azerty-querty

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 314

azerty-querty

Ik heb een eigenaardigheidje aan mijn computer gemerkt. Omdat ik in informatica moet werken met een querty-toetsenbord en ikzelf een azerty heb, heb ik tijdelijk mijn computer omgeschakeld naar querty, zodat ik iets vlotter kan werken tijdens de informaticalessen. Nu kan ik al redelijk goed met querty werken en schakelde ik mijn computer recentelijk weer om naar azerty. Het is nu zo dat als ik mijn computer opstart, ik nog steeds mijn wachtwoord in querty moet typen. Als ik mijn computer in stand-by gezet heb, moet ik mijn wachtwoord in azerty typen en voor de rest is alles in azerty. Het is voor mij geen probleem, maar ik vraag me toch af hoe dat komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: azerty-querty

Ga in je configuratiescherm naar Landinstellingen. Kies daar voor het tabblad Talen en klik op Details... Daar moet je kiezen voor het schema Nederlans - Belgisch (punt). Dat eerste is voor je taalinstelling, het tweede voor je toetsenbord. En als ik het goed heb is Belgisch (punt) degene voor Azerty-toetsenborden. Pin me er echter niet op vast, ik ben volbloed Nederlander. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: azerty-querty

Ja, op die manier heb ik het 2 keer omgezet: 1 keer van azerty naar querty en 1 keer van querty naar azerty. Het rare is dat alles nu azerty is, behalve als ik mijn wachtwoord moet intypen wanneer ik de computer opstart (en niet wanneer hij standby stond).

(wat is trouwens het verschil tussen belgisch punt en belgisch komma?)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: azerty-querty

Ja, op die manier heb ik het 2 keer omgezet: 1 keer van azerty naar querty en 1 keer van querty naar azerty. Het rare is dat alles nu azerty is, behalve als ik mijn wachtwoord moet intypen wanneer ik de computer opstart (en niet wanneer hij standby stond).
Ik denk dat dit komt doordat het persoonlijke instellingen zijn. Die worden pas geladen nadat je ingelogd hebt. Je kan proberen in te loggen als Administrator (als je daar rechten voor hebt) en dan het zelfde trucje uit te halen als ik in mijn bovenstaande post beschrijf. Goede kans dat het dan wel werkt.
(wat is trouwens het verschil tussen belgisch punt en belgisch komma?)
Ik zou het niet weten, ik heb dat van Belgisch (punt) ook alleen maar van horen zeggen. Zoals gezegd, ik ben geen Belg en ik heb nog nooit een Azerty-toetsenbord van dichtbij bekeken. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: azerty-querty

euhm, ik ben administrator (geloof ik toch), het is mijn eigen computer en ik heb maar 1 account.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: azerty-querty

Ik heb een eigenaardigheidje aan mijn computer gemerkt. Omdat ik in informatica moet werken met een querty-toetsenbord en ikzelf een azerty heb, heb ik tijdelijk mijn computer omgeschakeld naar querty, zodat ik iets vlotter kan werken tijdens de informaticalessen. Nu kan ik al redelijk goed met querty werken en schakelde ik mijn computer recentelijk weer om naar azerty. Het is nu zo dat als ik mijn computer opstart, ik nog steeds mijn wachtwoord in querty moet typen. Als ik mijn computer in stand-by gezet heb, moet ik mijn wachtwoord in azerty typen en voor de rest is alles in azerty.
Ik neem aan dat je qwerty bedoelt. Welke Windows versie gebruik je? Windows 98 maakt bijvoorbeeld gebruik van 2 opstartbestanden autoexec.bat en config.sys. In autoexec.bat kun je een landcode opgeven waar het toetsenbord op zijn beurt weer gebruik van maakt (correct me if i'm wrong), bijv:

mode con codepage prepare=((850) C:WINDOWSCOMMANDega.cpi)

mode con codepage select=850

en in config.sys:

Country=031,850,C:WINDOWSCOMMANDcountry.sys

Als ik me niet vergis kan Windows XP ook van deze bestanden gebruik maken, hoewel deze bestanden standaard leeg zijn. Controleer in ieder geval even of deze bestanden al dan niet leeg zijn. Maar ik ben bang dat dat niet de oorzaak van het probleem is.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: azerty-querty

qwerty, inderdaad, domme fout :) . Ik gebruik windows xp. euhm, ik zal even kijken naar die bestanden (vraag me wel af waar ik die vind, maar wie zoekt, die vindt :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: azerty-querty

euhm, ik ben administrator (geloof ik toch), het is mijn eigen computer en ik heb maar 1 account.
Je bent weliswaar "beheerder van deze computer", maar da's niet hetzelfde als administrator. Ik ging er even vanuit dat je dit zou weten. Mijn fout, sorry.

Wat je moet doen om als administrator in te loggen is je computer resetten, en het opstartmenu tevoorschijn toveren. Dit moet je al vrij vlot na het opstarten doen, vlak voordat het Windowslogo op de zwarte achtergrond verschijnt. Meestal doe je dit met F8 of F10 ofzo. Dit moet iig aangegeven worden tijdens de opstartcyclus. Goed opletten dus.

Als je vervolgens dit opstartmenu krijgt moet je kiezen voor veilige modus. Netwerkmogelijkheden maakt niet uit, je gebruikt het iig niet hiervoor. Je computer start verder op tot aan het welkomstscherm waar je moet inloggen. Hier staat nu als het goed is ook de administrator bij. Selecteer deze en voer eventueel het bijbehorende wachtwoord in als je die gedefinieerd hebt. Doe vervolgens zoals ik eerder heb beschreven in mijn eerste post.

Succes!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.165

Re: azerty-querty

Helaas kan je in het Nederlandstalige Vlaanderen onder invloed van de Franstalige Walen bijna alleen maar azerty-toetsenborden kopen :)

Dat is nogal ambetant als je op een qwerty-toetsenbord hebt leren blindtypen.

Ik heb al veel gedoe met mijn toetsenborden gehad. Eerst had ik een qwerty-toetsenbord dat typte als een azerty-toetsenbord (mogelijk doordat ik België als land had gekozen bij de installatie, wist ik veel als leek), daarna had ik een azerty-toetsenbord wat ik maar niet kon instellen als een qwerty-toetsenbord, de software en Windhoos stonden het niet toe, ook niet enkel voor de huidige sessie, ik had het zowel via de software als via het configuratiescherm geprobeerd.

Nu heb ik een azerty-toetsenbord wat typt als een qwerty-toetsenbord. Nu is dat geen probleem meer maar ik had nogal moeite om bepaalde tekentjes te leren kennen omdat ze niet overeenkomen met het toetsenbord.

Kunnen ze in Vlaanderen (toch Nederlandstaligen :) ) niet alsjeblieft gewoon standaard qwerty-toetsenborden verkopen :) :)

Wat heb ik met dat stomme Frans te maken :)

Zo, deze frustratie is eruit :)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: azerty-querty

Als het goed is kun je de landen instellingen gewoon wijzigen zoals ik in mijn eerste post heb beschreven:

Ga in je configuratiescherm naar Landinstellingen. Kies daar voor het tabblad Talen en klik op Details... Daar moet je kiezen voor het schema Nederlans - Verenigde Staten (Internationaal) Dat eerste is voor je taalinstelling, het tweede voor je qwerty toetsenbord. Als je zeker wilt zijn dat alles goed gaat, moet je inloggen als administrator (zie mijn voorgaande post) en het daar ook goed zetten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12

Re: azerty-querty

Alle bovenstaande antwoorden zijn wel correct, maar er wordt iets over het hoofd gezien! Ik ken weinig van wetenschap, maar gelukkig ken ik als pc-technieker wel iets van computers ;-)

Uw probleem is in feite een schoonheidsfoutje van microsoft :wink: Uw keyboard instellingen zijn wel veranderd voor u 'als gebruiker', maar wanneer uw pc opstart en nog niet ingelogd is, is uw gebruiker nog niet actief, en dus ook uw instellingen niet. Dan worden de 'default' instellingen gebruikt!

Oplossing:

Als je naar landinstellingen gaat in configuratiescherm, onder het tabblad 'geavanceerd', staat er onderaan een optie 'Deze instellingen op de huidige gebruikersaccount en op het standaardgebruikersprofiel toepassen.' Dit moet je aanvinken en 'toepassen' klikken.

Er is een kans dat het nu reeds in orde is! Maar terug zitten we met een schoonheidsfoutje van microsoft ;-) Het kan ook dat het niets uitmaakt, lol. Dan maar de goede oude register truk toepassen!

Voer volgende stappen uit:

(Als je mij vertrouwt, kan je ook gewoon de volgende register aanpassing uitvoeren op uw pc. Enkel windows XP! http://users.telenet.be/sam.vdb/BEkeyboard.reg )

1. Ga naar Start, uitvoeren. Typ 'regedit', en klik 'ok'

2. Ga naar HKEY_USERS.DEFAULTKeyboard LayoutPreload

3. Verander de waarde (van sleutel '1') naar '00000813'

Wil je de numlock ook standaard aan bij starten? Om numlock te activeren bij startup, voer volgende stappen uit:

(Als je mij vertrouwt, kan je ook gewoon de volgende register aanpassing uitvoeren op uw pc. Enkel windows XP! http://users.telenet.be/sam.vdb/numlock.reg )

1. Ga naar Start, uitvoeren. Typ 'regedit', en klik 'ok'

2. Ga naar HKEY_USERS.DEFAULTControl PanelKeyboard

3. Verander de waarde van 'InitialKeyboardIndicators' van 0 naar 2!


Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: azerty-querty

bedankt iedereen voor jullie antwoorden

ik heb de eerste oplossing van effection gevolgd en alles is nu weer azerty (zoals het oorspronkelijk was).

(mij inloggen als administrator lukte mij niet en die opstartbestanden vond ik niet :?: ik ben niet echt een computertalent :) iets aanvinken in een dialoogvenster lukt me nog net :) ).

Berichten: 12

Re: azerty-querty

graag gedaan :wink:

-slotje-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: azerty-querty

Alle bovenstaande antwoorden zijn wel correct, maar er wordt iets over het hoofd gezien! (...) Uw keyboard instellingen zijn wel veranderd voor u 'als gebruiker', maar wanneer uw pc opstart en nog niet ingelogd is, is uw gebruiker nog niet actief, en dus ook uw instellingen niet. Dan worden de 'default' instellingen gebruikt!
Dat zeg ik hier toch? Jouw oplossing werkt ook trouwens hoor, daar wil ik niet aan afdoen.
-slotje-
Die functie is alleen voor main moderators en beheerders weggelegd. :)

Bovendien kunnen hier nog best soortgelijke vragen behandeld worden, en we houden dit soort info graag centraal.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 35

Re: azerty-querty

Helaas kan je in het Nederlandstalige Vlaanderen onder invloed van de Franstalige Walen bijna alleen maar azerty-toetsenborden kopen

Dat is nogal ambetant als je op een qwerty-toetsenbord hebt leren blindtypen.

Ik heb al veel gedoe met mijn toetsenborden gehad. Eerst had ik een qwerty-toetsenbord dat typte als een azerty-toetsenbord (mogelijk doordat ik België als land had gekozen bij de installatie, wist ik veel als leek), daarna had ik een azerty-toetsenbord wat ik maar niet kon instellen als een qwerty-toetsenbord, de software en Windhoos stonden het niet toe, ook niet enkel voor de huidige sessie, ik had het zowel via de software als via het configuratiescherm geprobeerd.

Nu heb ik een azerty-toetsenbord wat typt als een qwerty-toetsenbord. Nu is dat geen probleem meer maar ik had nogal moeite om bepaalde tekentjes te leren kennen omdat ze niet overeenkomen met het toetsenbord.

Kunnen ze in Vlaanderen (toch Nederlandstaligen ) niet alsjeblieft gewoon standaard qwerty-toetsenborden verkopen

Wat heb ik met dat stomme Frans te maken

Zo, deze frustratie is eruit

Mijn gedacht :wink: :wink:

Reageer