[Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Als ik een drijvend voorwerp in een badkuip doe, is er minder ruimte voor water om de badkuip helemaal te vullen. Er verdwijnt dus een stukje waterberging.

Stel ik heb geen badkuip maar een rivier met stromend water waarin zich het drijvende object bevindt (het object zit wel vast an de bodem en kan alleen op en neer bewegen): Heb ik dan nog steeds te maken met Verleis aan waterberging?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Ja, als het rivierwater te hoog komt, zal het de uiterwaarde ingaan

Berichten: 3

Re: [Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Mijn object, bijvoorbeeld een drijvende woning, bevindt zich juist in de uiterwaarde. De vraag is juist of de aanwezige berging in deze uiterwaarde nu kleiner wordt of niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Denk je voor de grap eens in dat je heel die uiterwaarde vol zet met drijvende huizen.

Punt twee:

Denk je daarnaast voor de grap eens in dat je een rij van die pontons dwars over heel de stroom legt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Ieder voorwerp dat in water drijft verplaatst een volume water gelijk aan zijn gewicht. Een drijvend huis van (zeg) 10 ton verplaatst dus ongeveer 10 m3 water. In een afgesloten meer stijgt hierdoor het niveau van het meer zodra je dat drijvend huis vanaf de wal te water laat. Echter, in een rivier die uiteindelijk naar open zee stroomt is dat veel ingewikkelder. Het waterniveau wordt dan bepaald door de weerstand van de rivierwaterstroming in combinatie met de gradient van de rivierbodem in de richting van de zee. Met andere woorden: het rivierniveau op een bepaald punt is die evenwichtssituatie waarbij stromingsweerstand en het hoogteverschil met de zee precies in evenwicht zijn. Het effect een stilliggend drijvend huis is dan alleen de bijdrage hiervan op de stromingsweerstand tengevolge van wrijving van rivierwater dat langs de romp stroomt. De romp verplaatst zich een beetje in de stromingsrichting en dat geeft dan een "zijwaartse" krachtcomponent op de bevestiging van de ketting gelijk aan de wrijvingsweerstand van de romp. Op de totale wrijving van de hele rivier tot aan zee is dat nul komma niks dus op het waterniveau van de rivier of de uiterwaarden heeft dat geen meetbaar effect.

Edit: ik zie nu dat Jan net voor mij een antwoord geeft in de vorm van nadenkertjes.

Een rij pontons dwars over de rivier veroorzaken dan een kleine waterniveau gradient over de lengte van die pontons gelijk aan de stromingswrijvingsweerstand van die pontons.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: [Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Beste Fred,

Gevoelsmatig had ik het idee dat het nogal wat uitmaakt of je in stromend water zit of in een meer. Jij hebt het aardig onder woorden gebracht. Ik ga binnenkort eens kijken of ik dit ook met wat stromingsformules kan onderbouwen.

Eenb stap verder is deze vraag:

Maakt het nog uit of het drijvende object midden inde uiterwaarde ligt of vast zit aan de kant? (nog steeds met de mogelijkheid om vertikaal mee te bewegen)

Als het object vast zit aan de kant neemt het oppervlak in het dwarsprofiel namelijk echt af, waardoor het effect mogelijk groter is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Vloeistofmechanica] Waterberging objecten in stromend water

Het lijkt mij niets uit te maken zolang de bevestiging geen extra diepgang veroorzaakt, dus zolang er geen vertikale trekkracht uitgaat van de bevestiging, en zolang de huisboot in dezelfde richting ligt t.o.v. de waterstroming.

Je laatste opmerking begrijp ik niet.

Eraan rekenen lijkt me ondoenlijk, tenzij je een CFD (Computational Fluid Dynamics) programma hebt.

Het effect van één huisboot op de stroming van een lange rivier is zo verschrikkelijk klein.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer