Springen naar inhoud

[evolutieleer] De Pinguin

• Log in om te kunnen reageren

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 21:47

De vraag is kort, maar mss wel krachtig:

Ik vraag me af hoe komt het dat de Pinguin zich niet op het noordelijk halfrond vertoeft? (Ik stel me deze vraag sinds ik heb gezien dat er pinguins op de galapalos eilanden (=+/- evenaar) zijn).
Don't try the above at home!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 22:15

hoe krijg je t voor elkaar! dat was ik me gister ook aan het afvragen en ben tot exact dezelfde conclusie (dat zal al best wel hoog zitten) gekomen, maar waarom niet hoger? geen idee, ik was van plan die vraag hier ook neer te zetten :)
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 22:31

Wilde gok:

Vanaf de zuidpool loopt er een golfstroom rechtstreeks naar de galapagos eilanden (om daarna af te buigen naar het westen). Ik weet niet of pinguins ook voor komen aan de oost kust van Zuid Amerika, want dat zou deze theorie naar de prullenbak doen verhuizen omdat daar de stroming juist zuidwaarts staat.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2006 - 23:56

Geplaatste afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Freddie

Freddie

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 00:16

Zoals bij de meeste niet-vliegende vogels zal ook het leefgebied van de PinguÔn wellicht grotendeels bepaald worden door de aan -of afwezigheid van landroofdieren. De meeste PinguÔn soorten leven in gebieden waar (althans van nature) geen landroofdieren voorkomen; Antarctica, Galapagos, Falklands, Nieuw-Zeeland, enz. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, de Afrikaanse PinguÔn en aan het kaartje te zien ook twee Zuid-Amerikaanse soorten, maar toch denk ik dat voor een PinguÔn het Noordpoolgebied te gevaarlijk zou zijn door de aanwezigheid van ijsberen, poolvossen en Arctische wolven.

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 09:15

maar toch denk ik dat voor een PinguÔn het Noordpoolgebied te gevaarlijk zou zijn door de aanwezigheid van ijsberen, poolvossen en Arctische wolven.

Je hebt het over het noordpoolgebied, maar ik vraag me af waarom bv de pinguin niet ergens op tenerife heeft gevestigd.

Vanaf de zuidpool loopt er een golfstroom rechtstreeks naar de galapagos eilanden (om daarna af te buigen naar het westen). Ik weet niet of pinguins ook voor komen aan de oost kust van Zuid Amerika, want dat zou deze theorie naar de prullenbak doen verhuizen omdat daar de stroming juist zuidwaarts staat.

Volgens de site die ik heb geraadpleegt (hier vallen het aantal pinguins aan de oostkust van Z-Am nog goed mee.
Maar is de zeestroming in de loop van de geschiedenis niet veranderd nu en dan?

Een ander mogelijk theoriebeginsel is dat de pinguin ongeveer 65 milj. jaar (begin Paleoceen) geleden is ontstaan, en dat de verbinding N en Z-Am er pas 2 milj jaar is (Begin Plioceen).
Don't try the above at home!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures