reactiesnelheid tussen jood en hexeen bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

reactiesnelheid tussen jood en hexeen bepalen

Hallo

Ik moet de snelheid van de reactie tussen jood en hexeen bepalen en daaruit de orde van de reactie bepalen,

hoe doe ik dat?

alvast bedankt

ruud

Berichten: 288

Re: reactiesnelheid tussen jood en hexeen bepalen

Misschien kan je zetmeel toevoegen

jood met zetmeel geeft een blauwe kleur, dan kan je de reactie mischien fotometrisch volgen

Re: reactiesnelheid tussen jood en hexeen bepalen

dat heeft me al heel goed geholpen, bedankt.

nou moet ik nog weten hoe je de orde kan bepalen?

weet iemand dat??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: reactiesnelheid tussen jood en hexeen bepalen

Dat kan met de 'geintegreerde' methode of met de 'gedifferentieerde' methode.

In de geintegreerde methode bereken je uit de metingen van verschillende tijdstippen de reactiesnelheidsconstante met de verschillende formules voor verschillende ordes. Die formule die een constante reactiesnelheidsconstante geeft is dus de gevraagde orde.

In de gedifferentieerde methode zet je grafisch uit het verband van Log(reactiesnelheid) vertikaal tegen Log(concentratie één reactant) horizontaal. De tangens van de hellingshoek is dan de orde van de reactie.

Uit de afname van de concentratie van één reactant (Jodium) als functie van de tijd kun je de reactiesnelheid op diverse tijdstippen berekenen.

Ik kan niet in jouw theorieboek kijken dus ik weet niet wat tot dit punt behandeld is en wat nog moet komen en ik weet ook niet wat voor schrijfwijzen tegenwoordig voor formules en variabelen-namen gebruikt worden dus daarom hier geen formules. Ze moeten beslist in je boek te vinden zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: reactiesnelheid tussen jood en hexeen bepalen

heel erg bedankt!!

dat was precies wat ik zocht.

die formules staan wel in mijn boek, maar ik weet nu hoe het moet.

ruud

Reageer