gelijkbenig trapezium

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

gelijkbenig trapezium

ga voor een dwarsdoorsnede in de vorm van een gelijkbenig trapezium na bij welke afmetingen de oppervlakte van de goot maximaal is.

het probleem hierbij is dat er twee variabelen zijn, namelijk de hoek kun je variëren maar je kunt ook een been(=x) van het trapezium groter of kleiner maken.

help mij alsjeblieft hiermee, want ik kom er niet uit :)

alvast bedankt

Berichten: 32

Re: gelijkbenig trapezium

de x kun je schrijven in functie van de hoek

Re: gelijkbenig trapezium

wouters schreef:ga voor een dwarsdoorsnede in de vorm van een gelijkbenig trapezium na bij welke afmetingen de oppervlakte van de goot maximaal is.  

het probleem hierbij is dat er twee variabelen zijn, namelijk de hoek kun je variëren maar je kunt ook een been(=x) van het trapezium groter of kleiner maken.  

help mij alsjeblieft hiermee, want ik kom er niet uit   :)  

alvast bedankt
Als het been x oneindig lang is en de hoek 90 graden.

Je probleem is onduidelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: gelijkbenig trapezium

PeterPan schreef:
wouters schreef:ga voor een dwarsdoorsnede in de vorm van een gelijkbenig trapezium na bij welke afmetingen de oppervlakte van de goot maximaal is.  

het probleem hierbij is dat er twee variabelen zijn, namelijk de hoek kun je variëren maar je kunt ook een been(=x) van het trapezium groter of kleiner maken.  

help mij alsjeblieft hiermee, want ik kom er niet uit   :)  

alvast bedankt
Als het been x oneindig lang is en de hoek 90 graden.

Je probleem is onduidelijk.
Ga uit van de totale lengte van de dwarsdoorsnede is constant en neem de onderkant goot constant, dan is de lengte van de opstaande rand ook constant.

Reageer