[Scheikunde] molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Scheikunde] molariteit

Hallo,

In mayonaise bevinden zich onder andere Na+ ionen, afkomstig uit keukenzout, NaCl.

Het massapercentage Na+ in de mayonaise is 0,20 procent.

1,o mL Van deze mayonaise heeft een massa van 1,2 g.

bereken de molariteit van Na+ in de mayonaise

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] molariteit

Allereerst welkom bij het wetenschapsforum.

Een klein dingetje wat in de regels staat is gelieve voortaan het vakgebied (Scheikunde) tussen vierkante blokhaken in de titel zetten, dan kunnen mensen je makkelijker helpen. In alle andere topic is dat ook zo gedaan. Mensen die alleen iets van Schiekunde weten, hoeven dan niet alles door te nemen, en kunnen direct jouw vraag oplossen.

Anywho molariteit is mol per liter

Je kan berekenen hoeveel gram een liter weegt (met de 1 mL en de 1,2 gram)

Je kan vervolgens berekenen hoeveel procent daarvan Na+ is (dat massapercentage)

En tot slot kan je berekenen hoeveel gram een mol weegt en dus berekenen hoeveel mol die hoeveelheid gram Na+ is.

Is dat een beetje duidelijk?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] molariteit

Ok zal ik doen.

Ik snap het eigenlijk tot aan de laatste regel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] molariteit

Weet je wat een mol is? Een mol is eigenlijk een gigantische hoeveelheid atomen. Elk atoom weegt een ontzettend klein deel van een gram, maar als je er heel veel van hebt dan kan je ze uiteindelijk in grammen gaan wegen.

Stel je voor je hebt een bacterie (Laten we hem Fred noemen) die een miljoenste gram weegt, en je hebt een tweede bacterie (laten we hem Govert noemen) die twee keer zo zwaar is. Dus Fred weegt een miljoenste gram en Govert weegt twee miljoenste gram. Stel je nou voor dat we Fred en Govert zouden klonen, en 1 miljoen Freds en 1 miljoen Goverts zouden maken, dan kan je je misschien voorstellen dat het schaalte waar die 1 miljoen Freds op liggen (Fred woog een miljoenste gram) nu 1 gram weegt, en het schaaltje waar de Goverts op liggen (die per stuk twee miljoenste gram wogen) nu samen 2 gram zijn.

Zo zit het ook met atomen. Alle atomen in het periodiek systeem staan op volgorde van nummer en massa. Als je kijkt in je Binas, of op internet: http://www.ceet.niu.edu/mrdl/software/peri...20table%20A.jpg dan zie je onder elk element een getal staan.

Onder Natrium staat: 22.98977, afgerond is dat dus 23. Dit is de atoommassa van NAtrium. Net zoals dat Govert twee miljoenste gram weegt en als je maar genoeg Goverts hebt (een miljoen) dat je dan 2 gram krijgt, zo zit het ook met atomen. Als je een mol natrium atomen hebt (wat ongeveer 600000000000000000000000 atomen zijn!!!!) dan weegt Natrium 23 gram. Snap je dat?

Nu goed, als jij al zelf hebt uitgerekent dat er bijvoorbeeld 46 (Is een voorbeeld, het klopt niet!!!) gram natrium atomen in de mayo zitten, en je weet dat elke mol natrium 23 gram weegt, dan kan je duidelijk zien dat er 2 mol per liter mayo inzit en dat dus de mayo een molariteit van 2 mol/L heeft.

Alles duidelijk?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] molariteit

Ik begin het te begrijpen ja :)

1 Liter mayo weegt dus 1200 gram. 2,4 gram daarvan is Natrium.

1 Mol Natrium weegt 23 gram, de molariteit is dus (2,4/23)=0,104M ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] molariteit

Bingo.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Scheikunde] molariteit

mooi uitgelegd trouwens, StrangeQuark.

zo heb ik het nog nooit gehoord, maar dit is wel leuk :) (hebben ze mij op een "saaiere" manier uitgelegd :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] molariteit

Dank. Scholieren die voor het eerst van een mol horen vinden dit vaak een vaag gegeven. Het is gewoon een gigantische hoeveelheid deeltjes, alleen dat een atoom een gewicht heeft is ook een vaag gevoel. Dus twee vage dingen zorgen voor veel ongenoegen. Bacterien hebben mensen vaker van gehoord en klinkt wat vatbaarder. Het leek mij zojuist wel een logische uitleg.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Scheikunde] molariteit

het is inderdaad logisch :) . ik heb ook gesukkeld, toen ik voor het eerst over "een mol" hoorde. ik ging het wel vlugger gesnapt hebben als ze het uitgelegd hadden zoals jij dat deed :) .

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] molariteit

Maar wat nu als je 50 gram mayo hebt, en dat verdun je met 200 mL water.

in 50 gram mayo zit 0,1 gram Natrium, met die 200 mL is dat dus nog steeds 0,1 gram. Als we er liter van willen maken moet het met faktor 4 worden vermenigvuldigd en dan kom je dus op 0,4 gram Natrium per liter verdund mayo.

0,4/23 is 0,017M

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] molariteit

Het probleem is dat die 50 gram waarschijnlijk niet precies 50 mL is. Uit je vorige gegevens, kun je zien hoeveel mL het wel is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] molariteit

Oja :)

Met faktor 3,8 ongeveer. Dat is dus 0,38 gram Natrium per liter, dat is dus 0,38/23=0,016M.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] molariteit

Zou ik zeggen, als niemand het beter weet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] molariteit

Dank. Scholieren die voor het eerst van een mol horen vinden dit vaak een vaag gegeven. Het is gewoon een gigantische hoeveelheid deeltjes, alleen dat een atoom een gewicht heeft is ook een vaag gevoel. Dus twee vage dingen zorgen voor veel ongenoegen. Bacterien hebben mensen vaker van gehoord en klinkt wat vatbaarder. Het leek mij zojuist wel een logische uitleg.


een hele grote krat bier, kan ook dienst doen als uitleg. een kratje bier met 6,022*1023 pijpjes :)
"Meep meep meep." Beaker


Reageer