Geen hemel: leven op aarde zinloos

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Geen hemel: leven op aarde zinloos

Ik heb een tijdje met een vriend een geanimerde discusiie gehad over het al dan niet bestaan van god of het leven na de dood. Hij zei dat als er geen leven na de dood was, het leven op aarde geen zin heft. Wat is jullie mening daarover en heeft er iemand tegenargumenten tegen die bewering?

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Nee hoor, in mijn ogen is het leven idd zinloos. Maar dat is juist het mooie van het leven!..

Als het leven een bepaalde zin (als in nut) zou hebben zou dat betekenen dat alles al bepaald is en dat lijkt me geen fijn idee.

Maar zonder zingever geen zin dus wat dat betreft lijkt het me dat die vriend van je wel gelijk heeft...
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Dood is niet-leven, de afwezigheid van leven. Mensen die hebben opgehouden met leven gaan niet naar een hemel want aangezien ze niet-zijn zijn ze ook niet-ergens maar nergens. Ze kunnen niet denken, geen plannen maken, niets voelen, niets waarnemen, niet horen, niets zegen. Ze zijn verleden tijd. Slechts een korte tijd en geen mens zal zich nog aan hun kunnen herinneren. Ze worden vergeten.
Ecclesiastes 9:5-10 (New Living Translation) schreef:5 The living at least know they will die, but the dead know nothing. They have no further reward, nor are they remembered. 6 Whatever they did in their lifetime—loving, hating, envying—is all long gone. They no longer play a part in anything here on earth. 7 So go ahead. Eat your food with joy, and drink your wine with a happy heart, for God approves of this! 8 Wear fine clothes, with a splash of cologne!

9 Live happily with the woman you love through all the meaningless days of life that God has given you under the sun. The wife God gives you is your reward for all your earthly toil. 10 Whatever you do, do well. For when you go to the grave, there will be no work or planning or knowledge or wisdom
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Your point being?...
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Dat zijn vriend en jij gelijk hebben dat het leven zinloos is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Oh, oke...

Maar uit dat stukje van Ecclesiastes haal ik dat de beloning voor onze daden door God gegeven wordt tijdens ons leven, dat zou dan toch betekenen dat ons leven zin heeft?...
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Als je Ecclesiastes (ned: Prediker) 9:9 goed leest dan staat daar "through all the meaningless days of life that God has given you"... alle betekenisloze, zinloze dagen van je leven.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Hmmm, als God ons die dagen gegeven heeft, heeft het toch in elk geval voor Hem een betekenis? Dus dan zijn ze niet meaningless... Hij zal het niet voor niets gedaan hebben, al is het maar voor zijn eigen vermaak.

Net zoals een god-loos leven een zinloos leven inhoudt, houdt een leven waarin wel een god bestaat juist een zinvol leven in (of in elk geval een leven dat zin heeft, al was het alleen maar voor God)...
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Ik mag aannemen denk ik dat als god dit laat opschrijven ze inderdaad ook voor hem betekenisloos zijn.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Dan ga je er van uit dat God altijd de waarheid spreekt en dat degene die dat opgeschreven heeft ook.

Als ik een machine zou bouwen die als enige taak heeft zichzelf te onderhouden zou dat zinloos zijn (net zoals God die de mens maakt en beweert dat dat zinloos is) maar als ik die machine werkelijk zou bouwen zou ik dat toch doen omdat ik er een reden voor heb (al is het maar om te bewijzen dat ik een zinloos voorwerp kan maken.
"Alles is simpel"

Berichten: 4.546

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

het leven an sich is inderdaad zinloos, je kunt het wel zin geven voor jezelf en dat is voor iedereen anders.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Bedankt voor de argumenten. Er is gewoon niets mis met een zinloos leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Precies! De zinloosheid van het leven geeft ons juist de ruimte om zin te geven aan ons leven...
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Precies! De zinloosheid van het leven geeft ons juist de ruimte om zin te geven aan ons leven...
En de zinloosheid van het leven komt dus inderdaad voort uit het "feit" dat er geen leven is na de dood?

Kanttekening bij Prediker 9 (die volgens mij niet perse zegt dat er geen leven (=ziel) zou zijn na de dood):

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Pr9.htm
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Danthaman schreef:Precies! De zinloosheid van het leven geeft ons juist de ruimte om zin te geven aan ons leven...
En de zinloosheid van het leven komt dus inderdaad voort uit het "feit" dat er geen leven is na de dood?
Een systeem als geheel kan alleen zin hebben voor iets dat buiten het systeem bestaat.

Dat is dus God en/of een leven na de dood...
"Alles is simpel"

Reageer