computerprobleem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 95

computerprobleem

hoi hoi

ik heb een probleem met mn pc, ik wilde een nieuwe windows erop zetten, namelijk ME versie, ik had dus geformateerd en deed de ME cd erin, maar ik kreeg een fout: uw pc bevat geen vaste schijf en kan deze versie niet instaleren,

het gaat om een pentium 3.

wat is een vaste schijf en wat kan ik doen :) [rr]

help me mense

Berichten: 12

Re: computerprobleem

de vaste schijf is dat gene wat je geformateerd hebt, ook wel harde schijf genaamd.

En die harde schijf is vermoedelijk in NTFS (Bep. file system) geformateerd, en dat (NTFS) wordt niet herkend door het opstarten met de CD.

Dus de harde schijf is wel aanwezig, maar is onzichtbaar voor als je met de CD start (een soort van beveiliging)

.

Berichten: 3.165

Re: computerprobleem

Wat kan ze dan doen om het op te lossen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: computerprobleem

Hmmm... Beetje weinig informatie. Ik denk haast dat er in het bios iets verkeerd staat. Ga eens naar je bios toe (computer opstarten en meteen op de juiste toets (meestal del, F2, F10 of F12, staat aangegeven) drukken) en hier de optie kiezen om de default settings te laden. Vervolgens kiezen voor iets als Save changes and exit. zorg dat je Windows CD in de computer zit en opstarten. Als het goed is wordt je dan gevraagd of je vanaf CD wilt opstarten of het gebeurt automatisch. En dan is het een kwestie van de instructies van de CD volgen.

Maar waarom kies je eigenlijk in vredesnaam voor Windows ME? Da's het meest instabiele besturingssysteem dat ik ken...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 95

Re: computerprobleem

hoe kan ik die beveiliging eraf halen? :)

ik zal dan maar een windows xp versie probere:)

thanx allemaal kus

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: computerprobleem

floortje schreef:hoe kan ik die beveiliging eraf halen? :)

ik zal dan maar een windows xp versie probere:)

thanx allemaal kus
Door een corparative edition te downloaden dat beteknt eentje zonder alle codes etc.
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: computerprobleem

floortje schreef:hoi hoi

ik heb een probleem met mn pc, ik wilde een nieuwe windows erop zetten, namelijk ME versie, ik had dus geformateerd en deed de ME cd erin, maar ik kreeg een fout: uw pc bevat geen vaste schijf en kan deze versie niet instaleren,

het gaat om een pentium 3.

wat is een vaste schijf en wat kan ik doen :?:   :)  

help me mense
Welke versie van Windows stond er eerst op? En hoe heb je die versie eraf gehaald? Het kan zijn dat er eerst Windows XP op stond, dus dat de harde schijf als NTFS geformatteerd kan zijn geweest, maar dat laatste hoeft niet per se het geval geweest te zijn.

Het kan ook zijn dat je de partitie waar het besturingssysteem op stond geinstalleerd, hebt verwijderd, en dat betekent dat je opniew moet partitioneren.

Als je zeker weet dat de harde schijf verder helemaal leeg is, zou ik het volgende doen:

- Opstarten met een Windows ME opstartdiskette. Als je die niet hebt, even een gil geven

- FDISK vanaf de diskette uitvoeren en met behulp van dat programma de partitie(s) verwijderen

- Vanuit datzelfde programma een nieuwe partitie maken

- FDISK afsluiten

- De nieuwe partitie formatteren vanaf diskette met FORMAT c: /s /u /c

Als het goed is heb je nu op je harde schijf 1 partitie met daarop een paar opstartbestanden. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat of de cdrom van Windows ME bootable is, of je moet mbv de opstartdiskette (of handmatig via autoexec.bat en config.sys) je cdrom-speler aan de praat krijgen, zodat je vanaf de cdrom de Windows ME setup kan uitvoeren.

En als je van m'n uitleg sommige dingen niet goed begrijpt, zou ik als ik jou was er gewoon een kennis bijhalen die er wel verstand van heeft, want het installeren van besturingssystemen op nieuwe of gebruikte harde schijven is absoluut geen klus voor beginners. En dat je een beginner bent, haal ik uit het feit dat je niet weet wat een harde schijf is (no offence trouwens). Succes in elk geval.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 12

Re: computerprobleem

NOOIT windows ME installeren! Dat is spelen met vuur :) :?:

Als je de dag van vandaag op internet gaat moet je minstens windows 2000 gebruiken of toch best windows XP.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: computerprobleem

NOOIT windows ME installeren! Dat is spelen met vuur
Waarom?
Als je de dag van vandaag op internet gaat moet je minstens windows 2000 gebruiken of toch best windows XP.
Welnee. Windows 98 of desnoods zelfs Windows 95 voldoen nog prima. Veel belangrijker is een goeie en up-to-date virusscanner. En voor nog meer veiligheid een firewall en/of spamfilter. Maar als je dat allemaal hebt, is Windows 95 prima geschikt voor internet. En last but not least: de Windows updates...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: computerprobleem

Mijn vader werkt op zijn werk ook nog altijd met windows 95, nooit problemen mee gehad (nja, ik heb nu eenmaal op dat vlak een ouderwetse vader [rr] ).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: computerprobleem

Effection schreef:NOOIT windows ME installeren! Dat is spelen met vuur
Waarom?
Als je de dag van vandaag op internet gaat moet je minstens windows 2000 gebruiken of toch best windows XP.
Welnee. Windows 98 of desnoods zelfs Windows 95 voldoen nog prima. Veel belangrijker is een goeie en up-to-date virusscanner. En voor nog meer veiligheid een firewall en/of spamfilter. Maar als je dat allemaal hebt, is Windows 95 prima geschikt voor internet. En last but not least: de Windows updates...
Windows ME is instabiel. Heeft weinig met virussen te maken, maar het systeem zit gewoon niet goed in elkaar. Ze hebben Windows '98 gepakt en daar een paar leuke features bij gezet die ze toevallig toch aan het ontwikkelen waren en toen het gebeuren voor teveel geld in op de markt gezet. 2 goede vrienden van me hebben het gehad, en ik kon iedere maand weer gaan puinruimen terwijl er bij één van hen alleen maar Office en een kassaprogramma op draaide. Verbazingwekkend was het toen ik '98 SE erop zette dat er sinds dien nooit meer iets is fout gegaan. Bij die andere heb ik 2000 erop gezet en sinds dien ook geen centje pijn meer. I rest my case.

Over Windows update: voor '95 en '98 is dat bij mijn weten niet meer beschikbaar, of zit ik nu verkeerd?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: computerprobleem

STAP EEN VOOR ALLE COMPUTER PROBLEMEN

Check of alle kabeltjes goed vast zitten. Het is zeker niet de eerste keer dat een pc de vaste schijf niet kan vinden omdat er een kabeltje los zit. Schroef de kast open (trek eerste de netsnoer eruit) en druk alle contacten goed aan. Dus zorg dat alle stekkertjes goed in hun contacten zitten.

50% kans dat dat het probleem is.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: computerprobleem

Over Windows update: voor '95 en '98 is dat bij mijn weten niet meer beschikbaar, of zit ik nu verkeerd?
jah sinds kort zijn ze geloof ik op gehouden met updates voor 98

Edit Ger: even de rest van de quote weggeknipt om het overzichtelijk te houden.

Reageer