve. Maar denk niet aan een serieuze overcapaciteit, want die weerstand loopt hárd op bij grotere debieten. Om het drievoudige van die 11 m³/h te kunnen afvoeren kom je al in de buurt van het 6-voudige aan weerstand, en daarmee gevaarlijk dichtbij de cijfers voor ideale leidingen (en daarmee aan gegarandeerd natte voeten )

edit: leidingnomogram uit "pompen 1" van ing A Nouwen, Stam Technische boeken Culemborg. Een handige, simpele basisintroductie in het berekenen van leidingen en pompen die ik uit mijn HTS-tijd heb bewaard. Zouden die nomogrammen niet ergens op internet staan?

Fikkie, zoek!! [rr]

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

http://www.jains.com.....oly pipes.htm

NB, dit is voor polyethyleenslangen
BRAAF, Fikkie, brave hond.... :) .....

PS laat je baas maar eens een donatie doen aan WSF

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:46

Die 11m³/h per uur is veilig, ten eerste is het een afgebakend gebied, ten tweede zit de bufferput er tussen. Het gemeentelijk riool is er ook op gedimensioneerd (van oudsher op veel meer zelfs). De spreekwoordelijke pleuris moet toch wel enorm uitbreken wil het echt mis gaan.
- Jimi Hendrix -

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:53

Ik zal het hem voorleggen, maar ik ben bang dat dit niet doorgaat zolang er nog bezuinigingen nodig zijn. [rr]

Maar is het niet genoeg dat ik ook al onder werktijd af en toe tijd aan WSF spendeer?
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 16:06

Ik zal het hem voorleggen, maar ik ben bang dat dit niet doorgaat zolang er nog bezuinigingen nodig zijn. [rr]

Maar is het niet genoeg dat ik ook al onder werktijd af en toe tijd aan WSF spendeer?

Dan als alternatief eens Folding installeren op de computers van de zaak? En dat biertje niet vergeten hè...... :)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 december 2006 - 16:28

Ik heb in vroeger tijden eens een rioleringsplan gemaakt voor totale afvoer van een school;berekende debieten,hellingen in leidingen (enkele mm/m) niet teveel anders blijven de vaste stoffen achter en stroomt het water weg en krijg je sneller verstoppingen.Bovendien is het verstandig om niet uit te gaan van schone gladde leidingen maar er rekening mee te houden,dat er gauw zand en ander vuil in zit.

Stortbuien van een kwartier of halfuur met goede afvoer resulteren in te grote diameters,laat de zaak buiten maar even nat worden!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 16:37

laat de zaak buiten maar even nat worden!

Zolang je zeker weet dat het dan ook alleen buiten nat wordt is dat vaak inderdaad zo'n probleem niet. Maar zodra het gebouwen (al zijn het maar garageboxen die mede voor opslag worden gebruikt) zou kunnen instromen is de schade van een millimeter water al gauw veel groter dan de investering in 20 mm meer PVC. Die pijpen zijn niet de hoofdmoot van de kosten van zo'n aanleg. Maar hoe dan ook, we zitten in Ger's geval duidelijk niet op het randje.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 december 2006 - 17:36

Dan als alternatief eens Folding installeren op de computers van de zaak?

Je zal vast blij zijn te lezen dat ik toevallig een paar dagen terug dat verzoek met de complete uitleg naar ICT service heb gestuurd. We hebben enkele duizenden computers, dus als dat erdoor komt heeft WSF er een geduchte concurent bij! [rr]

Maar hoe dan ook, we zitten in Ger's geval duidelijk niet op het randje.

Inderdaad, en daar ging het om. Nogmaals bedankt!
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 17:40

als dat erdoor komt heeft WSF er een geduchte concurent bij!  

dag met het handje naar die eerste plaats volgend jaar met Sinterklaas dus....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures