Springen naar inhoud

chloridebepaling volgens Volhard

• Log in om te kunnen reageren

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 17:58

de chloridebepaling volgens Volhard gebeurt volgens een terugtitratie. In de erlenmeyer wordt chloride gebracht met een overmaat zilvernitraat en deze overmaat wordt teruggetitreerd met KSCN. Als indicator gebruikt men Fe3+
De overmaat zilverionen vormt met KSCN een neerslag maar met Fe3+ wordt een complex gevormd.
Nu vraag ik mij af kan er ook met de zilverionen en KSCN geen complex gevormd worden. In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren want uit de berekeningen blijkt wel degelijk dat 1 mol Ag+ reageert met 1 mol SCN- en niet met 2 mol zoals bij complexvorming het geval zou zijn.
Maar ik kan het verschil niet verklaren: zowel Fe3+ als Ag+ kunnen complexen vormen met SCN-. Waarom gebeurt dit wel bij Fe3+ en niet met Ag+?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 10:33

Ik heb zelf nog eens gezocht naar een antwoord op mijn vraag. Zou het te maken kunnen hebben met de stabiliteit van de complexen.
Het zilverion is slechts omringd door twee liganden terwijl het ijzerion omringd is door 6 liganden. Misschien is het Fe-complex daardoor stabieler?
Of speelt de pH een rol? er wordt gewerkt in zuur milieu pH= 2

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2006 - 17:08

Alle reacties, dus ook complexvorming, zijn evenwichtsreacties met een evenwichtsconstante.
Ik vind via google echter geen Kst of Kstab voor "silver thiocyanate"of AgSCN of Ag(SCN)2 -. Weet je zeker dat een eventueel complex van Ag en SCN- twee liganden zal hebben?
Voor Fe en SCN- vind ik Fe3+ + SCN- ---> Fe(SCN) 2+ dus ook maar met ťťn SCN-ligand.
Kstab is hiervoor volgens http://www.intute.ac...chemdata/8.html gelijk aan 917 { = [XY]/([X].[Y]) }.
Ag+ is in ieder geval een veel zwakker Lewis zuur dan Fe3+ dus Kstab zal veel kleiner zijn. Bovendien is het oplosbaarheidsproduct van AgSCN slechts 10^-12.

Voor wat het waard is zegt deze link dat zilverthiocyanaat een onoplosbaar complex is http://64.233.183.10...nl&ct=clnk&cd=1 dus wellicht kun je het neerslag dan toch een "complex" noemen.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures