Nutteloze kennis verifiëren

Moderator: Rhiannon

Berichten: 80

Nutteloze kennis verifi

Op het internet zijn ze overal wel te vinden: de zogenaamde "nutteloze weetjes". Over dat "nutteloze" ben ik soms niet altijd even zeker, want de meeste weetjes zijn best interessant, maar daar gaat het nu niet over. Waar het wel over gaat is het feit dat de meeste van deze weetjes op nogal "onbetrouwbare" sites staan. Ik heb er al enkele kunnen checken op waarheid, maar het overgrote deel valt niet of zeer moeilijk te verifiëren. Hier zijn enkele voorbeelden:

- Een kat heeft 30% minder kans om te overleven als ze van een zevende verdieping valt dan wanneer ze van de twintigste verdieping valt. Het duurt namelijk acht verdiepingen vooraleer een kat beseft wat er gebeurt en zich klaar maakt voor de impact.

- Een mier kan vijfitg keer zijn eigen gewicht dragen (reeds gecontroleerd, klopt bij bepaalde miersoorten), dertig keer zijn eigen gewicht slepen en valt altijd op zijn rechterzijde als hij vergiftigd is.

- Het vergt 8 jaar, 7 maanden en 6 dagen schreeuwen om genoeg geluidsenergie te produceren om een kop koffie op te warmen.

- In 1964 kende een jury een schadevergoeding van $ 50.000 toe aan een vrouw die beweerde dat ze na een tramongeval nymfomane was geworden.

- In een openbaar toilet wordt het eerste toilet het minst gebruikt en is dus meestal het properst.

- Duelleren is legaal in Paraguay, op voorwaarde dat beide duellisten geregistreerde bloeddonoren zijn.

- American Airlines bespaarde in 1987 $ 40.000 door één olijf weg te houden uit elk slaatje dat werd gereserveerd in eerste klasse.

- De enige keer dat het sneeuwde in de Sahara was op 18 februari 1979.

- In Albanië betekent knikken “nee” en het hoofd schudden “ja”.

- De droogste plek op aarde is een serie valleien nabij Ross Island, Antarctica waar de laatste 2 miljoen jaar geen regen is gevallen.

- Nieuw–Zeeland is het enige land ter wereld dat alle klimaattypes heeft.

- ...

Kan iemand één of meerdere weetjes bevestigen, ontkrachten of er meer uitleg over verschaffen?

Soms spreken verschillende sites elkaar ook tegen:

- Zo staat op de ene site te lezen dat de trap naar de top van de toren van Pisa 296 treden telt, en op de andere dat het er 297.

- Nog veel grotere verschillen vindt men bij de treden van de Eifeltoren. Zo zegt de ene site 1792, een andere 1652 en nog een andere 1665 treden.

- ...

Wat is de juiste informatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nutteloze kennis verifi

Die sneeuw in de sahara lijkt me onjuist, googlen levert me niks, en voor zover ik weet sneeuwt het zelf nooit in heel afrika (behalve dan op de kilimanjaro :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Nutteloze kennis verifi

- American Airlines bespaarde in 1987 $ 40.000 door één olijf weg te houden uit elk slaatje dat werd gereserveerd in eerste klasse.
Deze valt na te rekenen als je beschikt over
  • Prijs per olijf

    Aantal geserveerde slaatjes
Dan is het een simpele vermeningvuldiging waar $40.000 uit zou moeten komen.

Alleen niemand heeft die gegevens natuurlijk nog. :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 1.780

Re: Nutteloze kennis verifi

Probeer eens op deze site: http://www.snopes.com/ , of een andere site die je kunt vinden met googelen op "urban legends"
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Nutteloze kennis verifi

Een kat heeft 30% minder kans om te overleven als ze van een zevende verdieping valt dan wanneer ze van de twintigste verdieping valt. Het duurt namelijk acht verdiepingen vooraleer een kat beseft wat er gebeurt en zich klaar maakt voor de impact.
Hoe groot was de steekproef om met enige nauwkeurigheid tot dit percentage te komen?

Tevens:

- 57% van alle statistieken is volkomen nutteloos
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nutteloze kennis verifi

Bograb schreef: - American Airlines bespaarde in 1987 $ 40.000 door één olijf weg te houden uit elk slaatje dat werd gereserveerd in eerste klasse.
Deze valt na te rekenen als je beschikt over
  • Prijs per olijf

    Aantal geserveerde slaatjes
Dan is het een simpele vermeningvuldiging waar $40.000 uit zou moeten komen.
Zo duur zijn olijven niet. Maar wel de kerosine die het kost om ze in de lucht te brengen en daar te houden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Nutteloze kennis verifi

PdeJongh schreef:
Bograb schreef: - American Airlines bespaarde in 1987 $ 40.000 door één olijf weg te houden uit elk slaatje dat werd gereserveerd in eerste klasse.
Deze valt na te rekenen als je beschikt over
  • Prijs per olijf

    Aantal geserveerde slaatjes
Dan is het een simpele vermeningvuldiging waar $40.000 uit zou moeten komen.
Zo duur zijn olijven niet. Maar wel de kerosine die het kost om ze in de lucht te brengen en daar te houden.
Klopt ja, ben ik nog vergeten :) Maar het ging me meer om dat deze 'nutteloze kennis' gewoon na te rekenen is, zodra je de juiste gegevens hebt.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nutteloze kennis verifi

PdeJongh schreef:
Bograb schreef: - American Airlines bespaarde in 1987 $ 40.000 door één olijf weg te houden uit elk slaatje dat werd gereserveerd in eerste klasse.
Deze valt na te rekenen als je beschikt over
  • Prijs per olijf

    Aantal geserveerde slaatjes
Dan is het een simpele vermeningvuldiging waar $40.000 uit zou moeten komen.
Zo duur zijn olijven niet. Maar wel de kerosine die het kost om ze in de lucht te brengen en daar te houden.


+ extra kosten personeel die de slaatjes moeten maken, want uiteindelijk als je kijkt 1 olijf per slaatje, stel nu dat dat je 5 seconden bespaart, op $40000 heb je best wat olijven bespaart, dus ook best wat tijd. (Reken daarvoor tijd om de extra potten te gaan halen, klaar te zetten, te openen, etc etc). Mss dat ze door die ene olijf per dag 1a5 slaatjes meer konden maken. Maar ik denk eerder dat het een urban legend is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nutteloze kennis verifi

Nee, ik denk niet dat dat een broodje-aap-verhaal is. Dat is een voorbeeld van de sommetjes die luchtvaartmaatschappijen dagelijks maken. Dus dat die voor die olijf gemaakt is kan ik me levendig voorstellen. Als het de lucht in moet telt elke gram. Ik denk dat we Shimmy maar eens per PB op dit topic moeten attenderen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die daar wel meer van weet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nutteloze kennis verifi

Je mag wel niet vergeten dat het om $40000, das best een hoop geld hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Nutteloze kennis verifi

Dat is een voorbeeld van de sommetjes die luchtvaartmaatschappijen dagelijks maken.
En niet alleen luchtvaartmaatschappijen. Ze hebben een mooie functie bedacht voor de kosten bij een n aantal olijven. Ze kijken wat ze per jaar besparen ($40.000 dus) als ze per slaatje 1 olijf minder doen. Ze vinden dat een mooi bedrag, en die paar reizigers die nu een olijfje tekort komen, ach, dat vinden ze dan minder erg. Of juist niet. Het is de besparing vs. de wens van de klant.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 175

Re: Nutteloze kennis verifi

- Duelleren is legaal in Paraguay, op voorwaarde dat beide duellisten geregistreerde bloeddonoren zijn.
Dit kan best kloppen. Ik heb dit eerder gehoord. Het probleem echter hoe betrouwbaar was die bron, of was dat niet dezelfde. Maar is als je het echt zou willen weten op te zoeken. In de wet van paraguay, veel succes.

En een kat draait zich volgens mij veel sneller om, ik heb meerdere malen een kat zien vallen en die keren zich al binnen een meter om volgens mij. Dit lijkt bijna automatisch, een kat kan zich niet heel veel afzetten maar lijkt vanzelf op zijn poten te recht te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Nutteloze kennis verifi

Jan van de Velde schreef:Dat is een voorbeeld van de sommetjes die luchtvaartmaatschappijen dagelijks maken.
En niet alleen luchtvaartmaatschappijen. Ze hebben een mooie functie bedacht voor de kosten bij een n aantal olijven. Ze kijken wat ze per jaar besparen ($40.000 dus) als ze per slaatje 1 olijf minder doen. Ze vinden dat een mooi bedrag, en die paar reizigers die nu een olijfje tekort komen, ach, dat vinden ze dan minder erg. Of juist niet. Het is de besparing vs. de wens van de klant.


Tegenwoordig krijg je op korte vluchten alleen nog maar een boterham met een kopje koffie. Dat bespaart nog veel meer. :)
Don't just talk, show your work.

Berichten: 11

Re: Nutteloze kennis verifi

- In Albanië betekent knikken “nee” en het hoofd schudden “ja”.
In Bulgarije is dit inderdaad het geval, van Albanië weet ik het niet, maar het zou dus best mogelijk kunnen zijn.

Berichten: 824

Re: Nutteloze kennis verifi

Even over die olijven. Hoe veel olijven heb je nodig per vlucht? Laten we een laag gemiddelde nemen, 50 olijfen per vlucht (het gaat immers alleen om eerste klas). Hoeveel vluchten heeft AA gedaan in '87? Kan je vast wel ergens vinden. Schat ik ook weer laag in, 4000 vluchten. Prijs per olijf is dan 40.000/(50×4000) = 0,2 cent per olijf. Dat lijkt me een redelijke prijs, aangezien het wel geen aldi-olijven zullen zijn geweest en de cijfers laag zijn ingeschat.

Mijn conclussie: heel goed mogelijk en hoeft absoluut geen broodje-aap-verhaal te zijn.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer