plankenkoorts

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 67

plankenkoorts

Graag hoor ik ideeen om plankenkoorts te beteugelen.

Dat wil ik graag als trainer-coach, om irreele angsten te onderdrukken en daarmee effectiever te kunnen handelen.

Uitgangspunt voor mij is de hypothese dat aangeboren responsen niet veranderbaar zijn (nature) en de intensiteit ervan wel (nurture). Dat betekent dat "nurture" louter beteugelend werkt, veranderings-onmachtig.

(Zoals bij het diasthese stressmodel: aangeboren kwetsbaarheid bevindt zich in het Limbisch systeem, terwijl de neocortex informatie geeft over het spanningsniveau).

Hoe intenser de aangeboren respons, hoe moeilijker het veranderen van het gedrag.

Voor mij betekent dit in het kader van plankenkoorts beteugelen, dat ik niet aan het werk kan met aangeboren responsen, maar wel met betekenisgeving van emoties, nadat de amygdala doorgestuurd heeft en wellicht de hippocampus herinneringen met het hier-en-nu heeft gecombineerd.

Ik volg de denktrant hieronder bij een angst:

De amygdala slaat alarm en activeert de hypothalamus (bijvoorbeeld het mobiliseren van fight-flight door CRH (hormoon) dat andere hormonen afscheidt), de hersenstam en het autonoom zenuwstelsel, en activeert responsen in ingewanden, het cardiovasculair systeem en spieren. (Bijvoorbeeld de vernauwing van stembanden, waardoor mensen hoger praten als ze bang zijn). Ook wordt noradrenaline verspreid door de hersenen, waardoor activiteit in de hersenen en gevoeligheid van zintuiglijke circuits wordt verhoogd. Dit alles is "onbewust"; je bent er op dit moment dus nog niet bewust van dat je bang bent. Als die bewustwording komt, dan ga je je vrees 'voelen'. Gevolg hiervan is een continu respons-alarm van de amygdala.

Mijn hypothese betekent dat ik pas aan het werk kan als de bewustwording van de angst daar is. Waarschijnlijk kan ik dan aan het werk met het uitschakelen van het alarm van de amygdala? Hoe?

Reakties vanuit theoretisch wetenschappelijk oogpunt zijn meer dan welkom; ideeen over stromingen als NLP (waarvan ik zelf vind dat dit voornamelijk berust op placebo-effecten) hoor ik liever niet.

Alvast bedankt.

Mark

Reageer