Springen naar inhoud

[biologie] citroenzuurcyclus

• Log in om te kunnen reageren

Thijs R.

Thijs R.

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2006 - 14:57

Ik ben bezig met de citroenzuurcyclus voor mijn PWS, alleen ik kan er maar niet achter komen welke cyclus hier nog meer aan gekoppeld is? :)

Zou iemand de naam hiervan voor mij hebben?

Thijs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ironeye

ironeye

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2006 - 16:06

Kijk voortaan ff in Binas tabel; 68B, C en D

antwoord: Oxidatieve fosforylering
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.
Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Thijs R.

Thijs R.

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2006 - 20:37

Sorry ik had mijn vraag iets duidelijker moeten formuleren! Naast de glycolyse en de eindoxidatie, is er nog een cyclus direct gekoppeld aan de citroenzuurcyclus. En deze staat wordt niet vermeld in BINAS, ik kan er niet achter komen. Weet niet zo goed in welke richting ik zou moeten zoeken...

Thijs

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2006 - 11:01

Fermentatie?
Kan je wat meer hints geven misschien? ..in welke richting zoek je het?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Thijs R.

Thijs R.

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 14:43

Nou bijvoorbeeld tijdens de omzetting van isocitroenzuur naar 2-oxoglutaarzuur, er wordt CO2 gedecarboxyleert. Maar dan op de plaats waar eerst het koolstof atoom zat, verschijnt geen dubbele koolstofbinding, maar een extra H+ ion. Deze lijkt ineens uit het niets te komen!?

Steeds als ik aan mensen vraag waar dat nou vandaan komt, krijg ik te horen: "Ja, uit een andere cyclus." Maar niemand tot nu toe kan me de naam daarvan vertellen".

Alvast bedankt!

Thijs R.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 december 2006 - 20:04

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar het lijkt me veel meer een (slordige) manier van schrijven van de (tweestaps) vergelijking in sommige texten zodat het lijkt dat er H+ uit het niets komt, in plaats van dat de tweede stap (bijvoorbeeld) de H+ van de eerste stap gebruikt in de door jou genoemde de omzetting en niet uit een andere cyclus. Zowiezo bevat de waterige oplossing van de cel H+ en er ontstaat op verschillende andere punten in de citroenzuurcyclus H+ wanneer de cofactor NAD+ protonen aan molekulen onttrekt en NADH plus H+ vormt.

Zie stap 3 in: http://wine1.sb.fsu....krebs/krebs.htm of het plaatje in http://chemistry.gsu...rebs/Krebs.html
en je hebt geen probleem met de H-balans.
Hydrogen economy is a Hype.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2006 - 20:42

In de biochemie mag je in deze gevallen altijd heel creatief zijn met je H+jes
"Meep meep meep." Beaker

Thijs R.

Thijs R.

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 23:05

Ok! Ik heb het nog eens nageken, maar ook met die "tussenstap" blijf je dat H+ ion houden, dat uit het niets lijkt te verschijnen. Kijk maar in onderstaand plaatje:

Geplaatste afbeelding

Maar als de oorsprong van deze H+ ionen er verder niet zo veel toe doet, maakt het ook niet zo veel uit. Maar klopt het dan trouwens, dat deze H+-jes via een electronentransport keten vanuit (bijv.) het cyptoplasma de cyclus in worden gevoerd?

P.S. bedankt voor die twee links! Staat leuke informatie op, en mooie plaatjes :wink:

Thijs R.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2006 - 00:29

Als ik jou was zou ik eerst even langs de kamer van koophandel het principe van proton motive force doorneuzen.

Voor de aanwezigheid van een proton is transport echter niet noodzakelijk. Overal waar zich water bevind, zal er zich voor een klein deel ook protonen bevinden. Dit komt doordat er zich een evenwicht instelt in dit water.
Geplaatste afbeelding

oftewel:
Geplaatste afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Thijs R.

Thijs R.

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2006 - 18:58

Owjah, natuurlijk! [rr] Het principe is me nog niet helemaal duidelijk, maar de TOA bij ons op school heeft hier laatst ook iets over verteld! :wink:

De citroenzuurcyclus vindt plaats op het binnenmembraan van de mitochondrien, deze waterstof atomen, komen dan uit de ruimte die tussen het binnen- en buitenmembraan liggen. Klopt?

Thijs

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2006 - 21:16

Bingo!
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures