[fysica] de wetten van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 310

[fysica] de wetten van newton

Ter voorbereiding van mijn examens heb ik geprobeerd een oefening op te lossen, maar ik ben niet zeker of ze juist is. Ik zou het apprecieren als iemand ze even wilt verbeteren voor mij :)

Aagje (massa 48,6 kg) komt met snelheid 2,0 m/s verticaal neer op een trampoline, die daardoor 40 cm wordt ingedrukt. Bereken de kracht die door Aagje op de trampoline wordt uitgeoefend.

Ik redeneer, ik moet de kracht op de trampoline berekenen, er werken hier twee krachten. De kracht van Aagje met haar snelheid op de trampoline + de zwaartekracht, dus:

F(a-t) = m*a=m*(v²/r)=49*10 N

Fz = m.g=477 N

=> F(res) = Fz+F(a-t)=97*10 N

Is dit juist?

Berichten: 39

Re: [fysica] de wetten van newton

Waarom ga je ervan uit dat je v²/r mag gebruiken, dat is de formule voor de radiële versnelling van een cirkelbeweging. Volgens mij heb je hier niet te maken met een cirkelbeweging, dus je mag deze formule hier niet gebruiken.

Je kan de versnelling die de trampoline uitoefend op Aagje berekenen en die dan gebruiken om de kracht die Aagje op de trampoline uitoefend te berekenen, dat is namelijk het principe van actie/reactie. Ik vermoed dat de zwaartekracht al in rekening gebracht is bij die 2,0m/s, dus die kan je buiten beschouwing laten.

Dat lijkt mij toch, zo op een zondagmiddag wanneer het bijna een week geleden is dat ik nog natuurkunde bekeken heb, ik kan me dus vergissen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] de wetten van newton

Mij lijkt het véél handiger om de zaak energetisch te benaderen.

arbeid=kracht x weg = Δ(½mv²) + Δ(mgh)

en dan kom ik op 720 N uit, ervan uitgaand dat de afremming eenparig plaatsvindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer