Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 536

Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Is het al 'officieel' bewezen dan HIV Aids veroorzaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Jazeker.

AIDS staat voor "Acquired Immuno-Deficiency Syndrome" en dat wordt veroorzaakt door het HIV-virus (Human Immunodeficiency Virus). In de naam staat het al..

HIV gaat in o.a. T-cellen (CD4+ T-cellen) zitten en helpt ze direct of indirect om zeep. Daar zijn globaal twee paden voor: CD8+ T cellen die de geinfecteerde cellen kapot maken door lysis of geinduceerde apoptose en directe celdood door het infectie met het virus. Het spreekt voor zich dat CD4+ T-cellen van levensbelang zijn voor de mens, net als dendritische cellen en macrofagen overigens. De laatste twee worden ook geinfecteerd.

Wiki beschrijft dit als het eerste onderzoek (1983) dat de relatie tussen HIV en AIDS vaststelde:
Barré-Sinoussi, F., Chermann, J. C., Rey, F., Nugeyre, M. T., Chamaret, S., Gruest, J., Dauguet, C., Axler-Blin, C., Vezinet-Brun, F., Rouzioux, C., Rozenbaum, W. and Montagnier, L. (1983). "Isolation of a T-lymphotropic retrovirus from a patient at risk for acquired immune deficiency syndrome (AIDS)". Science 220 (4599): 868-871. PubMed.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 536

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Mrtn schreef:Jazeker.

AIDS staat voor "Acquired Immuno-Deficiency Syndrome" en dat wordt veroorzaakt door het HIV-virus (Human Immunodeficiency Virus). In de naam staat het al..HIV gaat in o.a. T-cellen (CD4+ T-cellen) zitten en helpt ze direct of indirect om zeep. Daar zijn globaal twee paden voor: CD8+ T cellen die de geinfecteerde cellen kapot maken door lysis of geinduceerde apoptose en directe celdood door het infectie met het virus. Het spreekt voor zich dat CD4+ T-cellen van levensbelang zijn voor de mens, net als dendritische cellen en macrofagen overigens. De laatste twee worden ook geinfecteerd.
Dit is natuurlijk een non-argument :) .

Die link die je gaf zal ik even bekijken...

Berichten: 536

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Vergeef me mijn domheid, maar waar in dat onderzoek staat dat HIV Aids veroorzaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

De laatste zin:
From these studies it is concluded that this virus as well as the previous HTLV isolates belong to a general family of T-lymphotropic retroviruses that are horizontally transmitted in humans and may be involved in several pathological syndromes, including AIDS.
'Mijn link' is een referentie naar de EN-wiki. Voor het volledige verhaal (met erg veel referenties) verwijs ik je dan ook naar het artikel van de de engelse wiki waar ik de link uit heb.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Is het hebben van HIV per definitie een symptoom van AIDS?

Zijn er geen mensen met AIDS (de symptomen dus) zonder dat ze HIV hebben?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 536

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Leuk en aardig maar op dezelfde site als die ene referentie (pubmed) vind je ook:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=2644642
It is concluded that HIV is not sufficient for AIDS and that it may not even be necessary for AIDS because its activity is just as low in symptomatic carriers as in asymptomatic carriers. The correlation between antibody to HIV and AIDS does not prove causation, because otherwise indistinguishable diseases are now set apart only on the basis of this antibody.

Berichten: 536

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Maar goed, ik wil hier niet discussieren over de vraag of HIV Aids veroorzaakt, maar of dat wel onomstotelijk bewezen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Wil graag even van de gelegenheid gebruik maken om je te wijzen op deze knop: Afbeelding. Gaarne die te gebruiken ivm overzichtelijkheid van het topic.

Je laatste quote is uit een onderzoek van 1989. Daarop zou ik niet te veel vertrouwen, gegeven de enorme vooruitgang in technieken en inzichten in dit vakgebied.

..we zoeken hier verder naar relevante en wellicht recentere publicaties :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

http://www.niaid.nih.gov/publications/hivaids/13.htm

meest recente publicatie in deze link is 1994
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Zijn er geen mensen met AIDS (de symptomen dus) zonder dat ze HIV hebben?
Dat is denk ik een definitiekwestie. Heten de symptomen van aids nog steeds aids als ze door iets anders veroorzaakt worden?

"Acquired Immuno-Deficiency Syndrome"

Strict genomen betekent dit dat -alle- gevallen waarin iemand een (chronisch) verminderd immuunsysteem heeft ten gevolge van een infectie hieronder valt. In praktisch gebruik is 'aids' denk ik voorbehouden aan dat wat hiv kan veroorzaken (dus ook de lange incubatietijd, ziekteverloop, specifieke symptomen etc).

Berichten: 4.546

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

HIV is het virus dat AIDS kán veroorzaken, het hoeft niet. iemand met HIV hoeft geen AIDS te krijgen maar andersom wel. AIDS is gewoon de ziekte die je van HIV krijgt, je kan wel op andere manieren een verzwakt immuumstelsel krijgen maar dat heet geen AIDS.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Dat snappen we, Assassinator. Thing is: welke artikelen heb je bij de hand om dat te staven?
Is het al 'officieel' bewezen dan HIV Aids veroorzaakt?
(en ik denk er dan achteraan dat dit een vraag om relevante artikelen is)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.546

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

aaa, ik snapte al niet waarom zo moeilijk werd gedaan :) maar is dat niet simpelweg te onderzoeken bij AIDS patiënten en sero-positieven? kun je dat niet heel makkelijk zelf gaan bekijken?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Is het wel 'officieel' bewezen dat HIV Aids veroorzaakt?

Ik denk dat dit wel een aardig artikel is om eens door te lezen. Hier worden Koch's postulaten en aids met elkaar in verband gebracht.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Reageer