Springen naar inhoud

Wie of wat zijn belzebub,Lucifer en dergelijken?

• Log in om te kunnen reageren

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2006 - 13:14

Wat is eigenlijk het verschil tussen Belzebub, Lucifer, De duivel, Demonen, schepsels der duisternis?

Ik had eens gelezen dat Belzebub een vreselijk olifantachtig monster is en de andere keer dat hij gewoon de opperduivel is.
En de andere? Daar kan ik niet echt een beeld op plakken.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 december 2006 - 13:50

Het antwoordt op die vraag er helemaal afhankelijk van welke religie je als context gebruikt en zelfs dan nog meestal de substroming daar binnen.

In mijn interpretatie is de duivel, Satan, een machtige engel die lang geleden een tegenstander van god, zijn schepper, werd. Satan betekend tegenstander en duivel betekend lasteraar, aangezien hij lasterlijk spreekt over god tegen de mensen en tegelijk de mensen belasterd tegenover god. De demonen zijn engelen die de kant van satan gekozen hebben: "zonen van god" die hun rechtmatige positie verlaten hebben.

Aangezien engelen, personen die als geest (wegens een gebrek aan een betere term) geschapen zijn, geen stoffelijk lichaam (zoals ons) hebben kunnen wij ons eigenlijk geen voorstelling maken van hoe ze er uit zouden moeten zien. In de bijbel nemen de engelen van tijd tot tijd vele vormen aan: van lichtgevende (vaak gevleugelde) mensachtige wezens tot daadwerkelijk tastbare pseudo-lichamen. Maar dit is hoofdzakelijk bedoeld om de communicatie te vereenvoudigen en geeft niet echt een indicatie van hun daadwerkelijke uiterlijk. Voor de demonen geldt hetzelfde: Alle beschrijvingen over draken, slangen, hel en duisternis zijn figuurlijk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 december 2006 - 14:32

Curix, volgens mij zit je iets te veel in de Fantasyboeken van R.E. Feist.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Anamortana

Anamortana

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2006 - 15:53

Belzebub, Lucifer, Satan, De Duivel, een pot nat. De baas van de Hel, zou je hem kunnen noemen. Hij was eigenlijk een engel, om precies te zijn. Maar hij hield niet van dat goeie gedoe en ging her en der wat rotzooi trappen. Daar was God het niet mee eens, dus heeft ie Jezus erop afgestuurd en die heeft hem de hemel uitgeflikkerd. Toen issie zijn eigen cluppie op gaan richten, daar zijn dus die demonen, slaafjes van de Duivel. Maar omdat die club niet echt bekend staat om netheid, moest er dus polshoogte genomen worden. Jezus er weer heen. De Duivel helemaal in paniek, slaafjes naar de poort om ze tegen te houden. Maar Jezus maakt een sierlijk zwiepje met de hand, hup poort valt om boven op de demonen. Duivel vet boos. Dat is een verhaal uit een ongekend bijbelboek, ik ben even vergeten welke het is. Het paste volgens de toenmalige RK-kerk niet in de bijbel, niet bij hun geloof, dus is het weggegooid als oud vuil. Het is overigens een beetje aangepast door mij, als je al gemerkt hebt.
Er is ook nog Bašl. Die word afgedaan als nep god, maar dat was eigenlijk ook de duivel. Bašl is namelijk afgelijd van Bašlzebel, dat is een ander word woord voor Belzebub, wat dus Duivel betekend. De meeste afgoden waren de duivel, alleen door gebruik van een andere naam word er aangenomen dat het gewoon een verklaring voor onweer was ofzo.
-Crap, I'm In The Thirteenth Century- Crusade In Jeans
Proud Mac-user
[Dyslectisch Genie]

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 17:36

volgens mij, was het verhaal als volg:
-vanuit de Gen-verhaal-

toen God een Hemel en Aarde wou scheppen, zei gij:" ik wil Licht"
op dat moment was de Ochtendmorgens Ster geboren. -> Lucifer.
gij was de hoofd aartsengel van alle engelen.
en die zag hoe God alles schepte in 7 dagen tijd.
na de tweede week kwam ie bij God en sprak:" zo'n schepping zou ik ook eens willen doen".
uiteraard werd ie verboden door God. laat ons zeggen: er was spel in het kot :)
- of te wel werd ie uit de hemel gehooid door de Aartsengel MichaŽl
- of te wel heeft Lucifer uit frustratie uit de hemel gesprongen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan

da's een verhaal waar iedereen er wel iets van gehoord heeft, maar waarom al die verschillende namen?:
-voor die tijd "Toren van Babel" sprak iedereen dezelfde taal. maar de mens wou een toren bouwen om de hemel te prezen.
uiterraard was dat het werk van het Kwaad. die wou terug naar de Hemel om boel te zoeken.
maar God was slimmer dan dat, en straft de mens door verschillende talen te spreken. in de hoop dat mensen de taal van het Kwaad niet zou verstaan. helaas...
het kwaad heeft daar iets op gevonden, nl al die verschillende namen.
---

ergens zit er een moraal achter: -volgens mij-
hoe je het wil en draai en keren, het kwaad is niet uit te roeien. vandaar, wees gewaarschuwd. :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

aardbewoner

aardbewoner

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 17:43

De baal cultus is ouder dan de gevestigde religie,s !
En heeft niets met de duivels interpetatie van hun van doen.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Anamortana

Anamortana

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 18:55

Nee, het begin van Bašl was 'god' maar het einde was 'duivel', werkelijk waar. Je zal het niet geloven, maar in die ongekende bijbel verhalen en boeken enzo komt Bašl er nog vaak in voor. Relatief vaak, dan. En daar stond iets over 'de duivelse praktijken van Bašl' of iets dergelijks.
-Crap, I'm In The Thirteenth Century- Crusade In Jeans
Proud Mac-user
[Dyslectisch Genie]

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 22:07

Ik sta werkelijk versteld van de hoeveelheid onzin die jullie hier uitkramen... Als je vragen hebt over bijbelse namen/begrippen, waarom haal je het antwoord dan ook niet uit diezelfde bijbel? Lijkt me nogal voor de hand liggen...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 18:41

Ik sta werkelijk versteld van de hoeveelheid onzin die jullie hier uitkramen... Als je vragen hebt over bijbelse namen/begrippen, waarom haal je het antwoord dan ook niet uit diezelfde bijbel? Lijkt me nogal voor de hand liggen...

mmm omdat die namen in elk gesprek verschillend zijn.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures