Uitgeblazen lucht in liter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Uitgeblazen lucht in liter

Hallo,

Ik ben gister naar een lange afstand wedstrijd en naar een sprint wedstrijd geweest,

Bij de lange afstand wedstrijd heb ik de longinhoud van lange afstandzwemmers gemeten en bij de sprintwedstrijd die van de sprinters. vanaf een jaar of 15/16.

Er is niet zo heel veel verschil in longinhoud.. Wel zagen we dat lange afstandzwemmers váker hogere longinhouden hebben als sprinters.

(Eigenlijk niet de long inhoud maar de uitgeblazen lucht in liter, want er blijft altijd lucht achter in de longen, hoeveel is dit ongeveer?)

nou had ik eigenlijk een vraag, wat is de gemiddelde uitgeblazen lucht in liter van een sporter?

En zit er veel verschil tussen mannen en vrouwen?


(Wij zagen redelijk vaak meer dan 4,0 liter uitgeblazen lucht, en bijna elke keer was dat van een man.)

We zagen dat lange afstand zwemmers vaak een groot aantal liter uitgeblazen lucht hadden maar ook bij sprinters was dit vaak te zien. Hoe is dit verschil? Het zal natuurlijk wel aan de lichaamsbouw liggen of niet?

De jongens (en de paar meisjes trouwens ook) die veel liter lucht uitblaasden waren breed bovenaan, dat viel wel op, ze hadden een grote borstkas.

Ik hoop dat jullie nog wat informatie voor mij hebben.

Groet Lisanne

Berichten: 95

Re: Uitgeblazen lucht in liter

lisannejonkman schreef:Hallo,

Ik ben gister naar een lange afstand wedstrijd en naar een sprint wedstrijd geweest,

Bij de lange afstand wedstrijd heb ik de longinhoud van lange afstandzwemmers gemeten en bij de sprintwedstrijd die van de sprinters. vanaf een jaar of 15/16.

Er is niet zo heel veel verschil in longinhoud.. Wel zagen we dat lange afstandzwemmers váker hogere longinhouden hebben als sprinters.

(Eigenlijk niet de long inhoud maar de uitgeblazen lucht in liter, want er blijft altijd lucht achter in de longen, hoeveel is dit ongeveer?)

nou had ik eigenlijk een vraag, wat is de gemiddelde uitgeblazen lucht in liter van een sporter?  

En zit er veel verschil tussen mannen en vrouwen?


(Wij zagen redelijk vaak meer dan 4,0 liter uitgeblazen lucht, en bijna elke keer was dat van een man.)

We zagen dat lange afstand zwemmers vaak een groot aantal liter uitgeblazen lucht hadden maar ook bij sprinters was dit vaak te zien. Hoe is dit verschil? Het zal natuurlijk wel aan de lichaamsbouw liggen of niet?  

De jongens (en de paar meisjes trouwens ook) die veel liter lucht uitblaasden waren breed bovenaan, dat viel wel op, ze hadden een grote borstkas.

Ik hoop dat jullie nog wat informatie voor mij hebben.

Groet Lisanne
Als je het over sporters hebt moet je eigenlijk spreken over longcapaciteit, VO2max enz. "longinhoud" is ook niet zo belangrijk/bepalend.

Kijk misschien eerst even hier :

http://www.spirxpert.com/spirxpertnl/indices15nl.htm

http://www.spartaan.net/Pages/recreanten/M...AArtVO2Max.html

http://www.conditietesten.nl/vo2maxtabel.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Deze data staat in de BiNaS (of Biodata) beschreven. je zal toch iets duidelijker moeten zijn wat je bedoeld.
  • ademvolume in rust (VT)
  • inademingsreservevolume (VIR)
  • inademinsgcapaciteit (VIC)
  • uitademingsreservevolume (VUR)
  • restvolume (Vrest)
  • vitale capaciteit (VVC)
  • totale longcapaciteit (VTC)
waarschijnlijk bedoel je VIR of VUR. Je kan alle benodigde data in de BiNaS vinden in 83B.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Uitgeblazen lucht in liter

(Eigenlijk niet de long inhoud maar de uitgeblazen lucht in liter, want er blijft altijd lucht achter in de longen, hoeveel is dit ongeveer?)
Ongeveer 20%, bij een totaal longvolume van 6 liter blijft 1,2 liter lucht achter in de longen. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Lung_volume

Dit lijkt zonde maar is nodig om te voorkomen dat de longen dichtvallen waardoor de volgende ademhaling veel moeilijker zou zijn.
nou had ik eigenlijk een vraag, wat is de gemiddelde uitgeblazen lucht in liter van een sporter?  

En zit er veel verschil tussen mannen en vrouwen?  

(Wij zagen redelijk vaak meer dan 4,0 liter uitgeblazen lucht, en bijna elke keer was dat van een man.)  
Mannen hebben doorgaans een groter longvolume dan vrouwen. Ik herinner me uit mijn lessen dat dat verschil duidelijk zichtbaar was, ik zoek nog naar de exacte waarden. Andere factoren zijn de lengte en het wel of niet roken.

Bedenk dat het longvolume op zichzelf niets zegt. Het gaat om de combinatie van het longvolume en de circulatie. Als het bloed volledig verzadigd geraakt met de hoeveelheid lucht in de longen dan is een nog grotere longinhoud zinloos.

In rust is de contacttijd van het bloed met de longalveolen (waar de lucht in uitkomt) 0,75 sec en is het hemoglobine al na 0,25 sec verzadigd. Ik weet niet hoe dat is bij inspanning. Verder hebben sommige topsporters een afwijking aan het bloed (waardoor hun bloed meer zuurstof kan dragen of sneller wordt rondgepomt) of hun hart (waardoor het hart efficiënter kan pompen). Hiervan zijn voorbeelden bekend in oa de triathlon en de biathlon.

De tour de France gaf in het verleden gegevens over het longvolume en de hartslag in rust (volgens mij doen ze dat nog steeds). Het viel mij op dat hoewel sommige wielrenners een zeer groot longvolume hebben (tot 8-9 liter) velen gewoon een normaal longvolume hebben terwijl ze allemaal een zeer lage hartslag in rust hebben van onder de 50 (sommigen zelfs onder de 40) terwijl normale mensen in rust een hartslag hebben van ongeveer 70 per minuut.

Mijn ervaring wanneer ik hardloop (ongeveer 13 kilomter in een uur) is dat ik nooit zuurstof tekort kom in mijn longen (ik heb nooit een benauwd gevoel). Ik kan gewoon niet harder (zonder zeer moe te worden) omdat mijn spieren dan gaan verzuren (heeft met soort spierweefsel en circulatie te maken) en soms heb ik perioden dat ik steken krijg in mijn zij (diafragma?) of dat mijn buikspieren gaan protesteren. Nooit is mijn longinhoud de bottleneckfactor. Nu weet ik niet ofdat dit voor alle aërobe sporters geldt. Ik kan me voorstellen dat bij sommigen de rest van het lichaam zo sterk is dat een grotere longinhoud wel zou helpen maar dat is speculatie.

Sprinters raken uitgeput wanneer de glycogeen in hun explosief spierweefsel is opgebruikt. De snelheid is vooral aan het explosieve spierweefsel te danken wat relatief weinig zuurstof nodig heeft. Ik denk niet dat de longinhoud voor hun een bottleneckfactor zal zijn.

@WBE

Ik ben met het google een link tegengekomen die jij waarschijnlijk interessant zal vinden, het is een onderzoekje naar sport en fitheid. http://www.bloso.be/public/pdffile.asp? ... unpunt.pdf -

Berichten: 95

Re: Uitgeblazen lucht in liter

albert davinci schreef:
(

@WBE

Ik ben met het google een link tegengekomen die jij waarschijnlijk interessant zal vinden, het is een onderzoekje naar sport en fitheid. http://www.bloso.be/public/pdffile.asp? ... unpunt.pdf -
Hartelijk dank.

Nooit is mijn longinhoud de bottleneckfactor. Nu weet ik niet ofdat dit voor alle aërobe sporters geldt.
Geldt, voor elke normaal gezonde mens/atleet. Door de verhoogde hartslag en de ventilatie/ademhaling/transport blijft de zuurstofvoorziening in het bloed op peil (met overschot) De bottleneckfactor is inderdaad eerder ter hoogte van de spieren. En wat dat betreft zegt de VO2max ook niet veel.......maar hoe dat precies in elkaar steekt, ik weet het niet. Volgens mij heeft dat ook met de bloedherverdeling te maken (naar de ademhaling zelf), en de efficiëntie van het systeem. Er is geen éénduidige samenhang tussen de max prestatie en de VO2max.

Berichten: 3.165

Re: Uitgeblazen lucht in liter

En zit er veel verschil tussen mannen en vrouwen?  
Ik heb nu wat cijfers uit het document waarvan ik hier de link gepost heb.

Ja, het verschil is groot.

Bij dit onderzoek (zo'n 1200 mensen als ik het goed herinner) werd bij mannen een vitale capaciteit (ongeveer 80% van het longvolume) van 3,9-5,2 liter vastgesteld.

Bij de vrouwen werd een vitale capaciteit van 2,6-3,8 liter vastgesteld. Dat is veel meer dan dat je op basis van het lengteverschil zou verwachten.

Overigens hangt de vitale capaciteit ook af van iemands leeftijd (helaas, ook dit verslechtert met het ouder worden).

Nu blijft er nog de vraag hoe de vitale capaciteit samenhangt met het longvolume. Kunnen vrouwen eenzelfde deel van hun longvolume benutten als mannen? In dat geval mag je hieruit afleiden dat de vrouwen een evenredig kleiner longvolume hebben.

Berichten: 3.165

Re: Uitgeblazen lucht in liter

En wat dat betreft zegt de VO2max ook niet veel.......maar hoe dat precies in elkaar steekt, ik weet het niet. Volgens mij heeft dat ook met de bloedherverdeling te maken (naar de ademhaling zelf), en de efficiëntie van het systeem. Er is geen éénduidige samenhang tussen de max prestatie en de VO2max.
Het is mij volkomen onduidelijk hoe het precies zit met die VO2max. Ik weet dat het in de mode is en enorm veel als indicator gebruikt word maar ik sta sceptisch tegenover deze testjes en de interpretatie er van.

Ik heb op een lopende band 2 keer mijn VO2max gemeten. De ene keer zat ik bij de beste 10% (van wie daar fitnessde) en de andere keer zat ik net onder de 50% terwijl ik niet de indruk had dat mijn uithoudingsvermogen sterk verschilde, wel had ik tijdens de mindere test wat overgewicht die ik bij de 1ste test niet had. Misschien is het overgewicht wel een belangrijke factor terwijl dat niet noodzakelijk het uithoudingsvermogen negatief beïnvloedt (wel de snelheid natuurlijk).

De VO2max zou toch een maat moeten zijn voor hoe veel zuurstof jouw spieren kunnen verbruiken?

Hoe meet je dat door te kijken naar iemands uithoudingsvermogen dmv de hartslag?

Het lijkt mij een nogal ruwe indicator.

Berichten: 95

Re: Uitgeblazen lucht in liter

albert davinci schreef:......

....wel de snelheid natuurlijk....
Juist dat is ook de intensiteit v.d. inspanning.
De VO2max zou toch een maat moeten zijn voor hoe veel zuurstof jouw spieren kunnen verbruiken?
even hier iets plakken

(link : http://www.spartaan.net/Pages/recreanten/M...AArtVO2Max.html )

" Het concept van VO2max

Zoals te verwachten gaat een verhoogde intensiteit van de inspanning gepaard met een groter zuurstofverbruik. Het zuurstofverbruik blijkt recht evenredig met de mate van inspanning en dus ook met de loopsnelheid. Op enig moment blijkt de zuurstofopname niet langer toe te nemen, hoewel de atleet zich nog wel iets meer kan inspannen. Dit punt wordt de maximale zuurstofopnamecapaciteit genoemd. VO2max staat voor het maximale volume aan zuurstof dat doorgevoerd wordt per minuut, in relatie tot het lichaamsgewicht (ml/kg/min).

In een grafiek bereikt deze maximale zuurstofopname een plateau. Echter, bij minder dan de helft van geteste personen blijkt dit plateau helemaal niet duidelijk aanwezig.

De aanname dat elk individu tijdens maximale inspanning een duidelijke (VO2max) grens bereikt, wordt niet ondersteund door wetenschappelijke onderzoeksresultaten. Anders gezegd, veel proefpersonen zitten aan een maximale inspanning, terwijl zij hun grens van maximale zuurstofopname nog niet bereik hebben. Welke factoren de maximale inspanning dan wel begrenzen, is nog niet duidelijk. Mogelijk zijn het eerder spiergerelateerde factoren in plaats van cardiovasculaire (lees: zuurstofstransport) die de prestatie begrenzen.


Als we kijken naar de geteste atleten waar wel een duidelijke VO2max grens aantoonbaar is, kunnen we aannemen dat de beperking in het zuurstoftransport naar de spieren ook de beperking is voor hun prestaties. (Maar dit is niet bewezen). Als we dat even aannemen, wat beperkt dan het zuurstoftransport?

Begrenzingen onbekend "


.....

en verder :

....

" We weten inmiddels dat het effect van training op de VO2max minimaal is. Toch merken we aan de prestaties dat intensief trainen effect heeft. Als de VO2max niet toeneemt, wat trainen we dan wel? Een bewezen verklaring is dat we door training de snelheid van het lopen dichtbij het (lactaat)omslagpunt kunnen verhogen. Toename van de snelheid bij het omslagpunt blijkt verband te houden met verbetering van de prestaties in het algemeen.

Ook is het mogelijk dat de loopbeweging door jaren van training verbetert en ook ecomomischer kan worden. Wellicht blijkt hier ook het nut van loopscholing en gevarieerde loopvormen. "
......
Hoe meet je dat door te kijken naar iemands uithoudingsvermogen dmv de hartslag?

Het lijkt mij een nogal ruwe indicator.
HF inderdaad en de overslag (omslagpunt)

Edit/aanvulling :

om je VO2max zelf te berekenen :

http://www.brianmac.demon.co.uk/vo2max.htm

zie ook :

http://www.sport-fitness-advisor.com/VO2max.html

en een test die je (beginnelingen : pas op met te grote inspanningen) eventueel ook tijdens je werk kan doen, een aangename verpozing :) :

De steptest :

http://www.brianmac.demon.co.uk/stepvo2max.htm

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Is er een verband tussen de longinhoud en de lengte van een persoon.Ik zit nog op de basischool en ik kan er niet zosnel iets over vinden op een site.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Er bestaat zeker een verband tussen de lengte van een persoon en zijn longinhoud. Alles staat natuurlijk, binnen bepaalde marges, in proportie.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Kan iemand dat wat breder uitleggen( ook wat het verband ertussen is), alsjeblieft?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Ik vind het nogal een pittig onderwerp voor op een basisschool. Leg eerst eens uit wat de bedoeling is van wat je wilt/moet gaan doen. Een proefje uitvoeren? Een opstel/verslag schrijven? En wat weet je zelf al? Op deze manier is het lastig om je verder te helpen. Met het antwoord: 'Ja, er is een verband' schiet je niet zo heel veel op lijkt me.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Het verband is dus, des te groter een persoon is, des te groter de longinhoud. Hier zal echter genoeg variatie in zitten binnen de populatie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Uitgeblazen lucht in liter

Ik verplaats dit naar geneeskunde.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer