Springen naar inhoud

Opzegtermijn ADSL

• Log in om te kunnen reageren

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 15:11

Ik heb nu internet van Scarlet, maar nu gaan we misschien overstappen naar Dommel. We zijn de slechte dienstverlening kotsbeu en erg goed is mijn adsl lijn ook niet.

Maar ik snap niet goed hoe die opzegtermijnen in elkaar zitten:

Voor het afnemen van Scarlet sluit u een contract af voor een jaar. U kunt uw contract schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Een andere site:

U hebt een abonnement ’Scarlet ADSL’.

Wat moet u doen?

1. Open de modelbrief: Klik hier.

2. Pas de velden aan.

* Controleer de datum.

* Geef uw naam, voornaam en adres.

3. Druk het document af en onderteken het.

4. Stuur het document aangetekend naar SCARLET. De Algemene Voorwaarden voor ADSL van 01/02/2005 (zie www.scarlet.be) voorzien een minimumverbintenis van één jaar te rekenen vanaf de dag waarop Scarlet de aanvraag goedkeurde.

U hebt twee mogelijkheden om uw contract met Scarlet wettelijk op te zeggen:

* 30 dagen vóór het verstrijken van de minimumtermijn van één jaar (te rekenen vanaf de verjaardag van het contract);

* op elk moment na het verstrijken van de minimumtermijn met een vooropzeg van 30 dagen.

Uw opzegging is slechts geldig per aangetekend schrijven.

Beslist u om uw contract op te zeggen vóór de minimumtermijn van één jaar? Dan moet u 50% van het resterende abonnementsgeld aan Scarlet betalen.

Betekent dit dat we een maand zonder internet zullen zitten? Of dat we een maand gaan moeten betalen zonder internet van SCarlet te krijgen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 december 2006 - 15:21

Nee, dat wil zeggen dat je minstens een maand voor de datum dat je afgesloten wil worden dit aan Scarlet duidelijk moet hebben gemaakt. Hierbij worden de volgende scenario's onderscheiden:
  • minumumtermijn (van 1 jaar) nog niet voorbij
    • zsm opzeggen: je betaalt 50% van het restant van de minimumtermijn
    • direct na afloop van de minimumtermijn
      dit moet wel minstens 30 dagen voor afloop van de termijn zijn doorgegeven
  • minimumtermijn wel voorbij: als je NU opzegt kan je op zijn vroegst over 30 dagen worden afgesloten
Ongeveer een jaar geleden ben ik ook overgestapt van de ene naar een andere provider. Bij ADSL is het echter zo dat een nieuwe lijn pas kan worden aangesloten als de oude is vrijgegeven. Dit kan nog een aantal dagen duren nadat de lijn is afgesloten. Wanneer dit nog niet gedaan is wordt de gehele aanvraagprocedure gestopt en krijg je schriftelijk melding, maar daar gaat dus weer tijd overheen. Advies: als je je contract opzegt per datum x, geef bij de nieuwe provider dan als startdatum x + 5 a 7 aan of zoiets. Je zit dan dus wel een weekje zonder internet.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 15:40

Als ik op x opzeg, en op x+5 a 7 dan een aanvraag indien bij een nieuwe provider, dan zou het op x + 5 a 7 toch nog ongeveer 25 dagen moeten duren voor de lijn is afgesloten en dit proberen we toch te vermijden?

We hebben Scarlet al meer dan een jaar dus dat is gen probleem.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 december 2006 - 16:27

Als ik op x opzeg, en op x+5 a 7 dan een aanvraag indien bij een nieuwe provider, dan zou het op x + 5 a 7 toch nog ongeveer 25 dagen moeten duren voor de lijn is afgesloten en dit proberen we toch te vermijden?

Mijn voorbeeld was niet volledig, ik zal 'm even uitwerken:
  • Je stuurt je opzegbrief op en deze ontvangen zij op dag y
  • daarin vraag je om het contract op te zeggen per (>) y + 30
  • VOOR het verstrijken van y+30 vraag je bij een andere provider een nieuw account aan
  • Hierbij geef je als aansluitdatum op: y + 30 + 7
Of in data:
  • Je stuurt je opzegbrief eind december, deze ontvangen zij op of voor 1 januari
  • daarin vraag je om het contract op te zeggen per 1 februari
  • (ruim) VOOR 1 februari vraag je bij een andere provider een nieuw account aan
  • Hierbij geef je als aansluitdatum 7 februari op
Zo zit je de 1e week van februari zonder internet.

Nog even een toelichting op die termijn van 7 dagen:
Op de 1 of andere manier duurt het "vrijgeven" van een lijn 3 dagen. In mijn geval was de oude provider dat vergeten. De nieuwe provider probeert dan een nieuwe lijn te openen, maar dat gaat dus niet. Het aanvraagproces wordt stilgelegd (men probeert het niet automatisch nog een keer), en je krijgt een paar dagen later per brief het bericht dat de aanvraag is mislukt. Je mag dan met je oude provider gaan bellen om het vrijgeven alsnog te regelen, vervolgens moet je opnieuw een aanvraag indienen (wat bij mij niet ging omdat er nog een aanvraag open stond, ook al was deze stilgelegd). Dus dan moet je eerst de originele aanvraag laten vervallen zodat de nieuwe kan worden opgestart.

Als je dus zeker wil zijn van je zaak bel je Scarlet op 2 februari op om te vragen of het proces van de lijn vrijgeven is opgestart. Zo niet, dan hebben ze nog 1 dag de tijd om dat alsnog te doen. Je hebt echter ook het risico dat als jij je nieuwe provider zegt dat je per 7 februari een verbinding wilt hebben, zij al op 5 of 6 februari proberen dat te realiseren, maar pas op 7 februari dataverkeer toestaan. Vandaar dat je niet voor 7 februari je nieuwe contract in moet laten gaan.

In Nederland is men (onder druk van de Opta die toeziet op eerlijke/vrije marktwerking) bezig om deze gang van zaken de verantwoordelijkheid te maken van de provider, zoals dat ook al het geval is bij omzetten van een GSM abonnement. Zoals je ziet is er nu immers een behoorlijke drempel om al dat gedoe aan te gaan.

Nog wat tips voor een goede ADSL-verbinding: plaats je splitter/modem zo dicht mogelijk bij waar het signaal binnenkomt, en doe dat zo netjes mogelijk. Ik heb een oud huis, waar wat oude draden ergens door elkaar gedraaid binnen kwamen, daar was een telefoondraadje van een halve meter opgezet met een kroonsteentje, en daarna zat het modem. De modemstatistieken gaven aan dat de handshake op een relevant lagere snelheid was dan mogelijk (dit is overigens iets anders dan de reeel haalbare snelheid).
Om dit te verhelpen heb ik alles gefatsoeneerd: binnenkomende oude draden ontfrommeld en wat uit elkaar geleid (minder onderlinge storing door elektromagnetische velden) en heb ik ze aan een nieuwe draad vast gesoldeerd (en er een krimpkousje omheen gedaan). Vervolgens een stukje draad van een decimeter en daar kwam de splitter. Et voila: handshake op maximale snelheid :)

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 18:51

Ik weet het, ik heb een hele tijd met traaage verbinding gezeten (een jaar ofzo). Toen viel het helemaal weg, een paar keer gebeld naar Scarlet, maar zij wisten natuurlijk van niets. Toen heb ik van de buren gehoord dat ze draden waren aan het herleggen in een naburige straat. Enkele dagen later waren de werken afgelopen en had ik maximale snelheid.
Ik was razend dat het probleem zo eenvoudig was en dat Scarlet van niets wist.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2006 - 19:10

Mss kwam dat werk niet uit van Scarlet en waren ze er dus ook niet van op de hoogte?

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 20:06

Dat kan zijn. Maar ik vind het toch erg dat ik zolang op een oplossing heb moeten wachten.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 12 december 2006 - 20:44

Het lijkt me sterk dat zo'n maatschappij niet ingelicht wordt als er werkzaamheden zijn aan hun infrastructuur.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures