Springen naar inhoud

[ Elektriciteit ] Aanpassingstransformator

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 20:40

Hallo,

Wat doet een aanpassingstransformator nu precies?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 21:04

Die heeft een secundaire spoel waarbij je zelf de spannings sterkte kunt instellen,van:
0-V T/m maximale voltage,dmv een schuif-kontakt over de wikkelingen die naar gelang de plaats vd schuif kontakt maakt met een bepaald aantal windingen en de spanning verhoogd bij veel windingen en verlaagd als je aansluit op weinig windingen.Terwijl 1 aansluitpunt aangesloten en permanent gefixeerd zit op een vd 2 aders,en het andere kontaktpunt een verschuifbaar kontakt-punt is over de windingen.
Stop de overbevolking

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 21:30

Ah, ok. In mijn cursus stond een hele beknopte en onoverzichtelijke uitleg;

Nu heb ik eigelijk nog een vraag over trafo's. Namelijk over het vectordiagram van een ideale transformator:

Geplaatste afbeelding

Tussen I1 en U1 is er een faseverschuiving van minder dan 90°. Hoe kan dit? Normaal moet de faseverschuiving in het ideale geval toch 90° zijn. Kan iemand mij hier een verklaring voor geven?

Bedankt

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 21:33

Hallo,

Wat doet een aanpassingstransformator nu precies?

Bedankt

Dit is geen simpel verhaal.
Het gaat in het algemeen om impedantie aanpassingen. In en uitgangsimpedanties moeten gelijk zijn voor de optimale signaaloverdracht. Bij hoogfrequent signalen komt daar nog bij dat je reflecties kunt krijgen als de impedanties niet op elkaar afgestemt zijn.
Vroeger had je voor de TV hoogohmige antennekabels gebalanceerd 300Ohm en tegenwoordig gebruiken we (thuis) uitsluitend 75Ohm coax (ongebalanceerd). Door het toepassen van een aanpssingstransformator kan men de 300Ohm kabel toch op 75Ohm systemen aansluiten. De impedantie is dus aangepast.
In de audio wereld gebruikt men het ook om uitgangsimpedanties van versterkers aan te passen op de luidspreker.

Hier nog een leuke link:
http://tips-en-trucs...k.info/antenne/
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 21:34

Die heeft een secundaire spoel waarbij je zelf de spannings sterkte kunt instellen,van:
0-V T/m maximale voltage,dmv een schuif-kontakt over de wikkelingen die naar gelang de plaats vd schuif kontakt maakt met een bepaald aantal windingen en de spanning verhoogd bij veel windingen en verlaagd als je aansluit op weinig windingen.Terwijl 1 aansluitpunt aangesloten en permanent gefixeerd zit op een vd 2 aders,en het andere kontaktpunt een verschuifbaar kontakt-punt is over de windingen.

Dit is een variac
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 december 2006 - 23:50

Tussen I1 en U1 is er een faseverschuiving van minder dan 90°. Hoe kan dit? Normaal moet de faseverschuiving in het ideale geval toch 90° zijn. Kan iemand mij hier een verklaring voor geven?

Als de trafo secundair onbelast is gedraagt hij zich primair als een smoorspoel. De faseverschuiving tussen I1 en U1 is dan bijna 90 graden. (bijna, omdat de spoel niet ideaal is, er is ook nog een beetje ohmse weerstand)
Maar zodra je secundair gaat belasten splitst de primaire stroom zich in twee componenten. De ene, die zorgt voor de magnetisering, blijft op bijna 90 graden staan, de andere, die overdraagt naar de secundaire, ligt in fase met de spanning.
Hoe de resulterende hoek uitpakt hangt af van de soort belasting die er secundair aanhangt. Als de secundaire nominaal ohms is belast zullen stromen en spanningen vrijwel in fase zijn, aangezien de magnetiseringsstroom verwaarloosbaar is t.o.v. de nominale stroom.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 10:33

Ik begrijp niet hoe het komt dat de stroom die overdraagt naar de secundaire in fase ligt met de spanning U1. Het is toch zo dat (in het ideale geval) de stroom door een spoel en de spanning erover 90° in fase verschoven zijn. Waar zit de fout in mijn redenering dan?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 december 2006 - 10:38

Waar zit de fout in mijn redenering dan?

Een transformator is niet hetzelfde als een spoel.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 11:23

Is het dan omdat E1 en de "overdraagstroom" In tegenfase zijn volgens de wet van lenz en dus ook deze stroom in fase is met U1?

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 13:09

Ik probeer even te begrijpen hoe het nu zit. Kijk eens of mijn denkproces klopt:

U1 is de bronspanning die je aanlegd aan de primaire. Deze gaat zorgen voor een magnetiseringsstroom en een wisselflux, beide 90° naijlend op U1. Die wisselflux zal in de primaire en in de secundaire een spanning induceren die 90° naijlt op de flux en dus tegengesteld is aan U1. De primaire inductiespanning heet E1, de secundaire inductiespaning heet E2. E1 en E2 zijn dus in fase. De inductiestroom die hiermee gepaard gaat zal dus volgens de wet van lens tegengesteld zijn aan de inductiespanningen. Dus de stroom in de primaire kring I1 en de stroom in de secundaire kring I2 zijn beide 180° verschoven tov U1.

En toch staat er in mijn boek dat de stroom in de primaire kring en de stroom in de secundaire kring, I1 en I2, tegengesteld zijn aan elkaar. Dit snap ik echt niet

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 15:29

De stroom I1 in de pr spoel ijlt 90 graden na op de aangelegde bronspanning.
De tegen emk neemt recht evenredig toe met de stroomsterkte I1.
De tegen emk = wisselflux. en is rechtevenredig met stroom I1.
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 december 2006 - 21:18

Cerium,

De beide spanningen hebben dezelfde richting, omdat ze voortkomen uit dezelfde fluxwisseling.
De stromen zijn tegengesteld, omdat ze elkaar compenseren. Zodra de secundaire stroom toeneemt, zal de primaire stroom ook toenemen in de tegengestelde richting, om de totale fluxveroorzakende stroom gelijk te houden.
De primaire en de secundaire stroom staan dus vectorisch bijna in oppositie. Het verschil is dat de primaire stroom ook nog een component heeft die 90 graden naijlt op de spanning, dat is de magnetiseringsstroom.

Je kunt het ook zo bekijken: de primaire stroom wordt van buitenaf opgelegd, de secundaire stroom vindt zijn oorzaak binnenin de trafo, in de secundaire spanning.

De fasehoek tussen stroom en spanning is niet perse 90 graden. Die wordt nl. bepaald door de belasting aan de secundaire kant. Als die belasting ohms is, dan zijn secundaire spanning en secundaire stroom in fase. De primaire stroom en de primaire spanning zijn dan in tegenfase. Even afgezien van dat beetje stroom voor de magnetisering. Maar zoals eerder gezegd, die magnetiseringsstroom is in grootte verwaarloosbaar t.o.v. de nominale stroom van de transformator.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures