[chemie] concentratie van stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[chemie] concentratie van stoffen

heej ik heb examens chemie en ik ben de formules vergeten voor de molaire concentratie en de massa concentratie van oplossingen. kan iemand mij helpen. [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [chemie] concentratie van stoffen

Molair. g/L

Doel je op die? Of begrijp ik je vraag verkeerd? [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 6

Re: [chemie] concentratie van stoffen

maar je hebt zo van die vraagstukken zoals:

"men lengt 20ml van een 5.0mol/l NaCl-oplossing aan met H²O tot 500ml oplossing. Bereken de molire concentratie en de massaconcentratie van de verdunde oplossing?"

ik heb die formules nodig om met de gegevens dit op te lossen...

x [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] concentratie van stoffen

Dat is huiswerk-werk, :) en als je even in de regeltjes had gekeken zou je gezien hebben dat we dat leiver niet in het scheikundeforum hebben

maar vooruit dan, voor een streekgenote [rr] , en alleen vandaag. :)

Symbooltjes geef ik je niet, want die verschillen nog wel eens van cursus tot cursus.

let op de verschillen tussen:

opgeloste stof (bijv zout)

oplosmiddel (bijv water)

oplossing (bijv zout water)

de molaire concentratie is de hoeveelheid opgeloste stof in mol, per liter oplossing aantal deeltjes/volume, mol/L.

de massaconcentratie is gewoonlijk

de massa opgeloste stof in gram, per liter oplossing.

massa/volume,

g/L.

Ik zeg met nadruk gewoonlijk omdat de term massaconcentratie ook nog wel eens wordt gebruikt voor

de massa opgeloste stof in gram, per gram oplossing,

massa/massa

en dan wordt dat meestal weergegeven in

(g/g)*100 ofwel m%.(massaprocent)

Over die terminologie moeten broodnodig niet meer mis te verstane internationale afspraken worden gemaakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [chemie] concentratie van stoffen

ok streekgenoot toch bedankt ik had niet verwacht om het op te lossen hoor maar had enkel formules nodig om dergelijke oefeningen zelf op te lossen ben namelijk wat blaadjes op internaat vergeten en het ging nogal moeilijk...

[rr] ben deze site ook nog niet gewoon.

groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] concentratie van stoffen

En krijg je het nou opgelost? Of nog niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [chemie] concentratie van stoffen

niet echt ben aan het proberen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] concentratie van stoffen

men lengt 20 mL van een 5,0 mol/L NaCl-oplossing aan met H²O tot 500 mL oplossing. Bereken de molire concentratie en de massaconcentratie van de verdunde oplossing?
Als je nog even tijd over hebt dit weekeind, kijk dan eens in de microcursus systematisch rekenvragen oplossen , want daaraan heb je meer dan aan formuletjes voor dit soort zaken.

gegevens op een rijtje zetten, eenhedenvergelijkingen opstellen, en letterrekenen

oud volume = 20 mL=0.020 L

oude concentratie = 5,0 mol/L

nieuw volume = 500 mL= 0,500 L

nieuwe concentratie = ..??... mol/L

Je voegt in elk geval geen zout toe, dus de absolute hoeveelheid zoutionen blijft gelijk. (Je gaat ze alleen terug moeten zoeken in méér water)

Let vooral ook op het EXTRA gegeven in de vraagstelling: mol/L

je hebt liters gegeven, en mol/liters (van je oude oplossing) en liters van je nieuwe oplossing. Je moet weer naar mol/L, maar nu van de nieuwe oplossing.

Bepaal dan eerst maar eens de hoeveelheid moleculen (mol) in de oude oplossing :

letterrekenen:

formule vergeten, probeer eens wat:
\(\frac{0,020}{5,0} (\frac{L}{\frac{mol}{L}})= 0,004 \frac{L^2}{mol} {??}\)
die eenheid L²/mol slaat helemaal nergens op, sommetje is dus fout.
\(0,020 \times 5,0 (L\times\frac{mol}{L})= 0,1 mol\)
......jippie, klopt.

goed, we hadden dus 0,1 mol NaCl, en die moeten we nu terug gaan zoeken in 500 mL oplossing.

aantal moleculen = 0,1 mol

volume = 0,5 L

concentratie = ..??.. mol/L

die zie je gelijk, je hebt mol, je hebt liters, en moet naar mol/liter

0,1(mol)/0,5(L)= 0,2 mol/L [rr]

in formulevorm (hopelijk dat je dezelfde symbooltjes gewend bent)

C1 x V1= C2 x V2

en dan wel zorgen dat je overal in je gegevens de voorvoegsels (milli) éérst wegrekent!!!!!!!!

en nou weer voor die massaconcentratie:

aantal moleculen = 0,1 mol

volume = 0,5 L

massaconcentratie = ..??.. g/L

gegevens in mol en liter, gevraagd in gram en liter. Je moet dus gegevens zoeken waarmee je die mol NaCl omrekent in g NaCl. Zo krijg je gegevens in gram en liters, en is het opgelost.

Neem bij alles wat je doet je eenheden mee, en je ziet vanzelf waar je heen moet of wat je nog moet gaan zoeken om daar te komen waar je wezen wil. En als je daar 10 formuletjes voor uit je hoofd leert gooi je ze op een tentamen allemaal door elkaar. Geloof me, die verkeerd toegepaste of verkeerd ingevulde of verkeerd onthouden formules zien we hier bijna dagelijks voorbij komen.

Leer systematisch je vraagstukken oplossen. Kun je bijna niet meer fout.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [chemie] concentratie van stoffen

bedankt ik weet nu meer dan dat ik al snapte van mijn leerkracht...

Reageer