Zitgedrag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Zitgedrag

Hallo

ik ben een studente vormgeving en ben bezig met een psychologisch onderzoek over 'openbaar zitgedrag'.

Ik zou graag reacties ontvangen over jou zitgedrag 'buiten de deur'. Bijvoorbeeld:

Hoe voelt het voor jou om zomaar ergens te gaan zitten? Zou je, als er geen stroomkastje, bankje of hekje staat om tegen aan te leunen, zomaar op de stoep gaan zitten als je behoefte hebt om ergens even uit te rusten? Zou je je schamen of raar voelen? Of juist goed voelen en maakt het je niets uit waar of hoe je gaat zitten? Of ligt het aan de plek en omstandigheden? En welke omstandigheden zijn dat dan?

Ik zou het erg op prijs stellen als hier op gereageerd zou worden!

Bij voorbaat dank.

Maya

aangezien dit niets met psychologie en psychologie als wetenschap van doen heeft verplaats ik dit naar huiswerk

windsurfer, moderator WSF

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Zitgedrag

Ik ga regelmatig zomaar op straat zitten... Als ik bijvoorbeeld op iemand aan het wachten ben en er is geen plek om op te zitten dan voldoet de stoep ook prima.

Wat ik ook vaak doe is als het mooi weer is, is voor de deur op de stoep in het zonnetje zitten met de buren ofzo..

Ik schaam me daar dus absoluut niet voor.

Ik hoop dat je iets aan mijn zitgedrag hebt :)
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 4.502

Re: Zitgedrag

Ik beschouw deze topic wel als "voer voor psychologen",aangezien de achterliggende vraag gegrond is op onderzoek naar menselijk gedrag en dat valt volgens mij onder psychologie!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Zitgedrag

Ik beschouw deze topic wel als "voer voor psychologen",aangezien de achterliggende vraag gegrond is op onderzoek naar menselijk gedrag en dat valt volgens mij onder psychologie!
Vind ik vergezocht. Het feit dat de topicstarter spreekt over 'psychologisch onderzoek' is al tot daar aan toe. Ze is studente vormgeving, als het al psychologie is, dan van een dergelijk niveau van koude grond dat er enkel een ijsbloem op kan groeien.

Feitelijk is het ook helemaal geen wetenschappelijke vraag, vandaar dat het coulant is dit te verplaatsen naar huiswerk ipv naar de prullenbak.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 4.502

Re: Zitgedrag

Een bedrijf doet wel eens een onderzoek naar menselijk gedrag (psychologische onderzoek),om aan de hand hiervan te bepalen welke product het beste aansluit bij het gros van de potentiele kopers en in het vormgevingsgeval dus,welke vorm van bijv.een stoel slaat qua model het beste aan bij het publiek en geeft een grote kans op een grotere omzet voor het bedrijf.Ik denk bijv. aan het op de markt brengen van een kuipstoel door een Chinese ontwerper,wat een groot succes was in de jaren zestig en nu mogelijk een wedergeboorte gaat ondervinden!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Zitgedrag

Een bedrijf doet wel eens een onderzoek naar menselijk gedrag (psychologische onderzoek),om aan de hand hiervan te bepalen welke product het beste aansluit bij het gros van de potentiele kopers en in het vormgevingsgeval dus,welke vorm van bijv.een stoel slaat qua model het beste aan bij het publiek en geeft een grote kans op een grotere omzet voor  het bedrijf.Ik denk bijv. aan het op de markt brengen van een kuipstoel door een Chinese ontwerper,wat een groot succes was in de jaren zestig en nu mogelijk een wedergeboorte gaat ondervinden!


Maar dat is toch geen psychologisch onderzoek? dat is marketing onderzoek. Inderdaad speelt menselijk gedrag daar een rol, maar dat is bij economie, bedrijfskunde etc ook zo.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Zitgedrag

Nu jullie zo aan het discussieren zijn over de aard van haar vraag kunnen jullie met hetzelfde gemak even antwoord geven [rr]
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 4.502

Re: Zitgedrag

Vormgeving is een "wetenschap of kunde of vaardigheid",die zich richt en wordt aanpast door menselijk handelen aan menselijk gedrag en heeft dus te maken met psychologie.Je kunt verder het gebied van de filosofie gaan betreden om te gaan discussieren wat bij wat behoort.

Wat de term vormgeving betreft;deze heeft een zeer brede betekenis,zowel letterlijk als figuurlijk.

Je hebt vormgeving van een wet,stedebouw,architectuur,meubilair,mode,reclame,etc,etc.

Zoals ik eerder stelde heeft vormgeving ook te maken met beinvloeding van menselijk koopgedrag en is dus de topicstarter volkomen gerechtigd om de vraag te stellen.

Zitgedrag buiten de deur is helemaal afhankelijk van je karakter,je "emotionele intelligentie" (hoe kun jij je gedragen in de wereld met je medemens;ook wel ergens sociaal gedrag genoemd).

Ik zou dus rechtstreeks een antwoord kunnen geven hoe ik me in die situaties zou gedragen,maar dat ben ik niet van plan,anderen mogen dat wel doen wat mij betreft!

Berichten: 2

Re: Zitgedrag

Ik zou graag reacties ontvangen over jou zitgedrag 'buiten de deur'. Bijvoorbeeld:

Hoe voelt het voor jou om zomaar ergens te gaan zitten? Zou je, als er geen stroomkastje, bankje of hekje staat om tegen aan te leunen, zomaar op de stoep gaan zitten als je behoefte hebt om ergens even uit te rusten? Zou je je schamen of raar voelen? Of juist goed voelen en maakt het je niets uit waar of hoe je gaat zitten? Of ligt het aan de plek en omstandigheden? En welke omstandigheden zijn dat dan?
Hoi Maya,

Soms zit ik op de grond. Dit doe ik inderdaad niet wanneer er een hoger gelegen plek in mijn directe omgeving is waar ik op kan zitten (kastje, hekje, bankje, e.d.). Dit om de reden dat ik mijn zitvlak graag droog en schoon hou. Dit heeft een psychologische achtergrond: opvoeding. Denk maar eens aan dat eeuwige hondje dat overal wel zou kunnen plassen. Bah.

Ik voel geen schaamte wanneer ik op de grond zit. Ik voel me wel ongemakkelijk wanneer ik op de grond zit, terwijl iedereen om mij heen staat (dat is dichtbij staan, cirkel van een meter ongeveer). Ik zou dus niet bij een drukke bushalte op de grond gaan zitten, of in een pad met bewegende mensen/objecten (fiets, auto).

Probeer je met je vraag over schaamte of raar voelen naar de groep 'alto's' te verwijzen? Dat vindt ik namelijk wel raar; zitten op de grond omdat je in principe wilt zitten waar dat kan. Kortom: idealistisch zitten vindt ik raar, dat doe ik niet. Praktisch zitten is doodnormaal.

Groetjes,

Reageer