[biologie] crossing-over

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

[biologie] crossing-over

Hoe bereken je een crossing over percentage

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [biologie] crossing-over

Van wikipedia:

De eenheid van recombinatie is de morgan (M). Een recombinatie van 0 M betekent dat twee genen zeker niet zullen recombineren, een recombinatie van 1 M betekent dat twee genen met zekerheid zullen recombineren.

En als ik het me goed herriner, dan is 1cM = 1%.

Berichten: 107

Re: [biologie] crossing-over

dit bedoel ik niet: ik heb fruitvliegjes practicum en hierbij moet het crossing-over percentage moeten worden bepaald aan de hand van genotypes en fenotypes.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [biologie] crossing-over

Ok, je had je vraag misschien wat duidelijker mogen formuleren maar soit.

Schrijf gewoon het hele overervingsschema uit, en daar rolt dit normaal toch quasi vanzelf uit?

Berichten: 107

Re: [biologie] crossing-over

Ja het gentoype wel, maar hoe kan je aan de hand daarvan dus nier-ogen staaf ogen ronde ogen, kleur rood of wit. Het crossing-over percentage van de F2 geven.

Kan iemand misschien een getallenvb geven? Kleur is wit is reccessief en oogvorm is intermediair van de fruitvlieg

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] crossing-over

Wat heeft crossing over (dus de uitwisseling van genetisch materiaal tussen chromosomen onderling) te maken met mendeliaanse overerving.

Doelde je niet toevallig op de LOD score?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 107

Re: [biologie] crossing-over

nee hoor, zie http://staringcollege.nevenzel.com/gen44.html

Alleen dit dan bij F2 en nier en staaf, die intermediair zijn en witte ogen alleen bij F@. Dus c.o. percentage.

Berichten: 107

Re: [biologie] crossing-over

Kan iemand een vb geven met het berekenen van een c.o. percentage, want ik weet niet hoe ik dit moet berekenen of uit een kruisingsschema moet halen en co moet herkennen?

Reageer