[Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

de oefening in de cursus zegt:

"In een geïsoleerd vat ( calorimeter) met een warmtecapaciteit van 90,0 J/K brengt men 300,0 g water op een temperatuur van 26,0 °C. Men voegt er 35,0 g ijs van 0,0 °C aan toe en de temperatuur wordt 16,5 °C. Bereken de smeltingswarmte van ijs."

De oplossing zou 296 kJ/kg moeten zijn, maar daar kom ik niet eens in de buurt.

Ik zou de formule moeten hebben waar ik gewoon alles moet invullen om aan die uitkomst te komen.

Ik weet dat het een bewerkte vorm is van de som van alle beïnvloedende factoren, die 0 moet zijn, maar ik kan maar niet snappen welke factoren er allemaal in totaal meespelen. Ik mis er blijkbaar een paar

Kan iemand me gewoon de formule opstellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

Kan iemand me gewoon de formule opstellen?
Kunnen wel, maar dat is me teveel moeite. :)

systematisch werkend kom je er ook :)

35 g gram ijs 0°C +smeltwarmte y J/g wordt 35 gram water van 0°C: + 35·y J

35 gram water van 0°C + warmte 4,2 J/(g·K) wordt water van 16,5°C: + .....J

1 calorimeter van 26°C - warmtecapaciteit 90 J/(calorimeter·K) wordt calorimeter van 16,5°C: - .......J

300 g water van 26°C - warmte 4,2 J/(g·K) wordt water van 16,5°C: - .....J

vul de resultaten op de stippellijntjes in, de som van de resultaten moet 0 zijn. Werk uit om y op te lossen. [rr]

edit: typefoutje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

Jan van de Velde schreef:35 g gram ijs 0°C  +smeltwarmte  y  J/g wordt x gram water van 0°C: + 35·y J

35 gram water van 0°C + warmte 4,2 J/(g·K) wordt water van 16,5°C: + .....J
in gram maal Kelvin? Ik zet het wel om naar kilogram.
1 calorimeter van 26°C - warmtecapaciteit 90 J/(calorimeter·K) wordt calorimeter van 16,5°C: - .......J<
is dat een "kleiner dan" teken?
Jan van de Velde schreef:300 g water van 26°C - warmte 4,2 J/(g·K) wordt water van 16,5°C: -  .....J

vul de resultaten op de stippellijntjes in, de som van de resultaten moet 0 zijn. Werk uit om y op te lossen. [rr]
ik heb altijd geweten dat de soortelijke warmtecapaciteit van vloeibaar water gelijk is aan 4186 J/kg*Kelvin

Berichten: 2.504

Re: [Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

Evil Lathander: o.O het klopt

Jan Van De Velde: Natuurlijk klopt het!

Evil Lathander: o.o bedankt meneer

Jan Van De Velde: Graag gedaan

[rr]
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

Voor helderziende gestudeerd??? :)

PS: dat kleiner-dan teken is een middernachtwerk-typefoutje, heb ik inmiddels uit mijn tekst maar weggehaald.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat je doorhebt dat het eigenlijk een bijzonder simpel probleem is, dat alleen consequent scheiden van de processen opwarmen/afkoelen- smelten/stollen - verdampen/condenseren van elk van de ingrediënten afzonderlijk vergt.

En daar zou je inderdaad een algemeen geldende totaalformule voor kunnen schrijven, maar die wordt enorm ingewikkeld omdat je met alle mogelijkheden rekening moet houden, zoals bijvoorbeeld ook ijs opwarmen-smelten-dat smeltwater opwarmen-dat water verdampen-die damp opwarmen, (of vice versa terug) met weliswaar steeds dezelfde massa voor dat ingrediënt, maar wel steeds andere warmte-waarden. En dan heb je nog de mogelijkheid dat je eindigt met bijvoorbeeld half ijs/half water. Daar is op zijn best een iteratieve formule met voorwaarden (IF-THEN) en zo voor te schrijven. Slimmer een oplossingsvoorschriftje maken. Voer voor een microcursusje. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

mijn probleem was dat ik ook een warmteverschil toepaste bij de overgang van vast naar vloeibaar van ijs:p
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Thermodynamica] vinden van smeltingswarmte bij gegevens

mijn probleem was dat ik ook een warmteverschil toepaste bij de overgang van vast naar vloeibaar van ijs:p
Ja, en? De overgang van vast naar vloeibaar kost toch warmte? Dat is de smeltwarmte die gevraagd werd.

Of bedoel je soms een temperatuurverschil?

Reageer