Springen naar inhoud

Newcomb's Paradox

• Log in om te kunnen reageren

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 december 2006 - 19:17

A highly superior being from another part of the galaxy presents you with two boxes, one open and one closed. In the open box there is a thousand-dollar bill. In the closed box there is either one million dollars or there is nothing. You are to choose between taking both boxes or taking the closed box only. But there's a catch.

The being claims that he is able to predict what any human being will decide to do. If he predicted you would take only the closed box, then he placed a million dollars in it. But if he predicted you would take both boxes, he left the closed box empty. Furthermore, he has run this experiment with 999 people before, and has been right every time.

What do you do?

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Monnik

Monnik

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2006 - 19:49

Aangezien dit wezen duidelijk een leugenaar is, zou ik er helemaal niets van aannemen. Ben je aan de andere kant nogal goedgelovig, dan neem je natuurlijk alleen de gesloten doos. Dat zal dan zijn wat het wezen heeft voorspeld en dus heb je een miljoen dollar.

Ik weet natuurlijk dat het wezen leugenachtig is, aangezien het wezen niet kan voorspellen wat jij doet. Stel dat jij het leuk vindt om dit wezen voor aap te zetten en daar zelfs een miljoen dollar voor over hebt, dan neem je beide dozen. Hoe zou het wezen kunnen voorspellen of je gaat voor de maximale opbrengst of voor het voor gek zetten?

Dus ik zou je ten sterkste adviseren om er niet op in te gaan.
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2006 - 20:45

Als dat wezen het tot nu toe altijd goed voorspeld heeft, is de kans groot dat hij jouw keuze ook goed voorspelt.
Dus zou ik de dichte doos kiezen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2006 - 20:52

Ik zou een neutrinoteller nemen en mijn keuze laten afhangen van of het ding na een willekeurige tijd een even of oneven aantal neutrino's heeft gemeten.

Eens kijken of meneer het dan nog steeds beter weet :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 december 2006 - 21:19

Als hij had voorspeld dat je beide zou pakken, dan heb je dus alleen een lege doos als je alleen maar de dichte dood pakt.

Als hij had voorspeld dat je de dichte zou nemen en je neemt alleen de dichte doos maar je laat de open doos liggen dan laat je dus effectief 1000 op de tafel liggen.

Op het moment dat hij je ze voor houd ligt de inhoud al vast... Waarom pak je dus niet beide dozen? Dan heb je 1000 extra, ongeacht de voorspelling?

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 09:15

als je dichte doospakt dan zit daar dus zoiezo 1 miljoen in? ja schijt aan of hij gelijk heeft of niet, ik wil dat makkelijke miljoen wel :)
@Monnik: je hebt toch niks te verliezen, dus dat is easy cash [rr] maakt het uit of hij liegt of niet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2006 - 10:45

Als hij had voorspeld dat je beide zou pakken, dan heb je dus alleen een lege doos als je alleen maar de dichte dood pakt.  

Als hij had voorspeld dat je de dichte zou nemen en je neemt alleen de dichte doos maar je laat de open doos liggen dan laat je dus effectief 1000 op de tafel liggen.  

Op het moment dat hij je ze voor houd ligt de inhoud al vast... Waarom pak je dus niet beide dozen? Dan heb je 1000 extra, ongeacht de voorspelling?

daar zit wat in.

Ja, bij nader inzien dan toch maar allebei nemen, 1.001.000 in de pocket.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 15:26

Ik zou een neutrinoteller nemen en mijn keuze laten afhangen van of het ding na een willekeurige tijd een even of oneven aantal neutrino's heeft gemeten.  

Eens kijken of meneer het dan nog steeds beter weet [rr]

Dat zou betekenen dat hij niet zou kunnen voorspellen dat je alleen de dichte doos zou kiezen en dan zou die doos zowiezo leeg zijn...
Maar goed, duizend euro is ook mooi meegenomen.

Plus, de vraag is HOE dat wezen zou voorspellen wat ie voorspelt. Doet ie dat door gedachten lezen? reist ie even snel naar de toekomst en kijkt ie wat daar gebeurd is? (dan heeft jou neutrinoteller ook niet veel nut meer).

Een echte paradox is dit niet...
"Alles is simpel"

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 15 december 2006 - 17:12

Omdat de inhoud van de dozen niet veranderen ongeacht welke keuze je maakt is het is altijd beter om beide dozen te nemen aangezien LaTeX groter is dan LaTeX , terwijl (als de alien goed kan voorspellen) dit betekend dat je dus LaTeX krijgt.

• Gast

Geplaatst op 15 december 2006 - 18:40

Het wezen kan alleen de waarheid spreken als het de inhoud van de dichte doos op elk moment kan aanpassen aan hand van de keuze van de proefpersoon.

Geloof je niet dat het wezen de waarheid spreekt moet je beide dozen pakken om je winst te maximaliseren, omdat jouw keuze dan geen invloed kan hebben op de inhoud van de dichte doos, ongeacht de 999 voorgaande goede voorspellingen. Je gaat met minimaal 1000 euro naar huis.

Geloof je wel dat het wezen de waarheid spreekt dan moet je alleen de dichte doos pakken om aldus de meest gunstige uitkomst te 'kiezen'. Je gaat als je geloof beschaamd wordt echter met lege handen naar huis

De meeste vervelende uitkomst is voor de persoon die in het wezen gelooft, terwijl het wezen gelogen heeft. De meest gunstige uitkomst is voor de persoon die twijfelt aan het wezen en gelijk krijgt.

Volgens mij is de verborgen boodschap van deze paradox dus dat we maar beter niet al onze hoop op de macht van een 'superieur wezen' kunnen verstigen. Twijfelen loont. De paradox is dus waarschijnlijk bedacht door een ongelovige.

• Gast

Geplaatst op 15 december 2006 - 18:50

Omdat de inhoud van de dozen niet veranderen ongeacht welke keuze je maakt is het is altijd beter om beide dozen te nemen aangezien LaTeX

groter is dan LaTeX , terwijl (als de alien goed kan voorspellen) dit betekend dat je dus LaTeX krijgt.

... maar als de inhoud van de dichte doos na het maken van een keus wel kan veranderen, hetgeen lijkt te volgen uit de 999 voorgaande goede voorspellingen? Of neem je aan dat die 999 kiezers altijd beide dozen kozen uitgaande van jouw logica en dat het wezen dit alleen daarom steeds goed kon voorspellen? Maar wat als er ook mensen tussen zaten die voor de dichte doos gingen?

Smirnovv

Smirnovv

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 18:59

Ik ben precies de enige die niet goed inziet waar precies de paradox in het hele verhaal zit? Kan iemand eens een poging doen om deze duidelijk te maken ?
Ce que j'ťcris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 19:08

Ik ben precies de enige die niet goed inziet waar precies de paradox in het hele verhaal zit? Kan iemand eens een poging doen om deze duidelijk te maken ?

Nee hoor, ik zag ook de paradox niet...
"Alles is simpel"

• Gast

Geplaatst op 15 december 2006 - 20:32

Kan iemand eens een poging doen om deze duidelijk te maken ?

Een poging:
Op het eerste gezicht moet men gewoon beide dozen kiezen. Maar de alien heeft dit voorzien waardoor de dichte doos leeg zal zijn. Men kan het beste dus alleen de dichte doos nemen. Maar zit er inderdaad 1.000.000 in die doos dan kan men beter beide dozen nemen. Deze paradox is verwant aan de bekende paradoxale stelling:

"Deze stelling is een leugen."

HeavenOnEarth

HeavenOnEarth

• >250 berichten
  • 430 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 20:44

En welke keuze zou je moeten maken als je niet je opbrengst zou willen maximeren, maar zou willen testen of het wezen inderdaad over deze kracht beschikt? :wink:
You and me baby, we ain't nothing but mammals.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures