Rekenkracht computer voor het goede doel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 11

Rekenkracht computer voor het goede doel

Het idee is erg simpel. Waarschijnlijk ken je het project SETI@HOME wel, zoniet lees hier in het kort wat het inhoud. Hier nog een Nederlandse website met info en andere projecten: http://www.dutchpowercows.org

Nu zet je een zelfde soort project op, maar nu verhuur je de rekenkracht van de computers die hier bij zijn aangesloten. Alle opbrengsten steek je in goede doelen.

Hiermee creeër je een win-win situatie:

- Mensen willen graag iets voor het goede doel doen, maar het liefst niet in de letterlijke zin van het woord. Nu hoeven ze er niets voor te doen. Ipv dat je laat zien hoeveel pakketjes oid al hebben afgehandeld laat je ze zien hoeveel men heeft betekent voor het goede doel. Kan je uitdrukken in bijv. euro's (Je hebt al 32€ opgebracht voor het goede doel...) Gemakkelijk te hypen.

- Overheden / grote bedrijven zullen deze rekenkracht graag willen gebruiken voor bijvoorbeeld: doorrekenen van economische modellen/ klimaat effect berekeningen / atoombom effecten / medische etc etc. Waarom voor paar miljoen/miljard rekenkracht aanschaffen als dat er al is?

- En goede doelen behoeft geen uitleg.

Graag ongezouten reacties... :)

ps. excuses voor het verkeerde forum, moest in: Politicologie, Recht en Economie

Berichten: 333

Re: Rekenkracht computer voor het goede doel

Grote rekenkracht wordt ook gebruikt voor het kraken van bank codes en beveiligings serials, dus waarschijnlijk hackers.

Berichten: 12.262

Re: Rekenkracht computer voor het goede doel

Ik denk dat projecten als seti@home of folding@home van zichzelf al best nuttige goede doelen zijn, waarmee je je pc kunt inzetten voor nuttige zaken zonder dat daar nog een of andere rekenkracht-verhuurclub tussen hoeft te zitten.

Overigens moet je je wel realiseren dat het beschikbaar stellen van je pc voor dit soort zaken niet gratis is. Stroom kost geld, en sinds zo ongeveer de pentium-1 verbruiken pc's meer stroom als ze werkelijk iets aan het doen zijn.

Dat lijkt wellicht niet zoveel, maar gemiddeld 20 watt meerverbruik 24/7 is op jaarbasis toch nog wel 175 kWh - ter waarde van een paar tientjes.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Rekenkracht computer voor het goede doel

Dat klopt natuurlijk wel, maar hoeveel mensen laten hun computer 24/7 aan staan alleen maar voor F@H? En dit zullen de mensen zich toch wel realiseren denk ik.

Ik denk dat je meer de afweging zal moeten maken of het onderzoek opweegt tegen het energieverbruik in relatie tot het milieu. Maar ook dat lijkt mij eenvoudig te beantwoorden, want elk onderzoek is belastend voor het milieu. Men zou dan in het geheel geen onderzoek meer mogen doen, want natuurlijk nonsens is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 11

Re: Rekenkracht computer voor het goede doel

Benm schreef:Ik denk dat projecten als seti@home of folding@home van zichzelf al best nuttige goede doelen zijn, waarmee je je pc kunt inzetten voor nuttige zaken zonder dat daar nog een of andere rekenkracht-verhuurclub tussen hoeft te zitten.

Overigens moet je je wel realiseren dat het beschikbaar stellen van je pc voor dit soort zaken niet gratis is. Stroom kost geld, en sinds zo ongeveer de pentium-1 verbruiken pc's meer stroom als ze werkelijk iets aan het doen zijn.  

Dat lijkt wellicht niet zoveel, maar gemiddeld 20 watt meerverbruik 24/7 is op jaarbasis toch nog wel 175 kWh - ter waarde van een paar tientjes.
Best nuttig inderdaad. Maar niet een doel waar iedereen warm voor draait.

Speciaal hiervoor je computer laten aanstaan is natuurlijk onzin. Doet men bij seti@home ook niet lijkt mij. Het gaat natuurlijk om de idle time.

Het principe van seti@home e.d is namelijk wel slim. Alleen je moet een alles omvattend doel hebben, die goed te hypen is. Je zou mensen ook eventueel kunnen laten kiezen uit een aantal doelen.

Berichten: 12.262

Re: Rekenkracht computer voor het goede doel

Naja, ik doelde meer op mensen die hun pc toch altijd al aan hebben staan - niet iedereen zet die dingen snachts uit. Maar ook bij gewoon een beetje browsen of officewerk is een pc normaliter 90% of meer aan het idlen, terwijl hij bij het draaien van zo'n programma continu onder vollast werkt.

Maar ik wil ook niemand weerhouden om mee te doen aan zo'n programma, tis hoogstens iets om in het achterhoofd te houden.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Rekenkracht computer voor het goede doel

Eventjes een kleine nuancering plaatsen.

Nu nog wordt er veel energie verspild als de computer aanstaat maar niet actief is.

Tegenwoordig maakt Intell gelukkig ook processoren die hun energieverbruik (oa met het doel dat deze processor minder verhit geraakt) aanpassen aan de op dat moment vereiste activiteit.

Mensen die zo'n slimme processor hebben moeten dan dus extra stroom betalen voor zulke projecten.

Reageer