Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Stikstofverbindingen, uitgestoten door het toenemende autoverkeer en landbouw, versnellen de afbraak van hoogveen. Daardoor komen er grote hoeveelheden kooldioxide extra in de atmosfeer die het broeikaseffect verder versterken.

Lees meer ... Wageningen Universiteit

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Maar er is toch ook minder productie van NH3? NH3 op zich is een veeeeel sterker broeikasgas dan CO2... Dus 1 keer extra CO2 lijkt me beter dan constant extra ammoniak in de lucht!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Alle beetjes helpen :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4.546

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

CO2 wordt tenminste nog verwerkt in planten (dus veel kappen: minder opname)

die grote stikstofuitstoot komt toch vooral door de (veelste) intensieve veeteelt?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Alle beetjes helpen :wink:


Euh hoe bedoel je? Dit wordt als negatief voorgesteld, maar ze vergeten dan wel dat veen zowat voor de grootste NH3 uitstoot zorgt op aarde (samen met moerassen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=w029
Door combinatie van bestaande kennis van de negatieve effecten van stikstof, de bronnen en

stromen en de effectiviteit van huidige en mogelijke beleidsmaatregelen is een integraal

overzicht van de stikstofproblematiek in Nederland gemaakt.

In de periode 1995-2000 importeerde Nederland jaarlijks gemiddeld circa 1200 kton stikstof

in de vorm van producten en grondstoffen, 400 kton via de lucht en de rivieren, en werd er

2700 kton reactief stikstof geproduceerd door met name de industrie. Van deze totale

reactieve N-input van 4300 kton werd 2700 kton via handel geëxporteerd, verliet 600 kton

het land via lucht en rivieren en werd circa 1000 kton opgeslagen of omgezet in het

Nederlands milieu. Het nationale N-overschot in deze periode bedroeg 1200 kton/jaar, en is

een globale maat voor het totaaleffect op mens, natuur en klimaat. De helft van dit overschot

kan worden toegeschreven aan de landbouw
.
Overigens, qua ambtelijk werk een redelijk leesbaar document in zijn geheel, met nuttige info over het stikstofgebeuren. De VROM-site spreekt overigens over Landbouw (dwz alle takken) en wijst dus niet de (al of niet intensieve) veeteelt aan. Vergeet niet dat de akker- en tuinbouw in absolute zin grootverbruikers zijn als het op stikstof(meststoffen) aankomt. Van die enorme hoeveelheden lekt een (relatief klein) beetje weg naar het milieu.

De intensiviteit van de veeteelt doet overigens nauwelijks terzake. Eén beest poept en piest, twee beesten poepen en piesen op zijn best tweemaal zoveel. Dus laten we dat argument nou maar niet gaan gebruiken om de varkensschuren aan te pakken.
ze vergeten dan wel dat veen zowat voor de grootste NH3 uitstoot zorgt op aarde (samen met moerassen).
Toch niet per ongeluk in de war met methaan?? Ik zou het eens moeten nazoeken, maar gezien de enorme overschotten C in de C/N verhouding van veenmateriaal kan ik me geen grote ammoniakproduktie van veengebieden voorstellen. (Natte) rijstteelt is overigens een ander verhaal
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

PdeJongh schreef:Alle beetjes helpen :wink:


Euh hoe bedoel je? Dit wordt als negatief voorgesteld, maar ze vergeten dan wel dat veen zowat voor de grootste NH3 uitstoot zorgt op aarde (samen met moerassen).
Foutje, ik dacht dat ik het posten van die post gestopt had (had nl de fout al ontdenkt), alleen dat is dus niet het geval geweest.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Toch niet per ongeluk in de war met methaan??


Ja idd, man het is echt m'n dag niet vandaag

:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Uitstoot van stikstof versnelt afbraak van hoogvenen

Ja idd, man het is echt m'n dag niet vandaag   :)
Zoals mijn opa altijd zei: ik heb dat ook wel eens, maar jij hebt dat al jong.... :) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer