Springen naar inhoud

Wat is substantie?

• Log in om te kunnen reageren

Fuwisu

Fuwisu

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 13:48

Ik weet dat het aantal onderwerpen over de filologie zelf redelijk beperkt is maar niettemin ga ik het vragen :) Veel filosofen spreken over de zogezegde "substantie".
Descartes is (geloof ik) de eerste die het vermeld. Uit wat ik kan afleiden verschilt het begrip substantie van filosoof tot filosoof (Berkeley, Kant, Hume, Descartes,...).
Maar ik vind het begrip zo vaag verwoord dat ik mij er niets bij kan voorstellen.
En wat zijn samengestelde ideeŽn?

Grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 14:33

De zoektocht naar de ''substantie'' begon volgens mij al bij de Grieken
Zij kwamen namelijk met de idee van een oerstof, een substantie waarvan alles is gemaakt of 'samengesteld' en waartoe alles uiteindelijk terugkeerd.
Denk voor een samengsteld idee aan een lego constructie. Je kunt met de blokjes naar eigen idee verschillende dingen bouwen.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Fuwisu

Fuwisu

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 16:38

Ik denk niet dat de substantie van de oude grieken hetzelfde betekende als die van laten we zeggen Spinoza, volgens hem is substantie het deel van de kennis waarmee god oftewel de natuur zichzelf begrijpt. Nu is mijn vraag: hoe kan "god" of de natuur zichzelf begrijpen?
In mijn cursus staat Substantie= Datgene wat onder en achter alle dingen is en alle Zijn bevat in in zich verenigt; de substantie is eeuwig, oneindig en bestaat vanuit/vindt zijn oorzaak in zichzelf (causa sui).
Is substantie dan een andere naam voor God?

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2006 - 12:06

Ik denk niet dat de substantie van de oude grieken hetzelfde betekende als die van laten we zeggen Spinoza, volgens hem is substantie het deel van de kennis waarmee god oftewel de natuur zichzelf begrijpt. Nu is mijn vraag: hoe kan "god" of de natuur zichzelf begrijpen?

Door het denken lijkt me. Vergeet niet dat de mens onderdeel is van deze natuur. Volgens Spinoza kan de eindige mens slechts op twee manieren deze oneindige substantie begrijpen, namelijk ruimte en denken.
Deze eigenschappen of attributen behoren aan God toe, aangezien de natuur synoniem is voor God. Maar God zou oneŪndig veel van dit soort attributen hebben, waardoor de werkelijkheid voor de mens slechts beperkt zichtbaar blijft.

In mijn cursus staat Substantie= Datgene wat onder en achter alle dingen is en alle Zijn bevat in in zich verenigt; de substantie is eeuwig, oneindig en bestaat vanuit/vindt zijn oorzaak in zichzelf (causa sui).
Is substantie dan een andere naam voor God?

Dat lijkt me wel ja. De term ''God'' wordt immers vaak gebruikt als synoniem of optelsom van eigenschappen als eeuwig, causa sui etc.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures