Controle van wetenschapsquizzen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Controle van wetenschapsquizzen

Quiznet is een recent opgerichte website met diverse quizzen over verschillende onderwerpen. Ook wetenschapquizzen behoren tot de inhoud van quiznet. Om er zeker van te zijn dat onze quizzen correct zijn, dat de vraagstelling op een correcte wijze gebeurt en dat het correcte antwoord goed is geformuleerd hebben wij gekozen om onze quizzen door kenners (mensen die er meer van weten dan wij) te laten controleren.

Graag zou ik willen vragen ofdat jullie de wetenschapsquizzen eens willen controleren op juistheid. De quizzen zijn gebaseerd op informatie die gevonden is op het internet. Aangezien ook jullie wel weten dat het internet niet altijd correcte informatie bevat hecht ik veel belang aan de controle van de quizzen.

Alle opmerkingen over de quizzen zijn welkom.

De wetenschapsquizzen die wij tot hiertoe hebben gemaakt zijn:

- Elektriciteit --> http://www.quiznet.eu/quiz-nl/Elektriciteit/9

- Energie --> http://www.quiznet.eu/quiz-nl/Energie/95

- Licht --> http://www.quiznet.eu/quiz-nl/Licht/21

- Ruimtevaart --> http://www.quiznet.eu/quiz-nl/Ruimtevaart/100

- Uitvindingen --> http://www.quiznet.eu/quiz-nl/Uitvindingen/98

- Weer --> http://www.quiznet.eu/quiz-nl/Weer/53

Misschien nog wel even vermelden:

De vragen worden door elkaar getoond, bij elke vernieuwing van de pagina zullen de vragen dan ook in een andere volgorde getoond worden. Dus niet raar kijken als je straks iets totaal anders ziet als doorvoor :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Controle van wetenschapsquizzen

Elektriciteit:

- De vraag over zonnepanelen is nogal dubieus. Zonder subsidies van de regering verdient een zonnepaneel op dit moment zich nooit terug. Met subsidies zou dit ongeveer 20 jaar moeten zijn.

- Bij de vraag over hoogspanning twijfel ik een beetje of het antwoord klopt. Behalve hoogspanningsnetten zijn er ook middenspanningsnetten van ongeveer 10 kV. Maar misschien dat gebruiker klazon daar meer over kan vertellen

- Tegenwoordig wordt voor het woord "kernenergie" zowel kernsplijting als kernfusie aangeduidt. Aangezien de vragen over kernsplijting gaan is het verstandig om hier rekening mee te houden.

Licht

"Wit licht heeft een groter golflengte dan ... straling" is een onzinnige vraag, aangezien wit licht geen golflengte heeft (het is een combinatie van verschillende golflengtes die onze hersenen als wit ervaren. Waarschijnlijk wordt er dan ook zichtbaar licht bedoeld.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Controle van wetenschapsquizzen

aanvullend op dat witte licht: het is een kwestie van gelijktijdige stimulans, in een bepaalde verhouding, van de drie verschillende kleurkegeltjes op je netvlies.

Je krijgt dat met drie discrete frequenties wel voor elkaar, maar met meer kan ook.

dodelijke stroomsterkte: hangt er helemaal van af waar die stroomsterkte door je lichaam loopt. Dyus de antwoorden liggen te dicht bij elkaar om daar één antwoord het beste te kunnen noemen

ook mag er wel eens iemand goed naar taalfoutjes kijken. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Controle van wetenschapsquizzen

Ik heb zo mijn twijfels over de uitvindingen:

Van wikipedia:

Edison did not invent the first electric light bulb, but instead invented the first commercially practical incandescent light. Several designs had already been developed by earlier inventors including the patent he purchased from Henry Woodward and Mathew Evans, Moses G. Farmer,[5] Joseph Swan, James Bowman Lindsay, William Sawyer, Sir Humphry Davy, and Heinrich Göbel.

Ook het uitvinden van de telefoon door Graham Bell lijkt mij niet zonder meer zeker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Telephone#Ear...rly_development

----

Het is misschien leuk om referenties te plaatsen bij de antwoorden, zodat mensen het kunnen verifiëren en meer over het onderwerp kunnen lezen.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 3

Re: Controle van wetenschapsquizzen

Bedankt voor de vele opmerkingen. Zodra ik morgen tijd heb bekijk ik alles nog eens grondig en doe ik de aanpassingen. Ook de taalfouten zal ik bekijken, ik vind het zelf ook altijd lastig als ik een pagina met spelfouten moet lezen :)

Opmerkingen zijn natuurlijk nog altijd welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Controle van wetenschapsquizzen

En verder bordurend op de vragen over licht:

"wit licht heeft een grotere golflengte dan..." mmm.. zoals ook hierboven gezegd, en zelfs zoals in je eigen quiz staat: wit licht heeft meer dan 1 golflengte..

en "het licht dat een laser uitzendt is..." geen van de drie antwoorden kun je echt zeggen dat het klopt. Je bedoelt coherent, dat snap ik ook wel, maar een laser hoeft niet coherent te zijn. Het kan ook heel goed "niet gericht" of "polychromatisch" zijn.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Controle van wetenschapsquizzen

hihi, ik lees hier net in een brochure die ik in mijn brievenbus vond het volgende:
De Amerikaanse uitvinder Thomas Alva Edison wordt vaak genoemd als de uitvinder van de gloeilamp. Ten onrechte: Edison vond wel de fonograaf en de dictafoon uit, maar de uitvinding van de gloeilamp staat op naam van Heinrich Göbel, een Duitse uitvinder die in 1849 naar de Verenigde Staten uitweek. Göbel vervaardigde al in 1854 een echte gloeilamp, die bestond uit een verkoolde bamboevezel in een vacuümgezogen eau-de-colognefles. Doordat in de fles geen zuurstof meer zat, kon de bamboevezel niet verbranden. Göbels lamp brandde 400 uur. Thomas Edison vroeg 25 jaar later een patent op de gloeilamp aan en kreeg het ook. Dat was helemaal niet naar de zin van Heinrich Göbel, die naar de rechtbank trok. Met succes: in 1893 oordeelde de rechter dat Göbel de geestelijke vader van de gloeilamp was. Lang kon Göbel niet van zijn overwinning genieten, want hij overleed datzelfde jaar aan een longontsteking.  

De vraag of Edison wel of niet de uitvinder van de gloeilamp is, doet weinig ter zake. Belangrijker is dat hij de gloeilamp op enkele punten aanzienlijk kon verbeteren en er zodoende voor zorgde dat ze op grote schaal kon worden geproduceerd. Edisons aandeel in de verspreiding van elektrische verlichting is dan ook groot. En niet alleen door zijn technische inbreng. Edison deinsde er niet voor terug om zélf op pad te gaan om 'zijn' gloeilamp te promoten. Zo trok hij in 1881 naar de Wereldtentoonstelling in Parijs om er zijn versie van de gloeilamp voor te stellen. Met resultaat: drie jaar later, in 1884, was Timisoara (Roemenië) de eerste Europese stad met elektrische straatverlichting. Andere Europese steden zouden spoedig volgen.
De tekst gaat over straatverlichting en heeft de titel "Straatverlichting door de eeuwen heen".

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Controle van wetenschapsquizzen

- Bij de vraag over hoogspanning  twijfel ik een beetje of het antwoord klopt. Behalve hoogspanningsnetten zijn er ook middenspanningsnetten van ongeveer 10 kV. Maar misschien dat gebruiker klazon daar meer over kan vertellen
Dit is nou zo'n dubieuze vraag. Er staat niet bij in welk verbnad de vraag wordt gesteld.

Als het gaat om de installatievoorschriften dan ligt de scheiding tussen laagspanning en hoogspanning bij 1000 volt. Dat blijkt in deze quiz ook het goede antwoord te zijn.

Maar als het gaat om de indeling van de netspanningen in transport en distributie van elektricitet dan staat het goede antwoord er niet bij.

Die indeling is nl. gevarieerder. Daar is laagspanning (LS) ook alles tot 1000 volt.

Daarboven heet het middenspanning (MS). De meest gebruikelijke spanningen in Nederland zijn 10kV en 20kV.

Een overgangswaarde is 23kV, die mag tot de middenspanning of tot de hoogspanning gerekend worden, afhankelijk van de functie en de historische ontwikkeling van het betreffende net.

Boven 23 kV is hoogspanning (HS), gebruikelijke waarden zijn 25kV, 50kV, 110kV en 150kV.

Nog hogere waarden vallen onder extra hoogspanning (EHS), 220kV en 380kV.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Controle van wetenschapsquizzen

De vraag of kernenergie gevaarlijk is, is maar subjectief. Als je dan toch die vraag zou willen stellen, dan zou ik er van maken: "Wat is het grootste gevaar van kernenergie?" en dan het antwoord dat het niet gevaarlijk is weglaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Controle van wetenschapsquizzen

De vraag in het onderdeel energie: 'Hoeveel kerncentrales heeft België?'

Het goede antwoord volgens de site zou 7 zijn.

Nu, ik ken er maar 2 : Doel en Tihange

Dat zijn samen wel 7 kernreactoren, maar

geen 7 centrales hé
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer