[Wiskunde]Poissonverdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Wiskunde]Poissonverdeling

De vraag :

Het aantal wachtenden bij een kassa is ongeveer Poisson verdeeld. Stel dat het aantal wachtenden bij keten Dirk Hein een mu heeft van 3 en een sigma van ook 3. Een onderzoek meet de rij bij 50 aselecte kassa's , en berekent de gemiddelde wachtrij.

(1) Wat is de kans dat de gemiddelde wachtrij bij de kassa's langer is dan 3.0 ?

(2) Wat is de kans dat de gemiddelde wachtrij bij de kassa's langer is dan 4.0 ?

De goede antwoorden zijn 0.50 & 0.009

Ik heb zelf geprobeerd de vraag op te lossen met normalcdf(3,1000,3,3) en krijg daarbij ongeveer 0.50, maar voor de 2e vraag werkt het niet , dus ik neem aan dat deze methode niet goed is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Wiskunde]Poissonverdeling

Kun je iets duidelijker zijn?

Moeten we uitgaan van een Poisson verdeling of een normale verdeling?

Want voor zover mij bekend, is de
\(\mu\)
een maat voor het aantal detecties (gemiddelde van de Poissonverdeling) en
\(\sigma=\sqrt{\mu}\)
is de standaardeviatie van de Poissonverdeling.

Dus met deze begrippen kloppen de gegevens niet, mu=3 en sigma=3.

Bovendien ga je zelf met de normale verdeling aan de slag? Dus jouw mu en sigma behroen tot de normale verdeling?

kijk ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Poisson_distribution

Berichten: 5

Re: [Wiskunde]Poissonverdeling

In de vraag wordt vermeld dat de stochast "aantal wachten" Possion verdeeld is. Aangezien ik nog nooit met een Possion verdeling gewerkt heb, heb ik geprobeerd de vragen op te lossen met de gegeven sigma en mu met een normale verdeling.

Omdat ik nergens iets kon vinden over de Possion verdeling heb ik geprobeerd op internet er wat informatie over te vinden. Ik heb daarbij gevonden dat er met de Possion verdeling gewerkt wordt met een mu en een sigma die berekend wordt door de wortel uit de mu te nemen. Ik vind het daarom vreemd dat er in de vraag al een sigma aangegeven wordt.

Het is niet duidelijk uit de vraag of er met een Possion verdeling gewerkt moet worden of met een normale verdeling.

Als ik de normale verdeling gebruik, dus normalcdf, dan gebruik ik alle gegevens behalve het aantal kassa's. Ik denk dat ik voor het juiste antwoord gebruik moet maken van alle gegevens zoals genoemd in de vraag, dus n=50, mu = 3, sigma = 3.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Wiskunde]Poissonverdeling

neoxyn schreef:Omdat ik nergens iets kon vinden over de Possion verdeling heb ik geprobeerd op internet er wat informatie over te vinden. Ik heb daarbij gevonden dat er met de Possion verdeling gewerkt wordt met een mu en een sigma die berekend wordt door de wortel uit de mu te nemen. Ik vind het daarom vreemd dat er in de vraag al een sigma aangegeven wordt.

Het is niet duidelijk uit de vraag of er met een Possion verdeling gewerkt moet worden of met een normale verdeling.  
Exact mijn probleem, zoals ik al opmerkte [rr]

Berichten: 5

Re: [Wiskunde]Poissonverdeling

Ik heb de vraag inmiddels opgelost met behulp van de berekening op deze afbeelding -> http://members.lycos.co.uk/ubsoccer/upload.../berekening.JPG . Als ik de gegevens van de vraag invul krijg ik de goede antwoorden eruit.

Reageer