Cassette adapter autoradio

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Cassette adapter autoradio

Omdat ik een Seat Marbella rijd die dus gemakkelijk open te breken is en de ruimte voor de autoradio helemaal niets voorstelt, wil ik dus geen fancy autoradio die vraagt om inbraak. Ik heb daarom een oude autoradio van mijn vader die nog een casettedeck herbergt en het principe van een CD onbekend is en USB aansluiting al helemaal. Zelf heb ik al mijn cassettes al lang geleden de deur uitgegooid en heb ik ook geen opnameapparatuur hiervoor. Daarom heb ik een adapter die je kan aansluiten op je MP3-speler en kan inpluggen in het cassetedeck gekocht. Het duurde even voordat de winkel het binnen had, maar uiteindelijk heb ik hem.

Nu heb ik hier een in mijn ogen vreemd probleem mee. Als ik de cassette erin doe, schakelt de autoradio meteen over naar Fast Forward. Gewoon afspelen vertikt ie. Nu heb ik van een huisgenoot een oud cassettebandje gepakt, maar die doet het wel gewoon zoals hem geleerd is. En de adapter werkt ook gewoon in zijn cassettedeck. Het probleem ligt dus bij mijn autoradio. Heeft iemand een idee hoe ik die autoradio netjes opgevoed krijg zodat hij die adapter ook normaal behandelt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Cassette adapter autoradio

volgens mij zijn er (kennelijk) radio's die bij het invoeren van een cassette even spoelen om de tape op spanning te krijgen in plaats van dat te doen door gewoon af te gaan spelen.

Het signaleren van een gespannen bandje zou op 2 manieren kunnen gebeuren:
  • het meten van de weerstand (de kracht die het kost om te spoelen) op de aangedreven as: bij een bepaald krachtniveau wordt op afspelen overgegaan
  • beweging van de volgende as registreren: op het moment dat het andere asje ook gaat draaien wordt de kracht van het spoelen kennelijk via de tape overgebracht, en is deze dus op spanning. Vervolgens wordt afgespeeld.
Wellicht helpt het dus om ofwel het wieltje van weerstand te voorzien ofwel iets te bedenken waardoor het andere asje ook gaat draaien (tandwieltje er tussen). Hoe dan ook: dat wordt hobbyen vrees ik...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Cassette adapter autoradio

De andere as die draait mee, het is verbonden via een systeem van tandwieltjes. Ik kan wel eens kijken of ik op de een of andere manier de weerstand kan verhogen, maar dat zal inderdaad een hobbyen worden ja...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Cassette adapter autoradio

Ter aanvulling: mijn 2 opties van spanning meten zijn gebaseerd op logisch nadenken. Ik heb geen idee of 1 of beide van deze opties ook daadwerkelijk wordt gebruikt, en zo ja welke dat is.

Kennelijk is het meten van meedraaien van het andere asje iets wat in de praktijk wordt gedaan, anders zouden ze dat niet zo hebben ontworpen. Nu ik het hierover heb: dat zou echter ook dienst kunnen doen om de speler af te laten slaan bij het op het einde lopen van het bandje (waarbij het afslaan wordt voorkomen door middel van de tandwieltjes)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Cassette adapter autoradio

Ik ga er van het weekend eens mee stoeien, ik hoop dat ik er op de één of andere manier uit kom. In elk geval bedankt voor de tips!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer