Studie vraag Gestaltpsychologie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 20

Studie vraag Gestaltpsychologie

Kan iemand mij helpen?

Ik heb de volgende vraag;

Binnen het Structuralisme werden drie hoofdcomponenten v/d bewuste ervaring geïdentificeerd: Sensaties, beelden en gevoelens. In de gestaltpsychologie werd het fenomeen v/d apparente beweging ontdekt. (Als je 2 lichten in het donker een eindje uit elkaar plaatst en afwisselend op laat lichten, dan ziet de observator geen 2 lichten die afwisselend op een verschillende plaats branden, maar 1 licht dat heen en weer springt). Dit wordt binnen de Gestaltpsychologie gezien als een waarneming zonder sensatie, en kan niet verklaard worden binnen het structuralistische paradigma. Dit kan ik dus niet vatten, want naar mijn idee is dit een visuele ervaring, en is dat niet ook een sensatie?

Berichten: 34

Re: Studie vraag Gestaltpsychologie

Hey,

het is al een eindje geleden dat ik nog over het structuralisme of gestaltpsych. moest denken maar ik pleeg het volgende te herinneren.

het structuralisme ging louter uit van het standpunt dat de sensaties zoals ze op zich waargenomen waren al onmiddellijk de ware representatie weergaven. De meest elementaire dingen waren van belang... de gestalt ( duits voor geheel) bekritiseerde dat vooral door het gebruik van ilussies ( zoek wat op over de poggendorf-, delboeuf-, zolner-, heringillusies die ik toch veel handiger vind dan de apparante beweging die meer een bewegingsillusie is en dus evidentie voor cognitieve processen bij de waarneming van beweging.)

Nu, de apparente beweging ( en de geïnduceerde beweging?)

zijn een samenvoeging van bepaalde sensaties die als een geheel gepercipieerd worden.

Als ik op willekeur 5 lichtjes na elkaar op eenzelfde as laat branden zul je dat ervaren als een geheel terwijl je dat niet doet als ze at random geactiveerd worden over een willekeurig veld.

Dat grote verschil is dus de apparante beweging... je ziet een geheel in vele aparte sensaties (cognitieve percipieren)

Dus de vele apparte sensaties worden in die bepaalde volgorde (van de opeenvolging in het aansteken) cognitief als een geheel gepresentateerd en dat contrasteerd met de stelling van structuralisten dat sensaties, gevoelens,.. zeer specifiek en op zich gepercipieerd worden.

Als mijn bericht wat onduidelijk is stel gerust nog wat specifieke vragen zodat ik gerichter kan antwoorden.

Mvg,

Reageer