[biologie] citroenzuurcyclus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[biologie] citroenzuurcyclus

Ik ben bezig met de citroenzuurcyclus voor mijn PWS, alleen ik kan er maar niet achter komen welke cyclus hier nog meer aan gekoppeld is? :)

Zou iemand de naam hiervan voor mij hebben?

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Kijk voortaan ff in Binas tabel; 68B, C en D

antwoord: Oxidatieve fosforylering
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Berichten: 12

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Sorry ik had mijn vraag iets duidelijker moeten formuleren! Naast de glycolyse en de eindoxidatie, is er nog een cyclus direct gekoppeld aan de citroenzuurcyclus. En deze staat wordt niet vermeld in BINAS, ik kan er niet achter komen. Weet niet zo goed in welke richting ik zou moeten zoeken...

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Fermentatie?

Kan je wat meer hints geven misschien? ..in welke richting zoek je het?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Nou bijvoorbeeld tijdens de omzetting van isocitroenzuur naar 2-oxoglutaarzuur, er wordt CO2 gedecarboxyleert. Maar dan op de plaats waar eerst het koolstof atoom zat, verschijnt geen dubbele koolstofbinding, maar een extra H+ ion. Deze lijkt ineens uit het niets te komen!?

Steeds als ik aan mensen vraag waar dat nou vandaan komt, krijg ik te horen: "Ja, uit een andere cyclus." Maar niemand tot nu toe kan me de naam daarvan vertellen".

Alvast bedankt!

Thijs R.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar het lijkt me veel meer een (slordige) manier van schrijven van de (tweestaps) vergelijking in sommige texten zodat het lijkt dat er H+ uit het niets komt, in plaats van dat de tweede stap (bijvoorbeeld) de H+ van de eerste stap gebruikt in de door jou genoemde de omzetting en niet uit een andere cyclus. Zowiezo bevat de waterige oplossing van de cel H+ en er ontstaat op verschillende andere punten in de citroenzuurcyclus H+ wanneer de cofactor NAD+ protonen aan molekulen onttrekt en NADH plus H+ vormt.

Zie stap 3 in: http://wine1.sb.fsu.edu/krebs/krebs.htm of het plaatje in http://chemistry.gsu.edu/glactone/PDB/Prot...rebs/Krebs.html

en je hebt geen probleem met de H-balans.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

In de biochemie mag je in deze gevallen altijd heel creatief zijn met je H+jes
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Ok! Ik heb het nog eens nageken, maar ook met die "tussenstap" blijf je dat H+ ion houden, dat uit het niets lijkt te verschijnen. Kijk maar in onderstaand plaatje:

Afbeelding

Maar als de oorsprong van deze H+ ionen er verder niet zo veel toe doet, maakt het ook niet zo veel uit. Maar klopt het dan trouwens, dat deze H+-jes via een electronentransport keten vanuit (bijv.) het cyptoplasma de cyclus in worden gevoerd?

P.S. bedankt voor die twee links! Staat leuke informatie op, en mooie plaatjes :wink:

Thijs R.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Als ik jou was zou ik eerst even langs de kamer van koophandel het principe van proton motive force doorneuzen.

Voor de aanwezigheid van een proton is transport echter niet noodzakelijk. Overal waar zich water bevind, zal er zich voor een klein deel ook protonen bevinden. Dit komt doordat er zich een evenwicht instelt in dit water.

Afbeelding

oftewel:

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Owjah, natuurlijk! [rr] Het principe is me nog niet helemaal duidelijk, maar de TOA bij ons op school heeft hier laatst ook iets over verteld! :wink:

De citroenzuurcyclus vindt plaats op het binnenmembraan van de mitochondrien, deze waterstof atomen, komen dan uit de ruimte die tussen het binnen- en buitenmembraan liggen. Klopt?

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] citroenzuurcyclus

Bingo!
"Meep meep meep." Beaker

Reageer