Spierkracht; tegen een muur duwen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Spierkracht; tegen een muur duwen

Hallo,

Ik heb een probleem, en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb al op internet en in mijn boeken gezocht, maar helaas, geen schoolvoorbeeld.

Een persoon zaagt met een elektrische handzaag in het beton, hiervoor moet hij helemaal tegen de zaag aanhangen. Nu wil ik weten wat de kracht is die op de machine komt te staan. Oftewel de reactiekracht op het zaagblad.

Ik weet:

Afbeelding

Fzw = mgebruiker • g = 80 • 9,81 = 784,8N

ΣMA=0 » Fzw • 0,15 + Fh • 1,5 = 0

» 784,8 • 0,15 + Fh • 1,5 = 0

» Fh = 78,48N

ΣFx=0 » Fw – Fh = 0

» Fw - 78,48N = 0

» Fw = 78,48N

ΣFy=0 » -Fzw + FN = 0

» -784,8N + FN = 0

» FN = 784,8N

Dus Fh is 78,48N, dus 8kg

Maar als ik een weegschaal tegen de muur hou en er tegenaandruk staat er 22 kg op de teller. Ik weeg een kleine 80 kg, kan ik nu het resterende als spierkracht benoemen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Spierkracht; tegen een muur duwen

Maar als ik een weegschaal tegen de muur hou en er tegenaandruk staat er 22 kg op de teller. Ik weeg een kleine 80 kg, kan ik nu het resterende als spierkracht benoemen??
Volgens mij maak je een forse beoordelingsfout m.b.t. de horizontale afstand (noem ik even "leun") van 15 cm tussen zwaartepunt en draaipunt. Al leunend tegen de wegschaal móeten de momenten van de weegschaal en de zwaartekracht noodzakelijk aan elkaar gelijk zijn, want anders zou je jezelf achterover duwen. Met 22 kg op de weegschaal is dat moment gelijk aan: Mweegschaal= 22 x 9,81 x 1,5 = 324 Nm

324 = 785 x "leun" ==> de "leun" is niet 0,15 m maar 0,41 m.

Je staat misschien verder voorover dan je denkt. De massa van vooruitgestoken armen , vooroverhangend hoofd of weet ik wat kan je zwaartepunt natuurlijk verder naar voren brengen dan dit plaatje hierboven doet vermoeden. Je draaipunt ligt, al leunend, waarschijnlijk ook verder naar de achterkant van je voet dan dit plaatje doet vermoeden. Vergeet verder niet dat je zwaartepunt, óók al normaal rechtopstaand, ergens midden boven je voeten ligt. Ga maar eens rechtop op twee weegschalen staan, één onder je hielen en één vóór je voetbrug. Probeer dan de voorste weegschaal op 0 te krijgen. Dan sta je héél ongemakkelijk.

Dus volgens mij, tenzij je stiekem in de weegschaal knijpt vertelt die de waarheid m.b.t. die "leun", en kloppen die 15 cm dus niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Spierkracht; tegen een muur duwen

Bedankt!!

Hier heb ik wat aan, ben net wezen nameten, maar het zwaartepunt ligt inderdaad veel verder naar voren. Stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen.

Prettig weekend!

Reageer