Blauw vuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 582

Blauw vuur

Voor het verkrijgen van kleur in vuurwerk wordt barium en strontium (zouten) gebruikt . barium voor groen en Strontium voor rood vuur.

Al enige jaren zie ik blauw vuurwerk.

Mijn vraag is nu, welke stof zorgt voor blauw vuur in vuurwerk?
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Blauw vuur

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Blauw vuur

Bedankt Jan, mooie site.

Wat mij al jaren verbaasd is dat de hooggiftige stoffen zoals barium in vuurwerk verwerkt mag worden. Het zijn wel kleine hoeveelheden maar het komt toch in onze biosfeer terecht. Ze zijn ook niet afbreekbaar dus de stoffen stapelen zich voor een deel op.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Blauw vuur

wombat schreef:Bedankt Jan, mooie site.

Wat mij al jaren verbaasd is dat de hooggiftige stoffen zoals barium in vuurwerk verwerkt mag worden. Het zijn wel kleine hoeveelheden maar het komt toch in onze biosfeer terecht. Ze zijn ook niet afbreekbaar dus de stoffen stapelen zich voor een deel op.
Om de stof nog even te noemen: Koper (of beter koperzouten)

Barium is in het milieu amper schadelijk. Oplosbare bariumverbindingen zijn inderdaad giftig voor mens en veel dieren, maar barium reageert met oplosbare sulfaten tot het onoplosbare (en daardoor onschadelijke) bariumsulfaat. Er is dus geen sprake van stapeling van schadelijke stoffen als je je beperkt tot barium.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 654

Re: Blauw vuur

JanMeut schreef:
wombat schreef:Bedankt Jan, mooie site.

Wat mij al jaren verbaasd is dat de hooggiftige stoffen zoals barium in vuurwerk verwerkt mag worden. Het zijn wel kleine hoeveelheden maar het komt toch in onze biosfeer terecht. Ze zijn ook niet afbreekbaar dus de stoffen stapelen zich voor een deel op.
Om de stof nog even te noemen: Koper (of beter koperzouten)

Barium is in het milieu amper schadelijk. Oplosbare bariumverbindingen zijn inderdaad giftig voor mens en veel dieren, maar barium reageert met oplosbare sulfaten tot het onoplosbare (en daardoor onschadelijke) bariumsulfaat. Er is dus geen sprake van stapeling van schadelijke stoffen als je je beperkt tot barium.
Er zit in vuurwerk daarentegen wel vaak lood, antimoon en andere fijne stoffen. Deze zijn in elke vorm giftig

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Blauw vuur

Er zit in vuurwerk daarentegen wel vaak lood, antimoon en andere fijne stoffen. Deze zijn in elke vorm giftig
Niet te vergeten: de stikstofoxiden, zwaveloxiden en koolstomonoxide die vrijkomen bij het vuurwerkgebruik.

Nee vuurwerk is verre van milieuvriendelijk...
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Blauw vuur

Om de stof nog even te noemen: Koper (of beter koperzouten)


Vergeet niet dat gewone koperzouten een groene kleur geven en koperhalogeniden (vb. CuCl2) een blauwe kleur!
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 364

Re: Blauw vuur

PCB schreef:
JanMeut schreef:
Om de stof nog even te noemen: Koper (of beter koperzouten)
Vergeet niet dat gewone koperzouten een groene kleur geven en koperhalogeniden (vb. CuCl2) een blauwe kleur!
nee het is juist omgekeerd. ik heb hier thuis kopsersulfaat staan. deze is blauw.

CuCl2 daarentegen is groen.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Blauw vuur

Kopersulfaat zelf van kleur kan blauw zijn, ja. (wel gehydrateerd)

We hebben het hier echter over de vlamkleur dus wat je te zien krijgt als je ze in een kleurloze vlam houdt en ze aangeslagen worden enz. enz.

CuSO4 geeft dan wel degelijk een groene vlam en CuCl2 een blauwe!
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 2.746

Re: Blauw vuur

heeft dat niet te maken maken met de oxidatietoestand?

Cu(I) en Cu(II) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Blauw vuur

superslayer schreef:heeft dat niet te maken maken met de oxidatietoestand?

Cu(I) en Cu(II) ?
Die is in beide gevallen II.

Toch eens de vlamkleuren gaan vergelijken. Als regel worden overigens chloriden in vuurwerk gebruikt.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 15

Re: Blauw vuur

Ik kan ook wel degelijk bevestigen dat de vlamkleur met CuSo4 groen is.
BooOm !

Berichten: 187

Re: Blauw vuur

wat dacht je van zwavel, geeft ook een blauwe vlam

Berichten: 4

Re: Blauw vuur

Hallo,

In dit topic lees ik dat koperzouten een groene kleur geven bij verbranding. Als ik me het goed herriner van school is koperzout een zuur dat met koper heeft gereageerd?

Is er één van deze stoffen die een kleur geven makkelijk te verkrijgen of zelf te maken?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry455341

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Blauw vuur

Kleine correctie: Bij de reactie tussen een sterk zuur en koper ontstaat een koperzout. Niet alle koperzouten zijn per definitie op die manier gemaakt of kunnen op die manier gemaakt worden.

Zoals gezegd treedt de reactie op bij behandeling met een sterk zuur. Hierbij komt waterstof vrij. Vanwege deze redenen is het daarom niet aan te raden om op deze manier zelf te proberen zo'n koperzout te maken, tenzij je de beschikking hebt over een zuurkast met voldoende ventilatie, een labjas, veiligheidsbril en geschikt glaswerk. Zou je hierover wel de beschikking hebben, dan is het overigens net zo makkelijk om het gewenste koperzout uit de voorraadkast te pakken.

Daarbij een volgende waarschuwing: Je vertelt er niet bij wat je van plan bent met de koperzouten, maar gezien het topic waarin je deze vraag stelt vermoed ik dat je zelf vuurwerk in elkaar wil knutselen. Dat is uiterst gevaarlijk, en vragen over het zelf maken van vuurwerk zijn op dit forum niet toegestaan en worden dan ook niet beantwoord!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer