Springen naar inhoud

Spanning slecht voor de spieren???

• Log in om te kunnen reageren

Arab_science

Arab_science

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:55

heej

ik heb laatst ergens gelezen dat spanning slecht voor de spieren is, waardoor de spieren kleiner worden. met spanning bedoel ik meer het feit dat lichaam onder spanning staat, dus meer psychische gedeelte

wie kan me meer vertelle???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2006 - 12:14

Waar heb je dat gelezen? En wat bedoel je met onder spanning staan, psychisch gedeelte? Permanent onder spanning staan ten gevolge van stress o.i.d. ? Voordat we hier een antwoord op kunnen geven is wat meer informatie toch wel noodzakelijk. En zou je ook a.u.b gewoon een "n" achter woorden willen plakken waar ze dat volgens het woordenboek moeten hebben? In de titel (spieren) heb ik dat maar alvast gedaan. [rr]
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Arab_science

Arab_science

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 13:25

ik bedoel meer spanning waar adrenaline een rol speelt.

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 13:30

ik bedoel meer spanning waar adrenaline een rol speelt.

Adrenaline zelf is voorzover ik weet niet schadelijk voor spieren. Die gebruiken namelijk ACh en glutamaat als neurotransmitters.

Arab_science

Arab_science

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 16:37

oke, en wat als je opgewonden bent:D?

Zwarte roos

Zwarte roos

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 23:19

Pasop, volgens mij is het nog niet zo slecht gezien.

Wanneer je stress hebt krijg je toch ook 'spanningen'/stramme/stijve spieren?
Zit daar het nut van antistress-massages niet in?

Mensen die stress hebben klagen toch vaker van schouder-nekpijn bv. dacht ik, niet?

floortje

floortje

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 16:17

zou wel kunnen opzich, maar ik bedoel meer wanneer een persoon bijvoorbeeld opgewonden is, dan is er degelijk wel spanning. Is dat niet slecht voor de spieren??

Arab_science

Arab_science

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 21:05

dat bedoel ik ook floor:D

Geert Alders

Geert Alders

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 09:27

Ik denk niet dat dit kwaad kan voor de spieren op zich. Een spier is letterlijk en figuurlijk een nogal rekbaar begrip, met redelijk wat marge vooraleer er beschadiging optreedt.
Door langdurige spanning zou het wel kunnen dat de correcte doorbloeding van de spier in het gedrang komt. Bekijk het een beetje als een spons. Als je deze in knijpt en loslaat onder water gebeurt er een wisseling van het water in de spons (soort pompmechanisme). Als je ze constant ingedrukt houdt kan dit niet. Dit is ongeveer zo met een spier. Het bloed stroomt dan minder, wordt minderververst. Komt er dus op neer dat er minder bouwstoffen kunnen worden aangevoerd en minder afvalstoffen worden afgevoerd.
De botstructuren waarop deze gespannen spieren bevestigd zitten is ook weer een ander verhaal. Door langdurige spanning zou het kunnen dat de positionering van de botstructuren mis gaat. Dat is vooral zo bij de bi-articulaire spieren.
Denk hierbij inderdaad aan de schouder en nekspieren. Hieronder zitten heel wat botstructuren waarbij de versplaatsing ervan nogal eens pijnlijk kan zijn. Dit kan echter wel gecorrigeerd worden, denk maar aan de ostheopaat of de chiropractor.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 december 2006 - 13:15

Plotselinge spierspanning wordt m.i. opgewekt door acute adrenalinetoevoer in je bloed en dat moet -dat is het beste-zo snel mogelijk weer worden afgebouwd.

Doe je dat niet,dan blijft de adrenaline ronddarren in je lichaamssysteem en komt oa. in je neurotransmitters terecht en veroorzaak onbalans en verkeerde chemische reacties,waardoor er psychische stress ontstaat en iemand verkeerd reageert op zijn omgeving en zijn eigen condities negatief beinvloedt.

hjns25

hjns25

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2006 - 21:52

Plotselinge spierspanning wordt m.i. opgewekt door acute adrenalinetoevoer in je bloed en dat moet -dat is het beste-zo snel mogelijk weer worden afgebouwd.

Doe je dat niet,dan blijft de adrenaline ronddarren in je lichaamssysteem en komt oa. in je neurotransmitters terecht en veroorzaak onbalans en verkeerde chemische reacties,waardoor er psychische stress ontstaat en iemand verkeerd reageert op zijn omgeving en zijn eigen condities negatief beinvloedt.

Helaas klopt dit toch echt niet. Een verhoogd adrenaline gehalte in je bloed kan alleen indirect tot spierspanning leiden. Daar zitten toch echt altijd de grote en kleine hersenen tussen, en uiteraard ook het ruggenmerg.

De acties van adrenaline zijn uitstekend beschreven in de wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenalin. "It increases heart rate and stroke volume, dilates the pupils, and constricts arterioles in the skin and gut while dilating arterioles in leg muscles. It elevates the blood sugar level by increasing catalysis of glycogen to glucose in the liver, and at the same time begins the breakdown of lipids in adipocytes."

De enige spieren die dus door adrenaline worden beinvloed zijn de gladde spieren van het sympatische zenuwstelsel (pupillen, bloedvaten). Dit zijn hele kleine spiertjes waar je geen bewuste invloed op hebt. Het zijn absoluut niet de spieren die je gebruikt om te bewegen, en ook niet de spieren die je voelt als je spierpijn hebt.

Adrenaline is ook per definitie een neurotransmitter (zie boven) en zit dus altijd al op de overgang tussen zenuw en gladde spiercel. Er is op deze plekken ook altijd een proces gaande om de adrenaline weg te vangen nadat deze de adrenaline receptor heeft geactiveerd. Dit heeft totaal niets te maken met "verkeerde chemische reacties" of "psychische stress".

Andersom is het wel zo dat stress meestal leidt tot een verhoogd adrenaline gehalte, en dat je je gestressed zult voelen wanneer je adrenaline in je bloed is verhoogd. Dat heeft te maken met de verhoging van je hartritme (nee, niet omdat het hart een spier is, maar omdat er een snellere electrische impuls ontstaat waardoor uiteindelijk je hart sneller gaat kloppen), en met een hogere bloeddruk (vanwege het hogere hartritme, gecombineerd met het samentrekken van de gladde spiercellen in je kleine bloedvaatjes = arteriolen, waardoor die een kleinere omvang krijgen, waardoor er minder volume is in je bloedvaten, waardoor uiteindelijk je bloeddruk omhoog gaat).

De spierpijn/nekpijn/schouderpijn bij mensen met stress ontstaat omdat, vanwege de stress, mensen over hun eigen grenzen heen gaan (jaja, dat is heel erg gegeneraliseerd). Dat klinkt hard, maar het is eigenlijk heel begrijpelijk. Juist vanwege de stress ben je met andere dingen bezig, en heb je minder in de gaten dat je met je schouders opgetrokken zit te werken (uiteraard zijn er uitzonderingen). Antistress massages lossen dus alleen het symptoom op (de pijnlijke spieren) en niet de oorzaak (stress).

gr,
HJNS
---- Correct me if I am wrong! ----

newroz

newroz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 01:31

Het hormoon waar jullie naar opzoek gaan is cortisol, het 'stresshormoon'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortisol

Proteďne wordt afgebroken => spierverlies

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures