[scheikunde]titratiecurve oxaalzuur (met NaOH)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

[scheikunde]titratiecurve oxaalzuur (met NaOH)

Kan iemand me uit de nood helpen, a.u.b?

Ik weet immers niet hoe ik aan deze opgave moet beginnen.

Ik geraak er echt niet aan uit.

Oxaalzuur is een dibasig zuur met pKz-waarden 1,2 en 4,2. Bereken de titratiecurve van een geschikte hoeveelheid oxaalzuur met 0,1 M NaOH (houdt rekening met het gebruik van een 25ml-buret. Oxaalzuur vormt ,onder atmosferische druk, bij kamertemperatuur een dihydraat, gebuik dus in je berekeningen C2C2O4.2H2O)

en ga na dat het 2de equivalentiepunt met grote nauwkeurigheid kan vastgesteld worden. Controleer ook dat de 1ste verkleuring van fenolftaleine het eindpunt van de standarisatie nauwkeurig zal aangeven.

Ik zit van in het begin al vast omdat ik niet weet hoe je een geschikte hoeveelheid van oxaalzuur met gegeven conc. kunt berekenen.

Als iem. me hiermee kan helpen, zal ik normaal wel in staat zijn om de verdere berekeningen zelf uit te voeren. Dus jullie zouden me al heel ver vooruit helpen door me de werkwijze voor de 1ste stap van de opgave uit te leggen.

Alvast bedankt

Berichten: 186

Re: [scheikunde]titratiecurve oxaalzuur (met NaOH)

Een geschikte hoeveelheid oxaalzuur :

Wat ik denk dat je moet doen is rekening houden met de 25ml buret voor NaOH.

Je mag dus max. 25ml NaOH gebruiken -> dat is 0.0025 mol NaOH

Oxaalzuur is tweewaardig, zodat je dus per oxaalzuurmolecule 2 moleculen NaOH nodig hebt.

Hieruit volgt dat je dus max. 0.00125mol Oxaalzuur mag hebben in je beginoplossing.

Dan kies je bvb 0.001 mol oxaalzuur in een 100 ml -> conc.= 0.01 M

Berichten: 288

Re: [scheikunde]titratiecurve oxaalzuur (met NaOH)

Ik heb de titratiecurve berekend voor een aantal punten. Tussenliggende waarden kan je berekenen op een analoge wijze

oxaalzuur NaOH

Berichten: 56

Re: [scheikunde]titratiecurve oxaalzuur (met NaOH)

Bedankt allebei voor jullie uitleg.

Jullie hebben me echt waar goed vooruit geholpen

Reageer