[geluid] frequenties en toonladders

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Jan van de Velde schreef:@yogy

Interessant, zo had ik het nog niet op papier gezien. Als je toch bezig bent, (ik heb nooit muziek gestudeerd): wil je aub eens even dat verhaaltje afmaken op het gebied van die 12 semitonen en welke van die 12 zijn de do re mi etc, en wat je bedoelt met die 4 in A4 en B4?? :)
Jan, in Binas (havo/vwo) staat een handig tabelletje met uitleg. Ook over terts en al die meuk. Het is niet mijn ding; want ik vind het meer een muziekles dan echt natuurkunde soms [rr]

[url=http://Klik!]Afbeelding[/url]
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Moet ik toch eens een weekendje gaan zitten om mijn BINAS eens een keer goed door te nemen. Weet je dat die pagina me nooit was opgevallen [rr] ? Terwijl ik die tabel ertegenover, over geluidsdruk en intensiteit, al vaker gebruikt heb......

Kun je trouwens ook zien dat mijn kennis van muziek vooral passief is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Het laatste woord modus:

als je zegt dat frequentie logaritmisch is met grondtal 2 verklaart dat niet dat dat rond grondtal 440 Hz is, het enigste wat het is, is exponentieel.

Berichten: 138

Re: [geluid] frequenties en toonladders

De grafische equalizer van mediaplayer heeft regelschuiven voor 31, 62, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000 en 16000 Hz.

Die telkenmalige verdubbeling zal wel iets met ons gehoor te maken hebben.
Om geluid in het algemeen te kunnen analyseren en beoordelen is internationaal afgesproken het hoorbare deel van het geluidspectrum onder te verdelen in 10 oktaafbanden.

Hierbij is inderdaad wel met een scheef oog gekeken naar de muziekwereld, waar ook het klavier van een piano of orgel onderverdeeld is in oktaven.

waarbij een oktaaf weer is onderverdeeld in 12 tonen of zoals ik hier las semitonen.(ik ben geen musicus)

Voor zover ik weet verschillen 2 opeenvolgende tonen op een klavier ongeveer een factor 1,06 en 1,06^12=2 , zodat de frequentie van de hoogste toon in een oktaafband 2 keer zo hoog is als die van de laagste toon.

Bij de internationale indeling in oktaafbanden kent men aan een oktaafband een middenfrequentie fm toe en heeft men gekozen voor makkelijk te hanteren getallen zoals 1000 Hz, 2000 Hz enzovoort.

Voorts ligt ook de resonantiefrequentie van de menselijke gehoorgang in de buurt van 2000 Hz

Voor de onderfrequentie in een oktaafband geldt f1=fm/wortel2 en de bovenfrequentie is f2= fm*wortel2.

Voor een nauwkeuriger analyse wordt een oktaafband nog weer in 3 delen verdeeld, de zogenaamde tertsbanden.

De keuze voor het gebruik van de dB schaal ligt minder in de manier waarop ons gehoor geluidsterkte waarneemt dan wel in de dynamiek van de maximale geluidsterkte.

De gehoordrempel ligt bij 2x10^-5 Pa (bij 1000Hz) en maximaal is 1/2x 10^5 Pa mogelijk (volledig vacuum), een dynamisch bereik in de ordegrootte van 10^10 dus.

Fysiek betekend een verdubbeling van de geluiddruk bij fase onafhankelijke geluidbronnen een verhoging van 3 dB en bij fase afhankelijke bronnen 6 dB, echter het menselijk oor ervaart bij fase onafhankelijke bronnen ongeveer 10 dB als een verdubbeling in de geluidsterkte.

Dus de gevoeligheid van ons gehoororgaan loopt niet parallel met de decibel schaal.

Pas ook op met het gebruik van geluidintensiteit en geluiddruk door elkaar.

Geluiddruk is een drukgrootheid die we kunnen meten en waarnemen, geluidintensiteit is een vectoriele vermogensgrootheid die we niet direct met ons gehoor kunnen waarnemen, en alleen via metingen en berekeningen te bepalen.

wat wij in het dagelijks leven als geluidsterkte ervaren is geluiddrukniveau en geen intensiteitsnivea.

Berichten: 2

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Als muzikant wil ik ook even toevoegen, dat de genoemde toonladder met whole tones en semitones opgaat voor alle muziek uit de wereld, maar dat er ook chinese ladders zijn met kwarttones. Ook in de blues heb je een ladder die dat heeft. Maar dat wordt bijna nooit gebruikt.

Los van het natuurkundige verschijnsel dat noten logaritmisch moeten zijn om goed te klinken (waarschijnlijk omdat onze oren/hersenen niet van variabele faseverschillen houden), is het ook interessant te weten hoe het komt dat bepaalde noten bepaalde gevoelens kunnen oproepen. Speel een C akkoord, bestaande uit de 1e 3e en 5e noot uit de Cmajeur ladder (CDEFGABC), dus CEG. Voeg daar dan de 7e aan toe, de B, dan maakt hij het dromeriger. Voeg je daar de 9e aan toe (de D, je blijft doortellen), en hij maakt het gevoel intenser.

Bijv:

Een Amajeur (A)klinkt redelijk vrolijk en vol

Een Amajeur 7 (A7)klinkt zorgelozer ontspannener, wel een beetje wrang

Een Amineur (Am) klinkt iets minder uitbundig blij, maar wel mooi vol akkoord

Een Amineur 7 (Am7)klinkt verdrietig, maar wel met een gevoel van 'ik kan er ook niks meer aan doen' zorgeloos.

Een Amineur met alleen een 9e (Am add9) klinkt intens verdrietig, zeer dramatisch

Een Amineur met 7 en 9 (Am9) werkt teveel emotie op om te kunnen omschrijven, zie het als iets triests met wel volle hoop erachter, een soort opbouwend akkoord.

Of dit iets toevoegt aan de discussie, ik denk het niet, maar het maakt het wel een stuk interessanter hoe het zit met die frequenties en wat ze allemaal teweeg kunnen brengen. En misschien valt er verschil op te maken uit verschillende golfpatronen.

ps. aanvullende theorie:

Als C majeur uit de noten C E G bestaat, dan bestaat C mineur uit C D# G, de derde (de terts) gaat dan een half nootje omlaag.

Reageer