Springen naar inhoud

[Fysica] Archimedes

• Log in om te kunnen reageren

KaatSulfaat

KaatSulfaat

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 01:02

Als een heliumballon aan een steen wordt gehangen en in een meer wordt gegooid, wat gebeurt er dan met de ballon en wat kun je zeggen over de snelheid van zinken in functie van de diepte?

Ik zou antwoorden dat vooreerst het volume van de ballon daalt hoe dieper je gaat. (wet van boyle)
En ten tweede zou ik schrijven dat de snelheid zeer snel stijgt, omdat het volume van de ballon daalt en dus de opwaartse drukkracht (archimedes) ook daalt. Als verdere verklaring heb ik: De resulterende kracht is wordt dus steeds groter en is naar de bodem gericht. F = m . a (versnelling), de massa blijft constant dus de versnelling en dus de snelheid wordt steeds groter.

Is dit correct?

Alvast bedankt 8)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2006 - 01:41

In principe heb je grotendeels gelijk, maar:

En ten tweede zou ik schrijven dat de snelheid zeer snel stijgt,

Dat "zeer snel" zou ik maar kwalificeren (of weglaten). Reken maar eens uit wat er met je krachten gebeurt, dat gaat echt niet zů heftig. Als je daar eens wat serieus mee gerommeld en over nagedacht heb, sleep dan je muis maar eens tussen de smileys.

:) Als je uitgaat van een steen van 1L met een dichtheid van 2,5 kg/L (reŽel) en een ballon van iets meer dan 1,5 L, zinkt er dus niks. Ietsje minder ballon en hij begint langzaam te zinken,
Fz= 1.00000001x Fa.
Ga nou eens uit van een ballon zonder veerkracht, en zet eens een rekenblaadje op waaruit je voor elke meter diepte (≈ 0,1 bar, 10 kPa) het bijbehorende ballonvolume, het totale steen+ballon volume en tenslotte de opwaartse kracht uitrekent. Dan zie je dat het tot bijna 20 m diepte duurt voordat je een netto naar beneden gerichte kracht van 10 N bij elkaar spaart.

En dan, hoe groter de snelheid wordt, hoe kwadratisch groter de wrijvingskracht, die die snelheidstoename fors vermindert. Daar valt ook wel aan te rekenen met een kogelvormige steen en zo, maar dat wordt al veel minder leuk, ook al omdat die ballon steeds van vorm en grootte zal veranderen.

Kortom, de snelheid zal wel blijven toenemen, maar "zeer snel" toenemen is ruim bezijden de werkelijkheid.
:?:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

KaatSulfaat

KaatSulfaat

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 11:46

Hey,

Ik redeneerde gewoon 'heel snel' en bedoelde daarmee dat de snelheid in ieder geval sneller stijgt dan de versnelling en de resulterende kracht.

Maar dan opnieuw stijgt de versnelling en de resulterende kracht inderdaad echt niet zo snel en moet je inderdaad ook nog de afmetingen, groottes en de wrijvingskracht bekijken..

:wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures