Positieve feedback in lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Positieve feedback in lichaam

Kent er iemand een voorbeeld van een positieve feedback in het lichaam?

Thanx

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Positieve feedback in lichaam

er zijn feedbacksystemen voor de controle van de ademhaling (co2 sensoren), voor de hormonale huishouding, bloeddruk,...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 2

Re: Positieve feedback in lichaam

elke negatieve feedback in het lichaam kan volgens mij ook een positieve feedback hebben. Zo gauw er teveel geproduceerd word in het lichaam stopt de producie van het hormoon wat de aanmaak stimuleert. Maar als de productie te laag wordt, verhoogt de aanmaak van het hormoon dat de productie stimuleert.

Ik ben geen wetenschapper of zo, maar dit is wat ik me nog herinner van biologie. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Positieve feedback in lichaam

Wat bedoel je met positieve feedback?

Kan je dat wat beter definiëren?

Bedoel je daarmee een homeostaseprincipe? (=een balansidee?)

Of bedoel je daarmee dat je gedrag een zekere intentie heeft om doelen te bereiken. Indien dit gedrag het doel bereikt zal het lichaam een signaal geven, zoiets als goed gedaan jongen, waardoor je je gelukkig voelt (bv. een verhoging van dopamine)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 116

Re: Positieve feedback in lichaam

Positieve feedback moet leiden tot een soort van 'knal'. Het is dus niet zo veel voorkomend in het menselijk lichaam als het homeostase mechaniek van de negatieve feedback. Een voorbeeld van positieve feedback in het menselijk lichaam is, lijkt me, het genereren van een actie potentiaal. Depolarizatie van de cel opent voltage-afhankelijke sodiumkanalen aan het begin van het axon, de influx van extracellulaire sodiumionen depolarizeert de cel verder, wat weer de aangrenzende voltage-afhankelijke sodiumkanalen op het axonmembraan opent, wat weer leidt tot influx van extracellulaire sodiumionen door die geopende kanalen, wat weer...enz

Dat is dus het principe van:

Meer depolarizatie --> Meer sodiuminflux --> Meer depolarizatie --> Meer sodiuminflux enz. tot het eind.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Positieve feedback in lichaam

In de stollings cascade komt positive feedback voor.

Daar is het juist de bedoeling om een "knal" te krijgen, zodat een wondje niet 4 dagen blijft bloeden.

VIIa activeerd IX

IXa activeerd X

Xa activeerd II

IIa zet fibrinogeen om in fibrine draden.

IIa activeerd vervolgens (positieve feedback) V en VIII, en deze twee versnellen 2 van de voorgenoemde reacties.

Xa activeerd ook VII, dus nogmaals positieve feedback.

Berichten: 113

Re: Positieve feedback in lichaam

orgasme

Berichten: 704

Re: Positieve feedback in lichaam

er zijn ook vele voorbeelden te vinden in de signaaltransductie.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Positieve feedback in lichaam

Negatieve feedback of terugkoppeling betekent dat elke afwijking boven of onder de norm/waarde/setpoint, wordt beantwoord door een tegengestelde beweging of actie.
Zo werken onder ander de meeste hormonale reacties in het lichaam, met de bedoeling om een stabiel milieu interieur te handhaven. In de biologie wordt dit homeostase genoemd.
Hier zijn tallloze voorbeelden te noemen. Een voorbeeld: de negatieve terugkoppeling van testosteron op ICSH (LH).
Een lage concentratie testosteron stimuleert de hypofysevoorkwab tot meer en een hoge concentratie tot minder ICSH-productie.  
 
Positieve feedback betekent juist, dat een effect wordt versterkt. Dit kan echter twee kanten op:
a. een positief effect versterken.
Voorbeelden hiervan in het menselijk lichaam zijn: de melktoeschietreflex, de ovulatie, de weeën, de bloedstolling en de immuunreacties. 
 
b. een negatief effect versterken.
Kan iemand hier enkele voorbeelden noemen?

Reageer