Springen naar inhoud

domein ln(x)

• Log in om te kunnen reageren

fender

fender

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 16:22

Hallo,
In mijn handboek wiskunde staat dat het domein van een logaritmische functie groter dan 0 is en verschillend van1. Als ik dus ln(0) ingeef in mijn GRT komt er dus domain error. Als ik ln(1) ingeef dan is dat volgens mijn GRT gelijk aan 0. Logisch natuurlijk, maar nu moeten we telkens wanneer we een extremumprobleem moeten oplossen met wiskunde het domein definiŽren. Wat is dan het domein van de functie y=ln(x)? Is dit dan x>0 of x>0 en verschillend van1? Want volgens de definitie van het logaritme hoort 1 er niet bij, maar toch kan je het logaritme van 1 nemen?

gr
fender

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2006 - 16:23

Je kan perfect log(1) nemen, dat is inderdaad 0. Maar: bij een functie hoor je domein te specificeren en het is niet 'verboden' een kleiner domein te nemen dan maximaal mogelijk is. Ik zie echter niet in waarom je x = 1 zou uitsluiten in het domein van log(x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 december 2006 - 16:33

Je kan perfect log(1) nemen, dat is inderdaad 0. Maar: bij een functie hoor je domein te specificeren en het is niet 'verboden' een kleiner domein te nemen dan maximaal mogelijk is. Ik zie echter niet in waarom je x = 1 zou uitsluiten in het domein van log(x).

Hij bedoelt waarschijnlijk dat het grondtal 1 is uitgesloten! En dat heeft niets met het domein van ln(x) te maken.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2006 - 16:35

Daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou goed kunnen.
In dat geval, fender, verwar het domein niet met het grondtal :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures